Στα μέσα του 2013 τοποθετούν οι πιο αισιόδοξοι τα πρώτα καταμαράν στον Θερμαϊκό, καθώς η σύσταση του φορέα διαδημοτικής συνεργασίας, που θα αναλάβει τη διαχείριση του εγχειρήματος της θαλάσσιας συγκοινωνίας της Θεσσαλονίκης, θεωρείται θέμα ημερών. Οι σχετικές αποφάσεις ελήφθησαν τόσο από τους πέντε δήμους που θα συμμετέχουν στο σχήμα όσο και από την Μητροπολιτική Επιτροπή Θεσσαλονίκης.
Παράλληλα, η αντιπεριφέρεια Θεσσαλονίκης αναμένει από το υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας την έγκρισή του, προκειμένου να οριστούν οι τεχνικές υπηρεσίες υπεύθυνες, να προχωρήσουν στην υλοποίηση της μελέτης για την κατασκευή των στάσεων της θαλάσσιας συγκοινωνίας.
Οι παραπάνω διαδικασίες ανοίγουν το δρόμο για την υποβολή αιτήματος από την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας στο υπουργείο Ανάπτυξης, προκειμένου να ενταχθεί το έργο στο ΕΣΠΑ για χρηματοδότηση. Την ίδια στιγμή προγραμματίζεται για το επόμενο χρονικό διάστημα η προκήρυξη εκδήλωσης ενδιαφέροντος προς τους ιδιώτες για την δρομολόγηση των σκαφών, ώστε να επιβεβαιωθεί το ενδιαφέρον τους και να προχωρήσει η κατασκευή των στάσεων. Σε κάθε περίπτωση οι εμπλεκόμενοι στην όλη προσπάθεια θεωρούν τη θαλάσσια συγκοινωνία βιώσιμη, ενώ τα σχετικά αισιόδοξα σενάρια τοποθετούν τη δρομολόγηση των πρώτων καταμαράν στα μέσα του 2013. «Το όλο εγχείρημα είναι βιώσιμο όπως προκύπτει από το χρηματοοικονομικό μοντέλο που εφαρμόσαμε» εξηγεί ένας από τους μελετητές του έργου, ο Νίκος Φλώριος, με αφορμή την εκδήλωση του δήμου Θεσσαλονίκης που θα πραγματοποιηθεί την ερχόμενη Κυριακή για τη θαλάσσια αστική συγκοινωνία.
Το εισιτήριο της γραμμής αναμένεται να διαμορφωθεί στα 2 με 2,5 ευρώ. Η βασική διαδρομή θα έχει τέσσερις στάσεις (πλατεία Ελευθερίας, Μέγαρο Μουσικής - Ποσειδώνιο, Μαρίνα Καλαμαριάς και Περαία) ενώ τα δρομολόγια θα εκτελούνται κάθε 15 ή 20 λεπτά. Η εξπρές διαδρομή θα διαρκεί 20 λεπτά από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης μέχρι την Περαία και η κανονική διαδρομή, με όλες τις στάσεις, περίπου 35 με 40 λεπτά.
Το δημόσιο αναμένεται να αναλάβει την κατασκευή των λιμενικών υποδομών ενώ ο ιδιώτης τη συμπλήρωσή τους, την προμήθεια των πλοίων, τη συντήρησή τους και την κάλυψη των λειτουργικών εξόδων. Η αρχιτεκτονική μελέτη που βραβεύτηκε στον διαγωνισμό για τον σχεδιασμό των κτιριακών εγκαταστάσεων της θαλάσσιας συγκοινωνίας στις προβλήτες των στάσεων, προβλέπει τη δημιουργία κυλινδρικών δακτυλίων κατασκευασμένων με τέτοιο τρόπο ώστε να επιτρέπουν στο φως να τους διαπερνά αλλά και να δημιουργούν συνθήκες σκίασης για τον ήλιο.
Κάποιες εκκρεμότητες παραμένουν σε ό,τι αφορά την διευθέτηση νομικών ζητημάτων πριν την διεξαγωγή του διαγωνισμού που θα αναδείξει τον ιδιώτη που θα λειτουργήσει τη θαλάσσια συγκοινωνία. Τέτοιες είναι η διασφάλιση της αποκλειστικής εκμετάλλευσης, η πρόβλεψη για μελλοντικές επεκτάσεις, η εξασφάλιση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών και η σύνδεση του μέσου με τα άλλα μέσα μαζικής συγκοινωνίας, σε επίπεδο εισιτηρίου και δρομολογίων. «Όλα αυτά τα ζητήματα θα ρυθμίζονται από τη σύμβαση που θα υπογραφεί ανάμεσα στον φορέα υλοποίησης του έργου και τον ιδιώτη» σχολιάζει ο πρώην υφυπουργός Μεταφορών, Σπύρος Βούγιας, που παρακολουθεί το όλο εγχείρημα και δηλώνει αισιόδοξος για την λειτουργία της θαλάσσιας συγκοινωνίας μετά το καλοκαίρι του 2013.
Οι παραπάνω διαδικασίες ανοίγουν το δρόμο για την υποβολή αιτήματος από την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας στο υπουργείο Ανάπτυξης, προκειμένου να ενταχθεί το έργο στο ΕΣΠΑ για χρηματοδότηση. Την ίδια στιγμή προγραμματίζεται για το επόμενο χρονικό διάστημα η προκήρυξη εκδήλωσης ενδιαφέροντος προς τους ιδιώτες για την δρομολόγηση των σκαφών, ώστε να επιβεβαιωθεί το ενδιαφέρον τους και να προχωρήσει η κατασκευή των στάσεων. Σε κάθε περίπτωση οι εμπλεκόμενοι στην όλη προσπάθεια θεωρούν τη θαλάσσια συγκοινωνία βιώσιμη, ενώ τα σχετικά αισιόδοξα σενάρια τοποθετούν τη δρομολόγηση των πρώτων καταμαράν στα μέσα του 2013. «Το όλο εγχείρημα είναι βιώσιμο όπως προκύπτει από το χρηματοοικονομικό μοντέλο που εφαρμόσαμε» εξηγεί ένας από τους μελετητές του έργου, ο Νίκος Φλώριος, με αφορμή την εκδήλωση του δήμου Θεσσαλονίκης που θα πραγματοποιηθεί την ερχόμενη Κυριακή για τη θαλάσσια αστική συγκοινωνία.
Το εισιτήριο της γραμμής αναμένεται να διαμορφωθεί στα 2 με 2,5 ευρώ. Η βασική διαδρομή θα έχει τέσσερις στάσεις (πλατεία Ελευθερίας, Μέγαρο Μουσικής - Ποσειδώνιο, Μαρίνα Καλαμαριάς και Περαία) ενώ τα δρομολόγια θα εκτελούνται κάθε 15 ή 20 λεπτά. Η εξπρές διαδρομή θα διαρκεί 20 λεπτά από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης μέχρι την Περαία και η κανονική διαδρομή, με όλες τις στάσεις, περίπου 35 με 40 λεπτά.
Το δημόσιο αναμένεται να αναλάβει την κατασκευή των λιμενικών υποδομών ενώ ο ιδιώτης τη συμπλήρωσή τους, την προμήθεια των πλοίων, τη συντήρησή τους και την κάλυψη των λειτουργικών εξόδων. Η αρχιτεκτονική μελέτη που βραβεύτηκε στον διαγωνισμό για τον σχεδιασμό των κτιριακών εγκαταστάσεων της θαλάσσιας συγκοινωνίας στις προβλήτες των στάσεων, προβλέπει τη δημιουργία κυλινδρικών δακτυλίων κατασκευασμένων με τέτοιο τρόπο ώστε να επιτρέπουν στο φως να τους διαπερνά αλλά και να δημιουργούν συνθήκες σκίασης για τον ήλιο.
Κάποιες εκκρεμότητες παραμένουν σε ό,τι αφορά την διευθέτηση νομικών ζητημάτων πριν την διεξαγωγή του διαγωνισμού που θα αναδείξει τον ιδιώτη που θα λειτουργήσει τη θαλάσσια συγκοινωνία. Τέτοιες είναι η διασφάλιση της αποκλειστικής εκμετάλλευσης, η πρόβλεψη για μελλοντικές επεκτάσεις, η εξασφάλιση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών και η σύνδεση του μέσου με τα άλλα μέσα μαζικής συγκοινωνίας, σε επίπεδο εισιτηρίου και δρομολογίων. «Όλα αυτά τα ζητήματα θα ρυθμίζονται από τη σύμβαση που θα υπογραφεί ανάμεσα στον φορέα υλοποίησης του έργου και τον ιδιώτη» σχολιάζει ο πρώην υφυπουργός Μεταφορών, Σπύρος Βούγιας, που παρακολουθεί το όλο εγχείρημα και δηλώνει αισιόδοξος για την λειτουργία της θαλάσσιας συγκοινωνίας μετά το καλοκαίρι του 2013.
"Αγγελιοφόρος"