Πέμπτη 17 Νοεμβρίου 2011

Διόδια 2,40 ευρώ από τον Απρίλιο

Αρχίζουν αύριο τη λειτουργία τους τα διόδια στα Ιωάννινα και στην άλλη βδομάδα στη Νυμφόπετρα
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΝΤΟΝΙΑ ΚΑΝΙΤΣΑΚΗ
Ενας νέος σταθμός διοδίων προστίθεται από αύριο στην Εγνατία οδό, μία μόλις εβδομάδα μετά τη λειτουργία των διοδίων στον Ιασμο της Κομοτηνής.
Αυτήν τη φορά διόδια θα λειτουργήσουν στην Ηπειρο, στο Μαλακάσι Ιωαννίνων. Εξάλλου, στο τέλος της επόμενης εβδομάδας θα αρχίσει να λειτουργεί ένας ακόμη σταθμός διοδίων, στη Νυμφόπετρα Θεσσαλονίκης.
Στο τέλος της ερχόμενης εβδομάδας, λοιπόν, θα λειτουργούν στην Εγνατία οδό συνολικά τέσσερις συν ένας σταθμοί διοδίων, το Δεκέμβριο θα προστεθεί ακόμη ένας, ενώ ο τελευταίος υπολογίζεται ότι θα λειτουργήσει μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2012.
Συγκεκριμένα, σήμερα λειτουργούν διόδια στον Πολύμυλο Κοζάνης και τον Ιασμο, από αύριο θα λειτουργούν στο Μαλακάσι και από το τέλος της επόμενης εβδομάδας στη Νυμφόπετρα. Ωστόσο, όσοι διασχίζουν την Εγνατία οδό περνούν και από τα διόδια που βρίσκονται στα Μάλγαρα, τα οποία είναι κοινά και για τους χρήστες της Εγνατίας οδού και για τους χρήστες του ΠΑΘΕ. Μέσα στο Δεκέμβριο διόδια θα λειτουργήσουν στα Τύρια Θεσπρωτίας, ενώ το πρώτο τρίμηνο του 2012 στο Παγγαίο του νομού Καβάλας.

Οι τιμές

Το κόστος των διοδίων, με εξαίρεση τα Μάλγαρα που υπάγονται στο Ταμείο Εθνικής Οδοποιίας, θα είναι κοινό σε όλους τους σταθμούς και μάλιστα από την προηγούμενη εβδομάδα μειώθηκαν οι τιμές που ίσχυαν στον Πολύμυλο. Ετσι, για τα αυτοκίνητα το κόστος είναι 2 ευρώ, για τα δίκυκλα και τρίκυκλα 1,40 ευρώ, για τα φορτηγά και τα λεωφορεία 5 ευρώ και για τις νταλίκες 7 ευρώ.
Οι τιμές στα Μάλγαρα είναι διαμορφωμένες ως εξής: μοτοσικλέτες 1,20 ευρώ, ΙΧ επιβατικά αυτοκίνητα 2,40 ευρώ, φορτηγά και λεωφορεία 5,20 ευρώ και νταλίκες 6 ευρώ.
Ομως οι τιμές των διοδίων της Εγνατίας οδού δε θα ισχύουν για πολύ. Γιατί; Διότι πριν να λειτουργήσουν καλά καλά οι σταθμοί, προβλέπεται... αύξηση των διοδίων σε ποσοστό 20%! Η σχετική πρόβλεψη υπάρχει στη διυπουργική απόφαση του περασμένου Οκτωβρίου, για τη λειτουργία και τις τιμές των διοδίων. Στην απόφαση προβλέπεται αύξηση, έξι μήνες μετά τη δημοσίευσή της. Ετσι, μέσα στον Απρίλιο, τα διόδια θα αλλάξουν και πάλι. Η διέλευση για τα ΙΧ θα φτάσει στα 2,40 ευρώ, για τα δίκυκλα στα 1,68 ευρώ, για τα φορτηγά στα 6 ευρώ και για τις νταλίκες στα 8,40 ευρώ.
«Ενας χρήστης της Εγνατίας οδού, που θα διανύει όλο τον αυτοκινητόδρομο, από τους Κήπους του Εβρου μέχρι την Ηγουμενίτσα, όταν λειτουργήσουν όλοι οι σταθμοί διοδίων, θα πληρώνει κατά μέσο όρο 2,1 λεπτά του ευρώ ανά χιλιόμετρο. Τα διόδια της Εγνατίας είναι 2,5 φορές φτηνότερα από τα άλλα διόδια. Αρκεί να σκεφτεί κάποιος ότι για τη διαδρομή Θεσσαλονίκη - Αθήνα, ο χρήστης πληρώνει 5,2 λεπτά του ευρώ ανά χιλιόμετρο», επισημαίνει ο αντιπρόεδρος και εντεταλμένος σύμβουλος της «Εγνατία Οδός ΑΕ», Γιάννης Τσακλίδης, ο οποίος τονίζει ότι τα διόδια της Εγνατίας οδού είναι τα φτηνότερα σε όλη την Ευρώπη.

Συντήρηση

Τα χρήματα από τις εισπράξεις των διοδίων, όπως σημειώνει ο κ. Τσακλίδης, θα διατεθούν αποκλειστικά για τη συντήρηση και λειτουργία του δρόμου. Το κόστος αυτό, σύμφωνα με τον αντιπρόεδρο της «Εγνατία Οδός ΑΕ», ανέρχεται σε περίπου 40 εκατ. ευρώ ετησίως.
«Το δίκαιο είναι η συντήρηση ενός αυτοκινητοδρόμου να πληρώνεται από τους ίδιους τους χρήστες του και όχι από τον προϋπολογισμό του κράτους, δηλαδή από τον Ελληνα φορολογούμενο. Διότι, λόγου χάρη, ένας Κρητικός μπορεί να μη χρησιμοποιήσει ποτέ την Εγνατία οδό. Γιατί να πληρώνει για τη συντήρησή της;», διερωτάται ο κ. Τσακλίδης.
Εξάλλου, οι σταθμοί διοδίων θα πάψουν να λειτουργούν από το 2013, καθώς τότε προγραμματίζεται να λειτουργήσουν ηλεκτρονικά διόδια. Με τα ηλεκτρονικά διόδια ο χρήστης θα πληρώνει για όσα χιλιόμετρα διανύει εντός του αυτοκινητοδρόμου.

Σταθμοί

Στο μεταξύ, προχωρούν οι διαδικασίες για την κατασκευή σταθμών εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών. Μέχρι στιγμής, λειτουργεί μόνον ένας σταθμός (σε κάθε ρεύμα), στον Πλάτανο Ημαθίας.
Ωστόσο, υπάρχει ανάδοχος για ακόμα τρεις διπλούς σταθμούς, στο Ελευθεροχώρι Θεσπρωτίας, το Σώστη Ροδόπης και το Αρδάνιο του Εβρου. «Τα έργα υποδομής έχουν ήδη ξεκινήσει και πιστεύουμε ότι το καλοκαίρι θα είναι έτοιμα τουλάχιστον τα βενζινάδικα», σημειώνει ο κ. Τσακλίδης.
Ο ίδιος επισημαίνει, εξάλλου, ότι βρίσκεται σε εξέλιξη διαγωνισμός, για την κατασκευή ενός διπλού ΣΕΑ στο Ωραιόκαστρο της Θεσσαλονίκης, και μονών στην Καρβάλη, στον Πολύμυλο, τη Σιάτιστα, τον Ταξιάρχη και το Περιστέρι (που βρίσκονται στην περιοχή του Μετσόβου).