Ο θησαυρός «πέταξε» με Ολυμπιακή
Της ΚΑΤΕΡΙΝΑΣ ΚΑΤΗ
Την ώρα που απεγνωσμένοι πολίτες εκποιούν για να ζήσουν ακόμα και βαπτιστικά σταυρουδάκια κι όσοι έχουν ακόμα κομπόδεμα καταφεύγουν στην αγορά λιρών, τη στιγμή που ο εθνικός πλούτος της χώρας σε κοιτάσματα χρυσού έχει ήδη εκχωρηθεί πλήρως σε ιδιώτες, το πολύτιμο αυτό μέταλλο ζει εποχές δόξας ακόμη και στα δικαστήρια.
Επτακόσια κιλά πολύτιμων μετάλλων περίμεναν ματαίως στη Φραγκφούρτη άνθρωποι αμερικανικής εταιρείας. Το αεροσκάφος της Ολυμπιακής έφτασε στη γερμανική πόλη, όχι όμως και το φορτίο. Τα παραστατικά ότι φορτώθηκε αποδείχτηκαν πλαστά.
Καθώς είναι το κεντρικό θέμα μιας ποινικής δικογραφίας που θα μπορούσε να ήταν η ελληνική διασκευή του «The Italian job».
Μιας διεθνούς παραγωγής, με «καμβά» την διά μαγείας εξαφάνιση ράβδων χρυσού, θεαματικές στιγμές δράσης και πρωταγωνιστές λαμπερά ονόματα του Χόλιγουντ, όπως η Σαρλίζ Θερόν και ο Ντόναλντ Σάδερλαντ. Είναι όμως η πραγματική ιστορία μιας πρωτοφανούς κομπίνας με δεκάδες κιλά χρυσού και πλατίνας, που η σημερινή τους αξία αγγίζει συνολικά τα εφτά εκατομμύρια ευρώ. Η υπόθεση «παίχτηκε» σε ελληνικό έδαφος αλλά έχει διεθνείς προεκτάσεις, και θα προβληθεί προσεχώς, όχι στις οθόνες μας, αλλά σε δικαστική αίθουσα του Εφετείου Αθηνών. Κοινό σημείο αναφοράς ταινίας και ποινικής δικογραφίας η αναζήτηση του θησαυρού. Το περιεχόμενο του πολυσέλιδου παραπεμπτικού βουλεύματος στο μόνο που υστερεί από τη διεθνή παραγωγή είναι η απουσία της... Σαρλίζ Θερόν.
Εχει εφτά κατηγορούμενους, πέντε Ελληνες και δύο Αμερικανούς, άγνωστους συνεργούς, και κυρίως ένα καλοστημένο κόλπο εξαφάνισης πέντε κιβωτίων που περιείχαν 46 κιλά χρυσού, 142 κιλά πλατίνας και 515 κιλά άλλων μετάλλων! Στην υπόθεση ενεπλάκη η Ολυμπιακή Αεροπορία, στους υπεύθυνους της οποίας επιχείρησαν -κατά το βούλευμα- να πετάξουν το μπαλάκι οι πραγματικοί δράστες, καθώς το φορτίο εμφανίστηκε με πλαστογραφημένα χαρτιά ότι «ταξίδεψε» μέσω του εθνικού αερομεταφορέα. Εμπλέκονται ακόμη και δύο ασφαλιστικές εταιρείες-κολοσσοί της Αγγλίας και του Βελγίου, οι οποίες κλήθηκαν να πληρώσουν για την εξαφάνιση του χρυσού 3.000.000 δολάρια. Στο εδώλιο έχουν παραπεμφθεί:
Πέντε Ελληνες, εκ των οποίων ο ένας δεν έχει παρουσιαστεί στα δικαστήρια (φυγοδικεί), για κακουργηματική πλαστογραφία, ψευδείς βεβαιώσεις και ηθική αυτουργία ή συνεργία στις πράξεις. Τους αποδίδεται ότι μαζί με άλλα άγνωστα στην ανάκριση πρόσωπα βοήθησαν τους... αετονύχηδες στην εξαφάνιση των πολύτιμων μετάλλων. Πρόκειται για έναν υπάλληλο της Ολυμπιακής, έναν υπεύθυνο της εμπλεκόμενης μεταφορικής και τον οδηγό του αυτοκινήτου στο οποίο «φορτώθηκαν» τα κιβώτια, και δύο στελέχη της εταιρείας που είχε ενεργήσει ως μεσίτρια για την πώληση των πολύτιμων μετάλλων σε αμερικανική εταιρεία.
Στην απάτη (κατά της Ολυμπιακής Αεροπορίας) εμπλέκονται δύο υπεύθυνοι της αμερικανικής εταιρείας. Ο ένας εκπροσωπείται από δικηγόρο, ο άλλος είναι άφαντος. Σύμφωνα με το παραπεμπτικό βούλευμα, το κόλπο στήθηκε πριν από περίπου... εννιά χρόνια.
Τον Μάρτιο του 2002, η ελληνική εταιρεία ανακύκλωσης μετάλλων ΕΛΒΑΝ, που εδρεύει στον Ασπρόπυργο, συμφώνησε με την εταιρεία Ferromet Ο.Ε. να ενεργήσει ως μεσίτης για να πωληθεί στο εξωτερικό μεγάλη ποσότητα μετάλλων που είχε στην κατοχή της. Η πώληση ευδοκίμησε με αγοράστρια την αμερικανική ΡΜ Recovery INC Alloys and Metals LLC έναντι τιμήματος 1.500.000 δολαρίων ΗΠΑ.
Η παράδοση συμφωνήθηκε να γίνει στις εγκαταστάσεις της εταιρείας OMG Α.G. and Co στο Hanau της Γερμανίας. Μεσολαβητής, ανάμεσα στην αγοράστρια εταιρεία και στην ελληνική Ferromet ορίστηκε ένας Σουηδός, κάτοικος Ηνωμένων Πολιτειών. Ως ημερομηνία εξαγωγής, ορίστηκε αρχικά η 27-3-2002 και στη συνέχεια η 4-4-2002. Δύο μέρες πριν, η αγοράστρια κατέβαλε, ως προκαταβολή, 900.000 δολάρια. Τα εμπορεύματα, με μέριμνα των μεσιτών, ασφαλίστηκαν, με δικαιούχο, την ΡΜ Recovery στις ασφαλιστικές:
*«Loyd's» του Λονδίνου, αντί 1.650.000 δολαρίων ΗΠΑ και
*Naviga Ν.V., Belmarine & Henri J. Moerke Rke and Co NV», με έδρα το Βέλγιο, επίσης για το ίδιο ποσόν.
Με μεταφορέα την Ο.Α., η παράδοση συμφωνήθηκε να γίνει στις εγκαταστάσεις που διαθέτει η αμερικανική εταιρεία στη Γερμανία. Το αεροπλάνο της Ολυμπιακής έφτασε στον προορισμό του, στη Φραγκφούρτη. Ωστόσο, οι εκπρόσωποι των αγοραστών μάταια περίμεναν να παραλάβουν τις πλάκες χρυσού και τα κομμάτια πλατίνας. Τα κιβώτια δεν αναβρέθηκαν σε κανέναν χώρο του αεροσκάφους. Την επόμενη ημέρα ειδοποιήθηκε με e-mail ο γενικός διευθυντής εμπορευματικών μεταφορών της Ολυμπιακής. Το μήνυμα στάλθηκε από τον σουηδό διαμεσολαβητή, ο οποίος του ανέφερε ότι το πολύτιμο εμπόρευμα δεν έφτασε ποτέ στη γερμανική πόλη. Οι διαδικασίες tracing για τον εντοπισμό του φορτίου απέβησαν άκαρπες.
Οι υπεύθυνοι του ελληνικού αερομεταφορέα σήμαναν συναγερμό. Ολοι έψαχναν τον χαμένο θησαυρό, καθώς ναι μεν οι κάμερες στον χώρο παραλαβής εμπορευμάτων της Ολυμπιακής δεν είχαν καταγράψει παραλαβή των επίμαχων κιβωτίων, πλην όμως είχαν συνταχθεί έγγραφα (φορτωτική και δήλωση αποστολέα SLI) που πιστοποιούσαν ότι όχι μόνον είχαν παραληφθεί αλλά και ότι πέρασαν από τον αυστηρό ακτινολογικό έλεγχο. Γι' αυτά τα έγγραφα κατηγορείται σήμερα υπάλληλος της Ολυμπιακής, τότε υπάλληλος υποδοχής εμπορευμάτων στην αποθήκη του εμπορευματικού σταθμού της Ολυμπιακής στο «Ελευθέριος Βενιζέλος».
Σύμφωνα με τη δικογραφία, τα έγγραφα ήταν πλαστά.
«Η όλη μεθόδευση δήθεν απώλειας των εμπορευμάτων ολοκληρώθηκε χωρίς ο αποστολέας (η μεσολαβήτρια εταιρεία δηλαδή) να δηλώσει ότι τα εμπορεύματα που θα ταξίδευαν ήταν αξίας ή είχαν ασφαλιστεί όπως υποχρεούτο, με σκοπό την εξαπάτηση της Ολυμπιακής Αεροπορίας, ότι δήθεν απωλέσθηκαν με την ευθύνη της, προκειμένου να εισπράξει την ασφάλεια αυτών» αναφέρεται.
Στην πραγματικότητα ο θησαυρός υπεξαιρέθηκε για την είσπραξη αποζημίωσης λόγω δήθεν απώλειας από τις ασφαλιστικές εταιρείες και από την Ολυμπιακή, η οποία τελικά έχει πληρώσει με συμβιβασμό 275.000 ευρώ στην αμερικανική εταιρεία. Οι ασφαλιστικές καλούνται να πληρώσουν ως αποζημίωση ποσό που ξεπερνά τα 3.000.000 δολάρια.
Αναφέρει το βούλευμα, για τον εμπλεκόμενο οδηγό:
«Στις 17.04.2002 νόθευσε το φύλλο ημερολογίου μεταφοράς του αυτοκινήτου ιδιοκτησίας του σβήνοντας την αναγραφείσα στην πρώτη σειρά του φύλλου μεταφορά με σκοπό να παραπλανήσει τους υπαλλήλους της Ολυμπιακής ότι κατά τον χρόνο που ψευδώς ανέγραψε είχε πραγματοποιήσει με το αυτοκίνητό του μεταφορά στο αεροδρόμιο Σπάτων πέντε κιβωτίων με μέταλλα για να μεταφερθούν με αεροπλάνο της εταιρείας με αποστολέα την "Φερομέτ" και παραλήπτρια την γερμανική "OMG AG &CO KG". Εκανε χρήση του παραπάνω εγγράφου παραδίδοντας φωτοτυπία σε συγκατηγορούμενό του σκοπεύοντας να παραπλανήσει τους αρμοδίους της Ο.Α. ότι τα κιβώτια είχαν δήθεν μεταφερθεί στην αποθήκη του νέου εμπορευματικού σταθμού, ώστε η παραλήπτρια εταιρεία ισχυριζόμενη ότι τα κιβώτια είχαν παραδοθεί και απωλεσθεί κατά τη μεταφορά και επειδή στη συνέχεια ουδέποτε θα ήταν δυνατόν να ανευρεθούν, να αξιώσει αποζημίωση από την Ο.Α. για τη δήθεν απώλειά τους».
Παράσταση πολιτικής αγωγής έχουν δηλώσει μόνο οι δικηγόροι Αθηνών Ανδρέας Αναγνωστάκης και Αλέξης Αναγνωστάκης, ως εκπρόσωποι της βελγικής ασφαλιστικής εταιρείας NATEUS NV (διαδόχου της τότε NAVIGA) διεκδικώντας τη χρηματική ικανοποίηση της εταιρείας λόγω της ηθικής, οικονομικής και άλλης βλάβης που υπέστη από τις πράξεις των κατηγορουμένων.
Η Ολυμπιακή Αεροπορία δεν έχει δηλώσει παράσταση πολιτικής αγωγής, ενώ η εκδίκαση της υπόθεσης αναβλήθηκε για δεύτερη φορά -σε σύντομη δικάσιμο- την περασμένη Τρίτη.