Τρίτη 4 Σεπτεμβρίου 2012

ΟΑΣΘ Στα περσινά επίπεδα η επιβατική κίνηση


Στα περσινά επίπεδα κυμαίνεται η επιβατική κίνηση στα λεωφορεία του ΟΑΣΘ, παρά την -προσωρινή όπως αποδείχτηκε- αύξηση που παρουσίασε μετά τον Απρίλιο του 2010, εξαιτίας της οικονομικής κρίσης.

Του Φώτη Κουτσαμπάρη

fkoutsamparis@makthes.gr
Αρχικά, με το ξέσπασμα της κρίσης και τις συνεχόμενες αυξήσεις στις τιμές των υγρών καυσίμων, οι Θεσσαλονικείς άρχισαν να εγκαταλείπουν το αυτοκίνητο για τις μετακινήσεις τους από και προς την εργασία τους και στράφηκαν στα αστικά λεωφορεία. Τα καθημερινά λουκέτα όμως σε επιχειρήσεις και οι απολύσεις έγιναν αιτία, εκτός των άλλων, να περιοριστούν οι μετακινήσεις, καθώς μεγάλος αριθμός πολιτών που χρησιμοποιούσαν το λεωφορείο έχασε τη δουλειά του. Παράλληλα, εκτοξεύτηκε ο αριθμός των «τζαμπατζήδων», των λαθρεπιβατών που δεν πληρώνουν εισιτήριο, είτε από ιδεολογία, όπως συμβαίνει με τα μέλη του κινήματος «Δεν πληρώνω», είτε από ανέχεια.
«Έγινε μια στροφή στις αστικές συγκοινωνίες, αλλά θα περίμενε κανείς ότι ο αριθμός των επιβατών θα αυξανόταν. Δυστυχώς όμως πολλοί έχασαν τη δουλειά τους και δεν χρειάζεται να μετακινηθούν», περιγράφει στη «Μ» ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ Χρήστος Στεφανίδης. Έτσι, όπως φαίνεται από τα στοιχεία του οργανισμού, ο αριθμός των επιβατών του 2012 δεν θα ξεπεράσει τα 175 εκατ. Στο πρώτο εξάμηνο του 2012 μετακινήθηκαν με τα αστικά λεωφορεία 74.919.388 επιβάτες, με κανονικό εισιτήριο. Δεν συμπεριλαμβάνονται φοιτητές, μαθητές, ΑμεΑ, πολύτεκνοι και γενικότερα όσοι έχουν δικαίωμα μειωμένου εισιτηρίου. Η μέση πληρότητα των λεωφορείων ήταν 36,52%. Σε όλη τη διάρκεια του 2011 ο αριθμός των επιβατών με κανονικό εισιτήριο έφθασε στους 144.389.343 επιβάτες, με τη μέση πληρότητα των λεωφορείων στο 35,57%. Σε σύγκριση της κίνησης του πρώτου εξαμήνου του 2012 με το αντίστοιχο διάστημα του 2011 παρατηρείται μια ελαφρά αύξηση της επιβατικής κίνησης της τάξης του 2,7%, η οποία ωστόσο δεν είναι βέβαιο ότι θα συνεχιστεί μέχρι το τέλος του έτους και δεν μπορούν να εξαχθούν ασφαλή συμπεράσματα.

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ
Οι Θεσσαλονικείς κάνουν, ως επί το πλείστον, μετακινήσεις από τη μία άκρη της πόλης μέχρι την άλλη, με αφετηρία ή τέρμα τον Σιδηροδρομικό Σταθμό και αφετηρία ή τέρμα τον σταθμό του ΙΚΕΑ στην Πυλαία. Δημοφιλέστερη γραμμή αναδεικνύεται η «3. Α.Σ. ΙΚΕΑ - Ν.Σ. Σταθμός», η οποία χρησιμοποιήθηκε το πρώτο εξάμηνο του 2012 από 5.324.475 επιβάτες. Σημαντικός αριθμός επιβατών (2.338.534) χρησιμοποίησε και τη γραμμή «2. Α.Σ. ΙΚΕΑ - Ν.Σ. Σταθμός», μέσω της οδού Εγνατίας. Δηλαδή στον άξονα Σ. Σταθμός - ΙΚΕΑ έχουν μετακινηθεί στους έξι μήνες 7.703.009 επιβάτες. Δεύτερη σε προτίμηση είναι η γραμμή «31. Βούλγαρη - ΚΤΕΛ Μακεδονία», με την οποία μετακινήθηκαν το εξάμηνο 4.396.727 επιβάτες, τρίτη η γραμμή «10. Χαριλάου - Ν.Σ. Σταθμός», με 4.122.066 επιβάτες στο ίδιο διάστημα, τέταρτη η γραμμή «14. Άνω Τούμπα - Ν.Σ. Σταθμός» με 3.469.058 επιβάτες και πέμπτη η γραμμή «5. Νέα Κρήνη - Βενιζέλου» με 3.314.139 επιβάτες.
Οι ίδιες γραμμές αναδείχτηκαν δημοφιλέστερες και το 2011, με τη διαφορά ότι τέταρτη σε αριθμό επιβατών κατατάχθηκε η γραμμή «5. Νέα Κρήνη - Βενιζέλου» και πέμπτη η γραμμή «14. Άνω Τούμπα - Ν.Σ. Σταθμός». Οι γραμμές με τους λιγότερους επιβάτες είναι η «42. Ελευθέρια - Κοιμητήρια», η «53. Τοπικό Σίνδου», η «79. Αεροδρόμιο - ΙΚΕΑ», η «92. Κουφάλια - Άθηρα - Ραχώνα», η «22. Άνω Πόλη», η «43. Τοπικό Ευόσμου» και οι γραμμές προς Επανομή και Νέα Μηχανιώνα.
Όσον αφορά τις πληρότητες των λεωφορείων, πρώτη είναι η γραμμή 22 της Άνω Πόλης, με 70,26% μέση πληρότητα το πρώτο εξάμηνο του 2012 και 60,99% ολόκληρο το 2011. Ωστόσο, η γραμμή χρησιμοποιεί μικρά λεωφορεία των 10 θέσεων και είναι εύλογο πως μπορεί εύκολα να συμπληρώσει τις θέσεις. Από τις υπόλοιπες γραμμές, στο εξάμηνο Ιανουαρίου - Ιουνίου 2012, πρώτη σε μέση πληρότητα είναι η γραμμή «8. ΙΚΕΑ - ΚΤΕΛ», με 87,03%, δεύτερη αναδεικνύεται η γραμμή «Ν.Σ. Σταθμός - Συκιές», με μέση πληρότητα 68,99%, τρίτη η γραμμή «3. Α.Σ. ΙΚΕΑ - Ν.Σ.Σταθμός», με πληρότητα 65,96%, τέταρτη η γραμμή «15. Σαράντα Εκκλησιές - Κέντρο», με πληρότητα 64,41%, και πέμπτη η γραμμή «16. Ευαγγελίστρια - Ιστορικό Κέντρο» με πληρότητα 63,87%. Κατά το 2011, η γραμμή «16. Ευαγγελίστρια - Ιστορικό Κέντρο» είχε τη μεγαλύτερη πληρότητα, 65,92%, δεύτερη αναδείχτηκε η γραμμή «3. Α.Σ. ΙΚΕΑ - Ν.Σ.Σταθμός», με πληρότητα 64,19%, τρίτη η γραμμή «15. Σαράντα Εκκλησιές - Κέντρο», με πληρότητα 60,92%, τέταρτη η γραμμή «23. Ν.Σ. Σταθμός - Συκιές» με πληρότητα 60,63% και πέμπτη η γραμμή «8. ΙΚΕΑ - ΚΤΕΛ» με πληρότητα 56,78%. Οι γραμμές με τη μικρότερη πληρότητα είναι η «53. Τοπικό Σίνδου» με 6,43%, η «43. Τοπικό Ευόσμου» με 6,92%, η «79. Αεροδρόμιο - ΙΚΕΑ» με 6,54%, η «61. Χορτιάτης - Διασταύρωση» με 7,01% και η «92. Κουφάλια - Άθυρα - Ραχώνα» με πληρότητα 7,34%.

Η ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΗΣ ΤΗΛΕΜΑΤΙΚΗΣ
Οι επιβάτες του ΟΑΣΘ μπορούν με ένα τηλεφώνημα να μαθαίνουν την πορεία ενός λεωφορείου και τον χρόνο αναμονής στη στάση, χάρη στην εφαρμογή της τηλεματικής του οργανισμού.
Ο οργανισμός έχει εγκαταστήσει σύστημα GPS και στα 622 λεωφορεία του, στα λεωφορεία του ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης που εκτελούν τα δρομολόγια της επέκτασης προς Λαγκαδά και σε όλα τα υπηρεσιακά οχήματα. Έτσι, στο κέντρο τηλεματικής που λειτουργεί στα γραφεία της οδού Παπαναστασίου 90, οι συγκοινωνιολόγοι βλέπουν σε πραγματικό χρόνο σε ποιο σημείο βρίσκεται το κάθε λεωφορείο, εάν παρουσιάζει βραδυπορία ή κινείται πιο γρήγορα απ’ ό,τι προβλέπεται.
Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να καλούν το  2310-981100 και με την καθοδήγηση φωνητικού μενού να παίρνουν πληροφορίες για το δρομολόγιο που επιθυμούν να ακολουθήσουν. «Μέσα από την ιστοσελίδα του ΟΑΣΘ δίνεται η κίνηση των λεωφορείων σε πραγματικό χρόνο, όπως και στον τηλεφωνικό αριθμό. Μπορούμε να εγκαταστήσουμε και εφαρμογή sms, αλλά με τα κινητά τηλέφωνα νέας τεχνολογίας οι επιβάτες μπορούν να μπαίνουν στο διαδίκτυο», αναφέρει στη «Μ» ο συγκοινωνιολόγος του ΟΑΣΘ Γιάννης Σπανός. Ο ίδιος περιγράφει ότι με το σύστημα τηλεματικής ρυθμίζεται και η ομαλή εκτέλεση των λεωφορείων, δηλαδή σε περίπτωση που ένα όχημα αναπτύσσει μεγάλη ταχύτητα και προσεγγίζει το προπορευόμενο, δίνεται οδηγία στον οδηγό να μειώσει την ταχύτητα για να μη σημειωθεί σχεδόν ταυτόχρονη έλευση δύο λεωφορείων στη στάση και περιμένουν οι επιβάτες για αρκετή ώρα το επόμενο. Εκτός αυτού, ελέγχονται και οι οδηγοί που κινούνται με άδεια τα λεωφορεία στην περιφερειακή οδό Θεσσαλονίκης. «Την τελευταία εβδομάδα υπήρξαν μόνο τρεις περιπτώσεις κατά τις οποίες λεωφορεία ξεπέρασαν ελάχιστα το όριο των 90 χιλιομέτρων την ώρα και μάλιστα για λίγα δευτερόλεπτα», σύμφωνα με τον κ. Σπανό.