Στην τελική ευθεία μπήκε ο σχεδιασμός του δήμου Θεσσαλονίκης για την δημιουργία τεσσάρων νέων λεωφορειοδρόμων, ενώ αρχίζει η διερεύνηση χώρων για τη δημιουργία υπόγειων και υπέργειων πάρκιγκ.
Του Φώτη Κουτσαμπάρη
Του Φώτη Κουτσαμπάρη
Τα χέρια της δημοτικής αρχής λύνονται από τροπολογία που θα κατατεθεί τις επόμενες ημέρες στη Βουλή, με την οποία μεταβιβάζονται στον δήμο (από το υπουργείο Υποδομών) οι αρμοδιότητες πάρκιγκ και λεωφορειολωρίδων. «Με την μεταφορά της αρμοδιότητας για τη μελέτη και την κατασκευή υπόγειων χώρων στάθμευσης αυτοκινήτων ή άλλων χρήσεων, των υπόγειων διαβάσεων που απαιτούνται για την εξυπηρέτηση των υπέργειων εγκαταστάσεων και της διαμόρφωσης επίγειων χώρων ικανοποιείται ένα χρόνιο αίτημα των δήμων Αθήνας, Θεσσαλονίκης και Πειραιά», δήλωσε ο υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Γιάννης Μαγκριώτης, σε εκδήλωση του ΣΑΣΘ. "Τέλος καλό, όλα καλά. Καθυστέρησε πάρα πολύ αυτή η ιστορία, και δείχνει ότι επιτέλους το υπουργείο άρχισε να αντιλαμβάνεται ότι η Τοπική Αυτοδιοίκηση έχει δυνατότητα και ικανότητα να ορίζει αυτή τα του οίκου της. Ειδικά για τη Θεσσαλονίκη είναι ένα πολύ σημαντικό στοιχείο της συγκοινωνιακής της πολιτικής", υπογράμμισε από την πλευρά του ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης κ. Γιάννης Μπουτάρης.
Για τις λεωφορειολωρίδες του πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης έχει συνταχθεί σχετική υπουργική απόφαση και το υπουργείο Υποδομών έχει προχωρήσει τις διαδικασίες χρηματοδότησης της κατασκευής τους με προϋπολογισμό 550.000 ευρώ. Οι νέες λεωφορειολωρίδες έχουν σχεδιαστεί από το Συμβούλιο Αστικών Συγκοινωνιών (ΣΑΣΘ) αλλά, μετά την τελευταία εξέλιξη, θα κατασκευαστούν από τον δήμο Θεσσαλονίκης, ο οποίος έχει δηλώσει πως διαθέτει την τεχνική επάρκεια. Ο δήμος θα έχει και την ευθύνη της συντήρησής τους, ενώ οι όροι της λειτουργίας τους θα καθοριστούν βάση των τοπικών εμπλεκόμενων φορέων και οργανώσεων των πολιτών. "Με την μεταφορά αρμοδιότητας κατασκευής των Ειδικών Λωρίδων Λεωφορείων από την κεντρική διοίκηση στους τοπικούς φορείς, επιτυγχάνουμε εκτός από την αποκέντρωση, να κάνουμε πολύ ταχύτερη τη διαδικασία υλοποίησης των έργων, ενώ έως τώρα αντίστοιχα έργα μικρής σχετικής κλίμακας απαιτούσαν χρόνια για να πραγματοποιηθούν", σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΣΑΣΘ, κ. Παναγιώτη Παπαϊωάννου.
Η τοπική δημοτική αρχή δηλώνει έτοιμη να υλοποιήσει το σχέδιο των λεωφορειολωρίδων. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του αντιδημάρχου Αστικού Σχεδιασμού Ανδρέα Κουράκη, μέχρι το καλοκαίρι θα έχουν τεθεί σε λειτουργία οι ειδικές λωρίδες λεωφορείων, μήκους 9 χλμ., στη λεωφόρο Στρατού (από την Καυταντζόγλου μέχρι την Αγία Τριάδος), στην Αλεξάνδρου Παπαναστασίου (από τη συμβολή της με τη λεωφόρο Στρατού μέχρι τη συμβολή της με την Κωνσταντίνου Καραμανλή), Γεωργίου Παπανδρέου (από τη συμβολή της με τη Μ. Αλεξάνδρου μέχρι τη συμβολή της με τη Θ. Σοφούλη) και Αγγελάκη (σε όλο το μήκος). Ο δήμος ετοιμάζεται να συστήσει και ειδικό σώμα ελεγκτών, που θα εποπτεύουν τις λεωφορειολωρίδες.
Για τις λεωφορειολωρίδες του πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης έχει συνταχθεί σχετική υπουργική απόφαση και το υπουργείο Υποδομών έχει προχωρήσει τις διαδικασίες χρηματοδότησης της κατασκευής τους με προϋπολογισμό 550.000 ευρώ. Οι νέες λεωφορειολωρίδες έχουν σχεδιαστεί από το Συμβούλιο Αστικών Συγκοινωνιών (ΣΑΣΘ) αλλά, μετά την τελευταία εξέλιξη, θα κατασκευαστούν από τον δήμο Θεσσαλονίκης, ο οποίος έχει δηλώσει πως διαθέτει την τεχνική επάρκεια. Ο δήμος θα έχει και την ευθύνη της συντήρησής τους, ενώ οι όροι της λειτουργίας τους θα καθοριστούν βάση των τοπικών εμπλεκόμενων φορέων και οργανώσεων των πολιτών. "Με την μεταφορά αρμοδιότητας κατασκευής των Ειδικών Λωρίδων Λεωφορείων από την κεντρική διοίκηση στους τοπικούς φορείς, επιτυγχάνουμε εκτός από την αποκέντρωση, να κάνουμε πολύ ταχύτερη τη διαδικασία υλοποίησης των έργων, ενώ έως τώρα αντίστοιχα έργα μικρής σχετικής κλίμακας απαιτούσαν χρόνια για να πραγματοποιηθούν", σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΣΑΣΘ, κ. Παναγιώτη Παπαϊωάννου.
Η τοπική δημοτική αρχή δηλώνει έτοιμη να υλοποιήσει το σχέδιο των λεωφορειολωρίδων. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του αντιδημάρχου Αστικού Σχεδιασμού Ανδρέα Κουράκη, μέχρι το καλοκαίρι θα έχουν τεθεί σε λειτουργία οι ειδικές λωρίδες λεωφορείων, μήκους 9 χλμ., στη λεωφόρο Στρατού (από την Καυταντζόγλου μέχρι την Αγία Τριάδος), στην Αλεξάνδρου Παπαναστασίου (από τη συμβολή της με τη λεωφόρο Στρατού μέχρι τη συμβολή της με την Κωνσταντίνου Καραμανλή), Γεωργίου Παπανδρέου (από τη συμβολή της με τη Μ. Αλεξάνδρου μέχρι τη συμβολή της με τη Θ. Σοφούλη) και Αγγελάκη (σε όλο το μήκος). Ο δήμος ετοιμάζεται να συστήσει και ειδικό σώμα ελεγκτών, που θα εποπτεύουν τις λεωφορειολωρίδες.
Διαθέσιμα οικόπεδα και… καταστήματα
Ο δήμος Θεσσαλονίκης έχει αρχίσει να αναζητά χώρους για τη δημιουργία υπόγειων χώρων στάθμευσης, ενώ εξετάζει το ενδεχόμενο να κατασκευάσει υπόγειους χώρους σε κάποια από τα οικόπεδα που έχει ήδη επισημάνει. Οι τεχνικές υπηρεσίες διερεύνησαν την καταλληλότητα δημοτικών οικοπέδων για την ανέγερση υπέργειων σταθμών αυτοκινήτων και έχουν καταρτίσει έναν κατάλογο οικοπέδων, που είναι άρτια και οικοδομήσιμα, για να μπορεί να εκδοθεί οικοδομική άδεια. Συνολικά εντοπίστηκαν 18 οικόπεδα, εκτάσεως από 130 έως 1.100 τ.μ. Επτά δημοτικά οικόπεδα κρίνονται κατάλληλα για ανέγερση πολυώροφων σταθμών αυτοκινήτων και βρίσκονται στην πλατεία Δημοκρατίας, στην Ολυμπιάδος, στην Κηφισιά, στη Γιάννη Αγγέλου, στην Κατσιμίδη με Περδίκα, στη Θάλητος και στη Νικηφόρου Φωκά. Τέσσερα οικόπεδα κρίνονται κατάλληλα αλλά με επιφύλαξη από τις τεχνικές υπηρεσίες και βρίσκονται στην Καρακάση με Στρωμνίτσης, στη Γρηγορίου Ε’ με Μελενίκου, στη Χαλκιδικής και στην Τήλου. Τα υπόλοιπα επτά οικόπεδα που εντοπίστηκαν προτείνεται να διατηρηθούν αδόμητα και να αξιοποιηθούν για άλλες κοινωφελείς ανάγκες.
Στις σκέψεις του αντιδημάρχου Αστικού Σχεδιασμού Ανδρέα Κουράκη είναι κάποια οικόπεδα να μετατραπούν σε πάρκιγκ με μεταλλικές κατασκευές. Εχει γίνει ήδη προκαταρκτική μελέτη, για να διαπιστωθεί το κόστος και το επιτεύξιμο της εγκατάστασης μεταλλικών κατασκευών σε δημοτικά οικόπεδα για τη μετατροπή τους σε πάρκιγκ. Βάσει αυτής της μελέτης, το κόστος κατασκευής ανέρχεται σε 25.000 ευρώ ανά θέση στάθμευσης. Όσον αφορά τους υπόγειους χώρους, το επόμενο διάστημα αναμένεται να ξεκινήσει νέα διερεύνηση.
Σε χώρους στάθμευσης προτείνει ο δήμος να μετατραπούν και άδεια καταστήματα που αντικατέστησαν τις πιλοτές, διευκολύνοντας τους ιδιοκτήτες τους στην τροποποίηση της χρήσης. Ο δήμος προτίθεται να προσφέρει και τεχνική υποστήριξη για τη μετατροπή καταστημάτων που πληρούν συγκεκριμένες προδιαγραφές σε χώρους στάθμευσης.
Στις σκέψεις του αντιδημάρχου Αστικού Σχεδιασμού Ανδρέα Κουράκη είναι κάποια οικόπεδα να μετατραπούν σε πάρκιγκ με μεταλλικές κατασκευές. Εχει γίνει ήδη προκαταρκτική μελέτη, για να διαπιστωθεί το κόστος και το επιτεύξιμο της εγκατάστασης μεταλλικών κατασκευών σε δημοτικά οικόπεδα για τη μετατροπή τους σε πάρκιγκ. Βάσει αυτής της μελέτης, το κόστος κατασκευής ανέρχεται σε 25.000 ευρώ ανά θέση στάθμευσης. Όσον αφορά τους υπόγειους χώρους, το επόμενο διάστημα αναμένεται να ξεκινήσει νέα διερεύνηση.
Σε χώρους στάθμευσης προτείνει ο δήμος να μετατραπούν και άδεια καταστήματα που αντικατέστησαν τις πιλοτές, διευκολύνοντας τους ιδιοκτήτες τους στην τροποποίηση της χρήσης. Ο δήμος προτίθεται να προσφέρει και τεχνική υποστήριξη για τη μετατροπή καταστημάτων που πληρούν συγκεκριμένες προδιαγραφές σε χώρους στάθμευσης.
Η μετεξέλιξη του ΣΑΣΘ
Σε φορέα μητροπολιτικής εμβέλειας με αυξημένες αρμοδιότητες σε θέματα σχεδιασμού, εποπτείας, παρακολούθησης και ελέγχου όλων των δημόσιων συγκοινωνιών της περιοχής Θεσσαλονίκης, μετεξελίσεται το Συμβούλιο Αστικών Συγκοινωνιών (ΣΑΣΘ).
Οι βασικοί στόχοι του Συμβουλίου για το 2012 παρουσιάστηκαν απο τον πρόεδρο του οργανισμού κ. Παναγιώτη Παπαϊωάννου στην διάρκεια της κοπής της πρωτοχρονιάτικης πίτας, στα γραφεία του ΣΑΣΘ την προηγούμενη Παρασκευή. Εκτός απο την μετεξέλιξη, στους στόχους περιλαμβάνονται: Η άμεση προώθηση για χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ της υλοποίησης ενιαίου συστήματος ηλεκτρονικής πληρωμής (έξυπνο εισιτήριο) για το υπάρχον και το μελλοντικό σύστημα Δημοσίων Συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης καθώς και για την πληρωμή άλλων υπηρεσιών προς πολίτες όπως πληρωμή τελών στάθμευσης, κάρτας επισκέπτη, πληρωμή διοδίων, κλπ. με στόχο να λειτουργεί σε 15 περίπου μήνες από σήμερα. Η συνέχιση και περαιτέρω αύξηση της συνεργασίας του ΣΑΣΘ με την ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. για θέματα που αφορούν τον σχεδιασμό και την ωρίμανση των επεκτάσεων του ΜΕΤΡΟ Θεσσαλονίκης και του συστήματος γενικότερα μέσων σταθερής τροχιάς στο πλαίσιο του Στρατηγικού Σχεδίου Υποδομών Μεταφορών που κατάρτισε το αρμόδιο Υπουργείο και του μνημονίου συνεργασίας των εμπλεκόμενων φορέων. Όπως τόνισε ο κ. Παπαϊωάννου όλα αυτά θα επιτευχθούν μόνο με συνεχή και αυξανόμενη συνεργασία όλων των τοπικών φορέων με τις διαφορετικές βαθμίδες διοίκησης και αυτοδιοίκησης με γνώμονα πάντα την εξυπηρέτηση των πολιτών και του κοινωνικού συνόλου.
Οι βασικοί στόχοι του Συμβουλίου για το 2012 παρουσιάστηκαν απο τον πρόεδρο του οργανισμού κ. Παναγιώτη Παπαϊωάννου στην διάρκεια της κοπής της πρωτοχρονιάτικης πίτας, στα γραφεία του ΣΑΣΘ την προηγούμενη Παρασκευή. Εκτός απο την μετεξέλιξη, στους στόχους περιλαμβάνονται: Η άμεση προώθηση για χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ της υλοποίησης ενιαίου συστήματος ηλεκτρονικής πληρωμής (έξυπνο εισιτήριο) για το υπάρχον και το μελλοντικό σύστημα Δημοσίων Συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης καθώς και για την πληρωμή άλλων υπηρεσιών προς πολίτες όπως πληρωμή τελών στάθμευσης, κάρτας επισκέπτη, πληρωμή διοδίων, κλπ. με στόχο να λειτουργεί σε 15 περίπου μήνες από σήμερα. Η συνέχιση και περαιτέρω αύξηση της συνεργασίας του ΣΑΣΘ με την ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. για θέματα που αφορούν τον σχεδιασμό και την ωρίμανση των επεκτάσεων του ΜΕΤΡΟ Θεσσαλονίκης και του συστήματος γενικότερα μέσων σταθερής τροχιάς στο πλαίσιο του Στρατηγικού Σχεδίου Υποδομών Μεταφορών που κατάρτισε το αρμόδιο Υπουργείο και του μνημονίου συνεργασίας των εμπλεκόμενων φορέων. Όπως τόνισε ο κ. Παπαϊωάννου όλα αυτά θα επιτευχθούν μόνο με συνεχή και αυξανόμενη συνεργασία όλων των τοπικών φορέων με τις διαφορετικές βαθμίδες διοίκησης και αυτοδιοίκησης με γνώμονα πάντα την εξυπηρέτηση των πολιτών και του κοινωνικού συνόλου.