Τρίτη 27 Σεπτεμβρίου 2011

Την πληρώσαμε ακριβά και τώρα θα την ξαναπληρώσουμε


Καταρρέει η Εγνατία οδός από την Ασπροβάλτα μέχρι τον Προφήτη.

Παραδέχεται η Εγνατία Οδός Α.Ε. ότι χρειάζονται συμπληρωματικά έργα.
Της Φανής Σοβιτσλή


Με ολική κατάρρευση κινδυνεύει η Εγνατία οδός από την περιοχή της Ασπροβάλτας και το Μοναστήρι μέχρι τα όρια του χωριού Προφήτης σε περίπτωση που σημειωθεί νέα δυνατή νεροποντή. Ο δήμος Βόλβης, οι κάτοικοι του οποίου μετρούν ακόμη τις πληγές τους από τις πλημμύρες που έπληξαν προ ημερών την περιοχή, αναφέρει χαρακτηριστικά ότι το τμήμα αυτό της Εγνατίας δεν είναι πλέον ασφαλές, είναι άκρως ευάλωτο, και μια ακόμη ισχυρή βροχόπτωση μπορεί να προκαλέσει την πλήρη κατάρρευσή του.


Μάλιστα ο δήμαρχος Δημήτρης Γαλαμάτης, μιλώντας στη χθεσινή συνεδρίαση της μητροπολιτικής επιτροπής της περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, υπέδειξε ως το πλέον προβληματικό σημείο στην πληγείσα περιοχή τη θέση Κρανιόλακας, πάνω από τη λίμνη Βόλβη. Όπως είπε, στο σημείο αυτό τα αντιπλημμυρικά έργα δεν είναι επαρκή και ο αποχετευτικός αγωγός κάτω από την Εγνατία έχει φρακάρει, στην κυριολεξία, από φερτά υλικά και μπάζα λόγω της πρόσφατης νεροποντής.

“Αυτό το τμήμα του δρόμου είναι πολύ ευάλωτο και, αν δεν καθαρίσει άμεσα ο αγωγός με ειδικά μηχανήματα, τότε θα πλημμυρίσει πάλι ο δρόμος, με αποτέλεσμα αυτή τη φορά να καταρρεύσει ολοκληρωτικά”, τόνισε ο δήμαρχος. Πρόσθεσε επίσης ότι σε περίπτωση μιας νέας δυνατής νεροποντής θα κινδυνεύσουν να πλημμυρίσουν και η Μικρή και η Μεγάλη Βόλβη, γεγονός που θα έχει καταστροφικές συνέπειες. Ο δήμαρχος Βόλβης ξεκαθάρισε στη διάρκεια της συνεδρίασης ότι τα στοιχεία αυτά δεν προκύπτουν από μελέτες και επιστημονικά πορίσματα αλλά από την ξεκάθαρη εικόνα που διαμορφώθηκε μετά τις πλημμύρες της προηγούμενης εβδομάδας και επέρριψε σοβαρές ευθύνες στη διοίκηση της Εγνατίας Οδού ΑΕ για την ολιγωρία που έχει επιδείξει στην κατασκευή των αντιπλημμυρικών έργων.

“Μέχρι σήμερα δεν έχω εισπράξει άρνηση από την Εγνατία Οδό για την κατασκευή των αντιπλημμυρικών έργων, μόνο ότι στην παρούσα φάση δεν υπάρχουν λεφτά για τα έργα”, ανέφερε ο κ. Γαλαμάτης επισημαίνοντας ωστόσο ότι το κακό έγινε και ότι πλέον δεν υπάρχουν περιθώρια για νέες καθυστερήσεις.

Στο κόκκινο και άλλες περιοχές

Από τις καταγραφές που γίνονται αυτές τις ημέρες στην πληγείσα από τις πλημμύρες περιοχή του δήμου Βόλβης προκύπτει ότι κίνδυνο να πλημμυρίσουν σε περίπτωση νέας δυνατής νεροποντής είναι τόσο η νότια πλευρά της λίμνης Βόλβης όσο και η ορεινή Αρέθουσα. Σύμφωνα με τον δήμαρχο κ. Γαλαμάτη, νότια της λίμνης εντοπίζονται πολλά σημεία που απειλούνται με τεράστια καταστροφή σε περίπτωση δυνατής βροχόπτωσης, από τα χωριά Στίβος και Νικομηδινό μέχρι τις δημοτικές ενότητες Μαδύτου και Ρεντίνας. Σε ό,τι αφορά την ορεινή Αρέθουσα, ο δήμαρχος υποστήριξε ότι εκεί οι αντιπλημμυρικές παρεμβάσεις αλλού λειτούργησαν και αλλού όχι. “Άρα πρέπει άμεσα να καθαριστεί η περιοχή, κυρίως τα ρέματά της, και η Εγνατία Οδός να αναλάβει να παρέμβει σε δικά της τμήματα”, ανέφερε ο κ. Γαλαμάτης. Ο ίδιος επισήμανε ακόμη ότι κίνδυνος πλημμύρας υπάρχει και στον Ρήχειο ποταμό, ο οποίος δυστυχώς είναι μπαζωμένος. “Τα σημεία αυτά χρήζουν άμεσου καθαρισμού από τις αρμόδιες υπηρεσίες, διαφορετικά ο κίνδυνος είναι προ των πυλών”, υπογράμμισε ο δήμαρχος Βόλβης.
Ο αντιπεριφερειάρχης Θεσσαλονίκης Απ. Τζιτζικώστας ενημέρωσε το σώμα για την πορεία των εργασιών αποκατάστασης ύστερα από την κήρυξη της περιοχής σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης, καθώς και για την ένορκη διοικητική εξέταση που έχει δρομολογηθεί για τη διερεύνηση των αιτιών και των ευθυνών για την κατάρρευση τμήματος της γέφυρας στον Μελισσουργό. Επίσης ανέφερε ότι σκοπεύει να εισηγηθεί στο περιφερειακό συμβούλιο την κατάρτιση στρατηγικού σχεδίου αντιπλημμυρικής προστασίας τόσο για τη Βόλβη όσο και για τη Χαλκιδική, το οποίο όμως μπορεί να γίνει μόλις ολοκληρωθεί η καταγραφή των ζημιών σε σπίτια, αγροκτήματα καλλιέργειες κ.ά.

Εγνατία Οδός ΑΕ: “Δεν τίθεται θέμα κατάρρευσης”

Κληθείς να απαντήσει στους φόβους του δήμου Βόλβης, ότι απειλείται με κατάρρευση το συγκεκριμένο τμήμα της Εγνατίας, ο πρόεδρος της Εγνατίας Οδού ΑΕ Τάσος Μουρατίδης δήλωσε: “Θέμα κατάρρευσης δεν υπάρχει. Η Εγνατία οδός είναι άρτιος δρόμος, τεχνικά σε πάρα πολύ υψηλό επίπεδο, με εξαιρετικά κυκλοφοριακά χαρακτηριστικά”. Ωστόσο ανέφερε ότι σε κάποια σημεία του δρόμου, στα οποία αναφέρεται ο δήμαρχος Βόλβης, είχαν προταθεί κάποια έργα από το 2005, όταν κατασκευάζονταν αυτά τα τμήματα, για τη βελτίωση αντιπλημμυρικής προστασίας. “Ορισμένα από αυτά έγιναν, ορισμένα δεν έγιναν. Και αυτά που δεν κατασκευάστηκαν θα προγραμματιστούν μέσα στον επόμενο χρονικό διάστημα, για να τα υλοποιήσουμε”, υπογράμμισε ο κ. Μουρατίδης.

ΑΠΟΨΗ
Χάρτινα και πανάκριβα έργα
Η Εγνατία οδός είναι ένα από τα πιο ακριβά έργα υποδομής που κατασκευάστηκαν στην Ελλάδα. Το συνολικό κόστος του αυτοκινητόδρομου, μήκους 670 χλμ., ανέρχεται σε 6,5 δισ. ευρώ, ενώ η μέση δαπάνη είναι 10 εκατ. ευρώ ανά χιλιόμετρο αυτοκινητόδρομου. Τόσο περίπου κοστίζει και το κάθε χιλιόμετρο στους γερμανικούς αυτοκινητοδρόμους (6,9 έως 10 εκατ. ευρώ), μόνο που εκεί δεν θα δει κανείς να πλημμυρίζει ο δρόμος με την πρώτη νεροποντή, όπως συνέβη -για δεύτερη φορά σε πέντε χρόνια!- στο τμήμα από την Ασπροβάλτα μέχρι τα όρια του Προφήτη.
Όταν δαπανώνται τόσο μεγάλα ποσά, οι φορολογούμενοι που πλήρωσαν τα έργα (και θα τα ξαναπληρώσουν για να ξαναγίνουν) δικαιούνται να έχουν απαιτήσεις. Το ερώτημα, γιατί δεν έγιναν τα απαραίτητα αντιπλημμυρικά έργα όταν παραδόθηκε το συγκεκριμένο τμήμα του δρόμου, αλλά ούτε και στα χρόνια που μεσολάβησαν, χρήζει περαιτέρω έρευνας, ενδεχομένως και δικαστικής. Σε αντίθετη περίπτωση τίποτα δεν αποκλείει να “τριτώσει” το κακό στην επόμενη νεροποντή και τότε δεν θα μιλάμε απλώς για πλημμύρες, αλλά ενδεχομένως για κατάρρευση της Εγνατίας οδού, με ό,τι αυτό μπορεί να συνεπάγεται για τους χρήστες του δρόμου.

"Μ"

.