Πέντε νέοι σταθμοί διοδίων τίθενται σε λειτουργία κατά μήκος της Εγνατίας οδού μέσα στο προσεχές δίμηνο. Οι τέσσερις μάλιστα πρόκειται να λειτουργήσουν μέσα στις επόμενες δύο εβδομάδες. Το κόστος διέλευσης για τα Ι.Χ. αυτοκίνητα θα είναι ίδιο σε όλους τους σταθμούς και θα ανέρχεται στα 2 ευρώ.
Του Νίκου Ηλιάδη
Στην τιμή αυτή θα πέσει και το κόστος διέλευσης από το σταθμό στον Πολύμυλο Κοζάνης, το μοναδικό που βρίσκεται σε λειτουργία και στον οποίο οι οδηγοί πληρώνουν σήμερα 2,80 ευρώ. Αντιθέτως θα παραμείνει στα 2,40 ευρώ η τιμή στα διόδια των Μαλγάρων (ήταν 2,80 έως τις αρχές Σεπτεμβρίου), τα οποία θα ενταχθούν και αυτά στο δίκτυο διοδίων της Εγνατίας οδού, στο οποίο σε πλήρη ανάπτυξη θα λειτουργούν δεκατρείς σταθμοί.
Οι νέοι σταθμοί
Από τους τέσσερις νέους σταθμούς που θα τεθούν σε λειτουργία το προσεχές δεκαπενθήμερο οι δύο βρίσκονται δυτικά της Θεσσαλονίκης και οι άλλοι δύο ανατολικά. Ειδικότερα πρόκειται να λειτουργήσουν διόδια στη θέση Τύρια, στα όρια Θεσπρωτίας και Ιωαννίνων, στο Μαλακάσι μεταξύ Μετσόβου και Γρεβενών, στην περιοχή της Βόλβης και στον Ίασμο μεταξύ Ξάνθης και Κομοτηνής. Ο πέμπτος σταθμός, ο οποίος θα λειτουργήσει ως το τέλος του έτους, είναι στον κόμβο Μουσθένης, στο Παγγαίο.
Αρχές του 2013 τα ηλεκτρονικά διόδια
Η απόφαση για τη λειτουργία των διοδίων έχει ήδη υπογραφεί από τον υπουργό Υποδομών Γιάννη Ραγκούση και απομένει η υπογραφή του υπουργού Οικονομικών Ευάγγελου Βενιζέλου, ώστε να δρομολογηθεί η άμεση λειτουργία τους. Όπως εξήγησε απαντώντας σε ερώτηση του ΚΚΕ στη Βουλή την Παρασκευή ο υφυπουργός Γιάννης Μαγκριώτης, «πρόκειται για προσωρινούς σταθμούς διοδίων, οι οποίοι θα λειτουργούν, μέχρι να εγκατασταθούν τα ηλεκτρονικά διόδια στην Εγνατία οδό, ώστε να είναι εφικτή η χρέωση ανά χιλιόμετρο». Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του υπουργείου τα ηλεκτρονικά διόδια αναμένεται να λειτουργήσουν στις αρχές του 2013. «Με βάση τους σημερινούς σταθμούς διοδίων το κόστος διέλευσης της Εγνατίας οδού είναι στο 1/3 του αντίστοιχου κόστους διοδίων του ΠΑΘΕ», επισημαίνει ο κ. Μαγκριώτης.
Σύμφωνα με τον υφυπουργό «με τη λειτουργία των διοδίων θα συντηρηθεί η Εγνατία οδός, που ετησίως κοστίζει 70 εκατ. ευρώ, και θα αποπληρωθεί παράλληλα και το δάνειο ύψους 1 δισ. ευρώ που είχε συναφθεί επί κυβερνήσεως ΝΔ για την ολοκλήρωση του δρόμου με ιδιωτικές τράπεζες (Πειραιώς, Αγροτική, Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο) με υποθήκη τα διόδια, τα οποία όμως η προηγούμενη κυβέρνηση δεν τα λειτούργησε, για να αποφύγει το πολιτικό κόστος».
Σημειώνεται ότι τη συντήρηση της Εγνατίας οδού, καθώς και τη λειτουργία δύο σταθμών εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών σε Ηγουμενίτσα και Θράκη έχει αναλάβει από πέρυσι η ΑΕΓΕΚ με ένα συμβόλαιο πενταετούς διάρκειας συνολικού ύψους 110 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με τον κ. Μαγκριώτη με τις πρώτες εισπράξεις από τα διόδια θα αποπληρωθούν οι εργαζόμενοι της ΑΕΓΕΚ, καθώς και αυτοί που εργάζονται στο σταθμό Πολυμύλου και είναι απλήρωτοι.
"Δεν πληρώνω" στα Μάλγαρα
Τα διόδια των Μαλγάρων άνοιξαν για ακόμη μία φορά τα μέλη των επιτροπών «Δεν πληρώνω» και «Ενάντια στα διόδια». Η κινητοποίηση έγινε χθες, από τις 4 έως τις 6 το απόγευμα, και τα μέλη του κινήματος μοίραζαν ενημερωτικά φυλλάδια στους διερχόμενους οδηγούς..