Η δίκη για τις ποινικές ευθύνες, δεν έχει καν ξεκινήσει 3 χρόνια μετά το έγκλημα.
Στις 29/9/2011 αναβλήθηκε για τρίτη φορά
· Απάντηση της Κομισιόν στον Ν. Χουντή
Με πρόστιμα συνολικού ύψους 150.000 ευρώ «τιμωρήθηκαν» η ναυτιλιακή εταιρία και οι δύο εργοληπτικές εταιρίες που κρίθηκαν υπεύθυνες για το θανατηφόρο «ατύχημα» στο πλοίο Friendship gas που στοίχισε τη ζωή σε εννιά εργάτες τον Ιούλιο του 2008, στη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη Περάματος. Ταυτόχρονα, η δίκη για τις ποινικές ευθύνες δεν έχει καν ξεκινήσει και μόλις πριν λίγες μέρες (29/9/2011) αναβλήθηκε για τρίτη φορά. Αυτά ανακοινώνει μεταξύ άλλων ο αρμόδιος Επίτροπος για θέματα εργασίας κ. Andor, απαντώντας σε ερώτηση του ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Ν. Χουντή.
Πιο συγκεκριμένα μετά από συνεχείς ερωτήσεις του Ν. Χουντή στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή (η οποία μέχρι τώρα μονίμως απαντούσε ότι παρά τα αιτήματά της δεν της έχουν σταλεί συγκεκριμένα στοιχεία από τις Ελληνικές αρχές), ο Επίτροπος κ. Andor, στην απάντησή του, δίνει στοιχεία αφενός για τη δικαστική πορεία της υπόθεσης, και αφετέρου για τα μέτρα που έλαβε η ελληνική πολιτεία για την ασφάλεια των εργαζομένων στην ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη, και τα οποία θα έπρεπε να είχαν ληφθεί πριν από το πολύνεκρο θανατηφόρο «ατύχημα».
Στην απάντησή του ο Επίτροπος σημειώνει «H Eπιτροπή έχει λάβει από τις ελληνικές αρχές νέες πληροφορίες σχετικά με το ατύχημα της 24ης Ιουλίου 2008 στη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη Περάματος» και συνεχίζει «Στις επιχειρήσεις που κρίθηκαν διοικητικά υπεύθυνες για το ατύχημα επιβλήθηκαν τα ακόλουθα πρόστιμα:
- Magnus Carriers Corp. (ναυτιλιακή εταιρεία): πρόστιμο ύψους 30 000 ευρώ·
- Γ. Σουρλής – Joint Ltd. (γενικός εργολήπτης): δύο πρόστιμα, ύψους 30 000 ευρώ το καθένα·
- Αφοι Στυλιανού - Χ. Κωνσταντάρας ΕΕ (υπεργολήπτης): δύο πρόστιμα ύψους 30 000 ευρώ το καθένα.
Το ποσό των 30 000 ευρώ είναι το μέγιστο ποσό που θα μπορούσε να επιβληθεί όταν συνέβη το ατύχημα και επιβλήθηκε για κάθε παράβαση που διαπιστώθηκε. Ασκήθηκαν προσφυγές και εφέσεις για τα εν λόγω πρόστιμα, και καμία απόφαση δεν έχει εκτελεστεί.»
Όσον αφορά το ποινικό μέρος της υπόθεσης ο κ. Andor επισημαίνει ότι: «η Επιτροπή Πληροφορήθηκε ότι η εκδίκαση της υπόθεσης στο πλαίσιο της ποινικής διαδικασίας έχει αναβληθεί δύο φορές, και έχει οριστεί νέα δικάσιμος στις 29 Σεπτεμβρίου 2011». (Από έρευνα που ήδη πραγματοποιήθηκε από το γραφείο του ευρωβουλευτή προκύπτει ότι η αναβολή οφείλεται κι αυτή τη φορά στο ότι η υπόθεση είχε τεθεί σχεδόν τελευταία στο πινάκιο του δικαστηρίου. Η νέα δικάσιμος ορίσθηκε για την 1/3/2012. Υπενθυμίζεται επίσης ότι οι κατηγορίες από κακουργήματα έχουν μετατραπεί σε πλημμελήματα).
Στη συνέχεια της απάντησής του ο κ. Andor και απαντώντας σχετικά για τις συνθήκες ασφάλειας των εργατών στη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη, σημείωσε ότι «δύο χρόνια μετά το ατύχημα εκδόθηκε η κοινή υπουργική απόφαση 16935/Δ10.104/2010 Όροι παροχής υπηρεσιών και χρονικά όρια υποχρεωτικής απασχόλησης του τεχνικού ασφάλειας κατά την εκτέλεση ναυπηγοεπισκευαστικών εργασιών σε πλοία. Με την απόφαση αυτή καθορίζεται ο μέγιστος αριθμός πλοίων στα οποία μπορεί ταυτόχρονα να παρέχει υπηρεσίες ο ίδιος τεχνικός ασφάλειας, ο ελάχιστος ημερήσιος χρόνος υποχρεωτικής παρουσίας του στο πλοίο κατά το χρονικό διάστημα που εκτελούνται εργασίες και άλλα σχετικά στοιχεία. Στο πλαίσιο της εθνικής στρατηγικής για την ασφάλεια και την υγεία των εργαζομένων έχει ενταχθεί ως θέμα προτεραιότητας η έκδοση κανονιστικών πράξεων για την προστασία των εργαζομένων στις υδροβολές.
Το 2010 οι μικτές επιτροπές ελέγχου στη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη Πειραιά –Δραπετσώνας –Κερατσινίου -Περάματος- Σαλαμίνας διενήργησαν 925 ελέγχους, επέβαλαν πρόστιμα σε 42 περιπτώσεις, κίνησαν τρεις διαδικασίες άσκησης δίωξης και επέβαλαν την παύση των δραστηριοτήτων σε 89 περιπτώσεις.
Έπειτα από δημόσια διαβούλευση, εκδόθηκε νέος νόμος σχετικά με την αναμόρφωση του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας για την αντικατάσταση των μικτών επιτροπών ελέγχου των συνθηκών υγείας και ασφάλειας της εργασίας του άρθρου 28 του νόμου 3850/2010 στην περίπτωση της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης στις περιοχές Πειραιά- Δραπετσώνας- Κερατσινίου και Περάματος -Σαλαμίνας.
Συνεπώς, το κράτος μέλος έχει λάβει μέτρα για την αποκατάσταση των ελλείψεων οι οποίες ήταν μεταξύ των αιτίων του ατυχήματος και για να εξασφαλιστεί ότι η εφαρμογή της νομοθεσίας σχετικά με την υγεία και την ασφάλεια υπόκειται σε έλεγχο και εποπτεία, σύμφωνα με την οδηγία-πλαίσιο 89/391/ΕΟΚ.»