Εκατοντάδες παράνομες διαφημιστικές πινακίδες συνεχίζουν να κατακλύζουν τους δρόμους του πολεοδομικού συγκροτήματος της Θεσσαλονίκης, παρά τις κατά καιρούς επιχειρήσεις αποκαθήλωσης, δημιουργώντας κινδύνους για τους διερχόμενους οδηγούς και αισθητική ρύπανση.
Του Φώτη Κουτσαμπάρη
Του Φώτη Κουτσαμπάρη
fkoutsamparis@makthes.gr
Η παραπάνω καταγγελία επαναλαμβάνεται από 27 εκπροσώπους ομάδων και κινήσεων πολιτών της πόλης, που είναι αποφασισμένοι να καταθέσουν σχετική μηνυτήρια αναφορά στον εισαγγελέα. Οι ίδιοι, με επιστολή τους στην αποκεντρωμένη διοίκηση Μακεδονίας - Θράκης, που έχει την ευθύνη για το συγκεκριμένο ζήτημα, ζητούν να μάθουν για ποιον λόγο δεν γίνεται αποξήλωση. Όπως αναφέρουν μάλιστα, η απάντηση της διοίκησης θα χρησιμοποιηθεί «ως τεκμηριωτικό υλικό σε μηνυτήρια αναφορά που θα καταθέσουμε στην εισαγγελία Θεσσαλονίκης». «Η καταγγελία μας αφορά τα μπάνερ που κρέμονται. Είναι ζήτημα αισθητικής, ασφάλειας αλλά και αδιαφορίας των υπηρεσιών», αναφέρει στη «Μ» ο Γρηγόρης Μαυράκης, εκπρόσωπος της Ένωσης Πεζών, συνυπογράφων την καταγγελία.
«Επειδή ως πολίτες μας προξενεί θλίψη και οργή η προκλητική, συνεχής και συστηματική ανάρτηση διαφημιστικών λαβάρων στους στύλους φωτισμού όλων των δρόμων ταχείας κυκλοφορίας που περιβάλλουν τη Θεσσαλονίκη (οδός Λαγκαδά, εθνική οδός προς τη Λαχαναγορά, από το αεροδρόμιο προς Θεσσαλονίκη και προς Χαλκιδική, περιφερειακή οδός σε όλο της το μήκος), η έλλειψη κάθε σεβασμού αυτών που τα αναρτούν προς την αισθητική της πόλης αλλά και την ασφάλεια των μετακινούμενων (τα αναρτημένα διαφημιστικά λάβαρα προκαλούν συνεχή διάσπαση της προσοχής των οδηγών αλλά και τα καθαιρεμένα, που βρίσκονται πεταμένα στη βάση του στύλου και συχνά στο οδόστρωμα, αποτελούν κίνδυνο για τα διερχόμενα οχήματα), η αδυναμία της πολιτείας, του έννομου κράτους μας να επιβάλει τη νομιμότητα σε κάποιους που την καταπατούν χωρίς αιδώ, πλέον και χωρίς φόβο, παρακαλούμε την υπηρεσία σας να μας γνωρίσει τίνος αρμοδιότητα είναι η καθαίρεση αυτών των παράνομων διαφημιστικών πινακίδων, και για ποιον λόγο αυτή δεν πραγματοποιείται», αναφέρουν στην επιστολή τους οι εκπρόσωποι.
Σε κόμβους και φανάρια
Οι δρόμοι που παρουσιάζουν το μεγαλύτερο πρόβλημα ως προς την πυκνότητα και τα παραβατικά στοιχεία της διαφήμισης, σύμφωνα με προγενέστερη καταγραφή του ΤΕΕ/ΤΚΜ, είναι η δυτική έξοδος, η εθνική οδός Θεσσαλονίκης - Νέων Μουδανιών, ο δρόμος προς το αεροδρόμιο «Μακεδονία» και η οδός Λαγκαδά. Οι διαφημίσεις απευθύνονται στο οπτικό πεδίο των οδηγών και επιβατών οχημάτων, καθώς πρόκειται για το πιο μαζικό και άμεσα εναλλασσόμενο κοινό. Ακόμη και κοντά στους φωτεινούς σηματοδότες, σε κάθε είδους οδικούς κόμβους ή όπου πιθανόν να υπάρχει μια συμπύκνωση της ροής των οχημάτων, φαίνεται να διαδραματίζεται «μάχη» για την τοποθέτηση όσο περισσότερων και μεγαλύτερων πλαισίων, καθώς σημειώνεται ολιγόλεπτη στάση των οχημάτων και είναι μεγαλύτερη η αποτελεσματικότητα των μηνυμάτων.
Οι παράνομες διαφημίσεις
Η κατάσταση που επαναλαμβάνεται στο πολεοδομικό συγκρότημα, παρά τις επιχειρήσεις αποκαθήλωσης που έγιναν από την πρώην διορισμένη περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και τους δήμους, είναι τραγική, σύμφωνα με αρχιτέκτονες. Το ποσοστό της αυθαίρετης ή κατά οποιονδήποτε τρόπο παράνομης διαφήμισης υπολογίζεται ότι ξεπερνά το 70%. Σε βασικές οδικές αρτηρίες δεν τηρούνται αποστάσεις των πινακίδων από το οδόστρωμα, δεν τηρούνται οι προδιαγραφές για το ύψος της θέσης των πλαισίων σε σχέση με το έδαφος, εντοπίζονται πινακίδες σε μνημεία, τα πλαίσια τύπου «πίζα» είναι κατά κανόνα πολύ μεγαλύτερα των επιτρεπόμενων, ενώ υπάρχουν διαφημίσεις στις πλάγιες τυφλές όψεις των κτιρίων, οι οποίες απαγορεύονται. Σύμφωνα με τη νομοθεσία, στις εκτός σχεδίου περιοχές η απόσταση των πλαισίων πρέπει να είναι 1.000 μέτρα ενώ στις εντός σχεδίου η απόσταση αυτή πρέπει να είναι 100 μέτρα.