Στη μεταφορά μιας βασιλικής του 6ου αιώνα, εποχής Ιουστινιανού, που αποκαλύφθηκε στο εργοτάξιο του μετρό στην πλατεία Δημοκρατίας και αρχαίου δρόμου, μήκους 80 μέτρων που βρέθηκε στο εργοτάξιο Αγίας Σοφίας, προχωρά το υπουργείο Πολιτισμού.
Του Φώτη Κουτσαμπάρη
fkoutsamparis@makthes.gr
Του Φώτη Κουτσαμπάρη
fkoutsamparis@makthes.gr
Οι σχετικές αποφάσεις εγκρίθηκαν από το υπουργείο, έπειτα από θετική εισήγηση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ), έχει επιλεγεί ως ανάδοχος εξειδικευμένη εταιρεία και απομένει να οριστεί το χρονοδιάγραμμα των εργασιών.
Ο παλαιοχριστιανικός ναός τετράγωνης κάτοψης που αποκαλύφθηκε στο σταθμό «Δημοκρατία» στο Βαρδάρι θα αποσπαστεί από το σημείο που βρίσκεται με ειδική τεχνική και θα μεταφερθεί στη διακλάδωση Σιντριβανίου, μπροστά από το ΑΠΘ, όπου θα καταχωθεί για λόγους προστασίας. Η απόσπαση και μεταφορά θα γίνει με την επίβλεψη της 9ης Εφορείας Βυζαντινών Μνημείων και την ευθύνη της Αττικό Μετρό. Στο σταθμό «Αγίας Σοφίας» θα γίνει μετακίνηση ρωμαϊκού δρόμου, λιθόστρωτου, μήκους 72,80 μέτρων, με τη μέθοδο του εκμαγείου. Η μέθοδος αυτή, σύμφωνα με την απόφαση του υπουργείου, «είναι επωφελέστερη για τα αρχαία κατάλοιπα και διασφαλίζει τη σωστότερη αναπαραγωγή της αρχαίας γεωμετρίας της οδού (κλίση, παραμόρφωση, κενά) όταν θα επανατοποθετηθεί στο χώρο έκθεσης στο σταθμό «Αγία Σοφία».
Με την απόσπαση της βασιλικής θα έχουν ολοκληρωθεί οι αρχαιολογικές εργασίες στο σταθμό «Δημοκρατία» και θα ξεκινήσει το τεχνικό έργο. Στο σταθμό Βενιζέλου έχει διακοπεί η αρχαιολογική ανασκαφή από τον περασμένο Μάρτιο, όταν εντοπίστηκαν ποσότητες υδραργύρου και ξεκίνησαν εργασίες απορρύπανσης, οι οποίες συνεχίζονται μέχρι σήμερα, καθώς εντοπίζονται συνεχώς νέες ποσότητες και σε μεγαλύτερο βάθος. Όπως διαπιστώθηκε, ο υδράργυρος πότισε το υπέδαφος με τη μορφή ανάποδου χωνιού και όσο βαθύτερα γίνεται απορρύπανση, τόσο μεγαλύτερη είναι η έκταση που έχει προσβληθεί. Στο σταθμό Σιντριβανίου έχει ολοκληρωθεί η έρευνα και έχει καταχωθεί μια βασιλική που αποκαλύφθηκε. Αρχαιολογικές ανασκαφές έχουν ξεκινήσει και στο χώρο του μηχανοστασίου του μετρό Θεσσαλονίκης, στην Πυλαία, όπου εντοπίστηκε ένας ολόκληρος μακεδονικός οικισμός.
Επίσκεψη από το κοινό
Στο εργοτάξιο της Αγίας Σοφίας, οι αρχαιολογικές ανασκαφές ολοκληρώνονται στο βόρειο τμήμα με τη μετατόπιση του ρωμαϊκού δρόμου και θα απομείνει προς ανασκαφή μόνο το νότιο τμήμα. Ο σταθμός θα ανοίξει για δεύτερη φορά για το κοινό την ερχόμενη Δευτέρα 25 Ιουνίου και οι πολίτες θα έχουν τη δυνατότητα να τον επισκεφτούν από τις 6 μ.μ. έως τις 9 μ.μ., για να θαυμάσουν τα μνημεία που αποκαλύφθηκαν εκεί. Η προσέλευση των επισκεπτών θα γίνεται από την είσοδο του εργοταξίου που βρίσκεται επί της οδού Αγίας Σοφίας, στο ύψος και απέναντι από τον Ι.Ν. Αχειροποιήτου. Οι επισκέπτες θα ξεναγούνται σε γκρουπ των 15 ατόμων για 15 λεπτά της ώρας. Η Αττικό Μετρό είχε ανοίξει το εργοτάξιο για το κοινό και στις 16 Ιουνίου και η επισκεψιμότητα ξεπέρασε τα 100 άτομα.
Στο σταθμό «Αγίας Σοφίας» αποκαλύφθηκε μνημειακό σύνολο της ύστερης αρχαιότητας που καλύπτει μια μακρά περίοδο χρήσης, μετά τα μέσα του 3ου αιώνα και έως τα τέλη του 6ου αιώνα - αρχές του 7ου αιώνα. Στο σύνολο αυτό ανήκει το τμήμα του δρόμου που θα μετακινηθεί, που είναι στρωμένος με μαρμάρινες πλάκες και οριοθετείται από μαρμάρινα κράσπεδα και σε ένα σημείο διευρύνεται διαμορφώνοντας πλατεία. Τη μνημειακή εικόνα του δρόμου συμπληρώνει κιονοστοιχία. Ορατός σήμερα είναι ένας ισχυρός στυλοβάτης, με επτά βάσεις κιόνων του 4ου και 6ου αιώνα, κεραμοσκεπής οχετός, πήλινοι μολύβδινοι αγωγοί ύδρευσης, που συνδέονται με φρεάτια καθαρισμού.
ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ Απολύσεις εργαζομένων
Ενώ η αρχαιολογική ανασκαφή είναι σε εξέλιξη, η ανάδοχος κοινοπραξία ανακοίνωσε χθες την απόλυση 25 εργαζομένων στο αρχαιολογικό έργο. Μία ημέρα νωρίτερα δόθηκε άδεια μιας εβδομάδας, χωρίς τη θέλησή τους, σε 100 εργαζόμενους (από τους συνολικά 600 στον τομέα Αρχαιολογίας), λόγω περιορισμού των αρχαιολογικών ανασκαφών. Τα γεγονότα αυτά προκάλεσαν την αντίδραση του σωματείου εργαζομένων, που ζητά την ανάκληση των απολύσεων, με την απειλή ότι θα προχωρήσει σε νέες απεργιακές κινητοποιήσεις. Η Αττικό Μετρό αποδίδει τις απολύσεις στην ολοκλήρωση τμημάτων του έργου και όπως ανέφερε στη «Μ» στέλεχος της κύριας εταιρείας, «οι απολύσεις έγιναν κατόπιν εισήγησης των δύο εφόρων (9η ΕΒΑ και ΙΣΤ’ ΕΠΚΑ), που έχουν την αρμοδιότητα παρακολούθησης. Το έργο περιορίζεται μέρα με τη μέρα, καθώς ολοκληρώνονται οι ανασκαφές και μένει κλειστό το εργοτάξιο Βενιζέλου. Είναι εύλογο ότι η εργασία των εργατών Αρχαιολογίας εξαρτάται από την εξέλιξη του έργου. Έχουμε διαβεβαίωση ότι δεν θα υπάρξει κανένα πρόβλημα με τις ανασκαφές».