Με τη νέα υπερυψωμένη αρτηρία θα εξυπηρετείται η διαμπερής κυκλοφορία, η οποία θα διαχωριστεί από την τοπική κυκλοφορία, σύμφωνα με τις οριστικές μελέτες της «Εγνατία Οδός ΑΕ»
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΝΤΟΝΙΑ ΚΑΝΙΤΣΑΚΗ
Νέα περιφερειακή οδός πάνω από την… περιφερειακή, αλλά και τέλος στα φανάρια! Εκεί κατέληξαν οι μελέτες της «Εγνατία Οδός ΑΕ», που είναι οριστικές, για την αναβάθμιση της περιφερειακής οδού της Θεσσαλονίκης, τόσο ανατολικά, όσο και δυτικά. Ολοκληρώθηκαν, επίσης, οι μελέτες για την αναβάθμιση - διαπλάτυνση του δρόμου προς τη Χαλκιδική.
Αυτό που αναμένεται είναι οι περιβαλλοντικές εγκρίσεις, ώστε τα έργα, που βρίσκονται προς ένταξη στο Επιχειρησιακό Στρατηγικό Πλαίσιο Αναφοράς (ΕΣΠΑ), να δημοπρατηθούν το πρώτο τετράμηνο του 2012.
«Με τα έργα που έχουν μελετηθεί δίνονται οριστικές λύσεις στα κυκλοφοριακά προβλήματα, αλλά και στα προβλήματα οδικής ασφάλειας της περιφερειακής οδού της Θεσσαλονίκης και όχι μόνον», δηλώνει ο υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Γιάννης Μαγκριώτης.
Κρεμαστή… γέφυρα
Η αναβάθμιση του ανατολικού τμήματος της περιφερειακής οδού, από τον Κ5 («Παπαγεωργίου») μέχρι τον Κ12 (Καλαμαριά), είχε αντιμετωπιστεί, αρχικά, ως ενιαίο σύνολο. Τελικά «έσπασε» στα δύο και εκπονήθηκαν δύο μελέτες. Η μία αφορά το τμήμα Κ5 – Κ10 (Κωνσταντινουπολίτικα), μήκους περίπου 9 χιλιομέτρων, και η δεύτερη το υπόλοιπο τμήμα της περιφερειακής, από τα Κωνσταντινουπολίτικα μέχρι την Καλαμαριά, μήκους περίπου τριών χιλιομέτρων.
Η πρώτη μελέτη προβλέπει πλήρη ανισοπεδοποίηση των υφιστάμενων κόμβων και πρόσθετες λωρίδες κυκλοφορίας, μέσω κατασκευής υπερυψωμένης αρτηρίας ταχείας κυκλοφορίας και υπόγειων τεχνικών έργων, όπου αυτά απαιτούνται.
Η υπερυψωμένη λεωφόρος θα είναι κλειστός αυτοκινητόδρομος δύο συν δύο λωρίδων κυκλοφορίας με ΛΕΑ, θα έχει εύρος ανάλογο με την υπάρχουσα περιφερειακή και σε μήκος 4.072 μέτρων θα αποτελείται αποκλειστικά από οδογέφυρα. Περιλαμβάνει επίσης δίδυμη σήραγγα μήκους 600 μέτρων στην περιοχή της Κηπούπολης.
Η κυκλοφοριακή σύνδεση της υπερυψωμένης ταχείας λεωφόρου με την ισόγεια εσωτερική περιφερειακή θα γίνεται στον κόμβο στο νοσοκομείο «Παπαγεωργίου», στον κόμβο στα Κωνσταντινουπολίτικα και ενδιάμεσα στο σύμπλεγμα των κόμβων Τριανδρίας – Τούμπας (Κ8 - Κ9). Προβλέπεται, επίσης, να κατασκευαστούν πεζογέφυρες.
Με τη λειτουργία της υπερυψωμένης αρτηρίας θα διαχωρίζεται η διαμπερής από την τοπική κυκλοφορία (αυτή που γίνεται μεταξύ των κόμβων). Δηλαδή, όσοι έρχονται από τον ΠΑΘΕ και την Εγνατία οδό και κατευθύνονται προς το αεροδρόμιο «Μακεδονία» ή τη Χαλκιδική, δε θα μπαίνουν στην ανατολική περιφερειακή, αλλά στη νέα αρτηρία. Ετσι, θα εξασφαλιστεί η ανακούφιση της περιφερειακής, που έχει φτάσει στα όρια κορεσμού. Ο προϋπολογισμός του έργου είναι 250 εκατ. ευρώ με απαλλοτριώσεις, αλλά χωρίς ΦΠΑ.
Διαπλάτυνση
Για το υπόλοιπο τμήμα της περιφερειακής, από τα Κωνσταντινουπολίτικα μέχρι την Καλαμαριά, προβλέπεται διαπλάτυνση κατά μία λωρίδα ανά ρεύμα κυκλοφορίας, με ΛΕΑ ή αντίστοιχες εσοχές έκτακτης ανάγκης, καθώς και η ανακατασκευή του κόμβου Κ11 (Πυλαίας - Πανοράματος).
Μετά τη διαπλάτυνση θα υπάρχουν δηλαδή τέσσερις λωρίδες ανά κατεύθυνση και ΛΕΑ. Η διαπλάτυνση θα γίνει αμφίπλευρα και θα απαιτήσει τη μετάθεση και κατά τμήματα τoν ανασχεδιασμό του παράπλευρου δικτύου, την ανακατασκευή της γέφυρας της οδού Τζων Κέννεντυ (Πυλαίας – Πανοράματος) και τη διαπλάτυνση πέντε κάτω διαβάσεων στις οδούς 17ης Νοεμβρίου, Μπουμπουλίνας, Εγνατία - Κ11, Γρυπάρη και Ερατούς.
Στα δυτικά
Το έργο αναβάθμισης της δυτικής περιφερειακής, οριοθετείται μεταξύ των κόμβων Κ5 (νοσοκομείο «Παπαγεωργίου») και Κ16 (Λαχαναγορά), μήκους περίπου οκτώ χιλιομέτρων, και με την κατασκευή του θα καταργηθούν τα φανάρια. Σημειωτέον ότι ο Κ16 έχει ήδη δημοπρατηθεί για κατασκευή, ως ανεξάρτητο έργο.
Η οριστική μελέτη προβλέπει την ανισοπεδοποίηση των υπόλοιπων έξι κόμβων που βρίσκονται στο δυτικό τμήμα της περιφερειακής (Μοναστηρίου και 3ης Σεπτεμβρίου, Μαιάνδρου, Ολυμπιάδος, Μακρυγιάννη, Λαγκαδά και Σταυρουπόλεως, 25ης Μαρτίου στην Πολίχνη). Επίσης, το έργο περιλαμβάνει άνω διάβαση στην οδό Ολυμπιάδος, όπου θα κατασκευαστεί «πράσινη γέφυρα» πεζών και ποδηλατών, καθώς και άλλες πεζογέφυρες.
Το συνολικό πλάτος της αρτηρίας θα διατηρηθεί ως έχει, αλλά τοπικά, όπου απαιτηθεί, θα προστεθεί μια λωρίδα για την εξυπηρέτηση των στρεφουσών κινήσεων στους κόμβους. Το επιπλέον πλάτος που θα απαιτηθεί τοπικά, μπορεί να εξασφαλιστεί κατά περίπτωση, με εκμετάλλευση της ζώνης μεταξύ αρτηρίας και παραδρόμων, του πλάτους της κεντρικής νησίδας στην περιοχή των κόμβων και με περιορισμένες απαλλοτριώσεις. Η αναβάθμιση του δυτικού τμήματος της περιφερειακής θεωρείται έργο πρώτης προτεραιότητας.
Προς Χαλκιδική
Η «Εγνατία Οδός ΑΕ» μελέτησε επίσης τη διαπλάτυνση- αναβάθμιση της εθνικής οδού Θεσσαλονίκης-Μουδανιών, από τον Κ12 (Καλαμαριά) μέχρι τον κόμβο του αεροδρομίου «Μακεδονία», σε μήκος περίπου 9 χλμ. Η μελέτη προβλέπει τη διαπλάτυνση του δρόμου, κατά μία λωρίδα εκατέρωθεν, με πρόβλεψη πλήρους παράπλευρου δικτύου και κόμβων, καθώς και αναβάθμιση υφιστάμενων κόμβων της αρτηρίας και των υπόλοιπων ισόπεδων προσβάσεων.