Ανοίγει ο δρόμος για την ελεύθερη κυκλοφορία των πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων (προδιαγραφών ρύπων Euro5) σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
Το σχετικό νομοσχέδιο αναμένεται να κατατεθεί τον Αύγουστο και η άρση της απαγόρευσης της πετρελαιοκίνησης να τεθεί σε ισχύ το Σεπτέμβριο, δίνοντας τέλος σε μια «παρωχημένη» αντίληψη, ότι τα ντίζελ «καπνίζουν» και ρυπαίνουν ασύστολα, καθόσον όλες οι μελέτες έχουν δείξει ότι τα νέας τεχνολογίας πετρελαιοκίνητα (Euro5) παρουσιάζονται με χαμηλότερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (CO2), που θεωρείται το πιο επιβλαβές αέριο για το φαινόμενο του θερμοκηπίου.
Πρόκειται για μια κίνηση που αφενός εναρμονίζεται με τα τεκταινόμενα στην κεντρική Ευρώπη, όπου τα ντίζελ μονοπωλούν το αγοραστικό ενδιαφέρον, αφετέρου ως μια προσπάθεια τόνωσης τόσο της αγοράς αυτοκινήτου που κυριολεκτικά καταρρέει (πάνω από 45% η πτώση), αλλά και των ίδιων των νοικοκυριών, προσφέροντας πιο οικονομικές μετακινήσεις... Ως γνωστόν, εκτός του ότι το εν λόγω καύσιμο είναι κατά 15-20% περίπου πιο φθηνό από τη βενζίνη, υπάρχει και έξτρα όφελος από την πιο οικονομική κατανάλωση που σε ένα μικρομεσαίο ΙΧ κυμαίνεται από 30-50%!
Βεβαίως υπάρχουν και άλλοι λόγοι που η κυβέρνηση θα δώσει το πράσινο φως, όπως η σταδιακή εξίσωση των φόρων του πετρελαίου κίνησης και θέρμανσης (άρα δεν υπάρχει κίνδυνος λαθρεμπορίας), αλλά και η νέα ευρωπαϊκή οδηγία που ορίζει στα κράτη μέλη της να μην απαγορεύουν την κυκλοφορία των σύγχρονων τεχνολογικά ντίζελ ΙΧ (προδιαγραφών Euro5-φάση Β΄ που τίθεται σε ισχύ την 31η Δεκεμβρίου 2012).
Αν ψάξουμε λίγο περισσότερο, θα βρούμε και άλλους λόγους και πολλά ευτράπελα με τα οποία γελούσαν οι ξένοι, όπως οι περιπτώσεις των σύγχρονων ντίζελ ΙΧ με CO2 κάτω των 100 γρ./χλμ. τα οποία απαλλάσσονταν από την καταβολή τελών κυκλοφορίας ως «οικολογικά αυτοκίνητα» αλλά δεν μπορούσαν να κυκλοφορήσουν στην Αθήνα και Θεσσαλονίκη ως... ρυπογόνα. Το ίδιο θα συνέβαινε και με τα ολοκαίνουργια υβριδικά, που πλέον φέρουν ντίζελ κινητήρα εσωτερικής καύσης, οπότε και αυτά θα ήταν απαγορευμένος καρπός για τους περισσότερους Ελληνες αγοραστές.
Η παραγωγή εξαιρετικής ποιότητας ντίζελ κίνησης από τα ελληνικά διυλιστήρια και οι τεχνολογικές προδιαγραφές των σύγχρονων αυτοκινήτων με το φίλτρο κατακράτησης σωματιδίων έχει επιλύσει το πρόβλημα των αιωρούμενων σωματιδίων πάνω στο οποίο πατούσαν οι? πολέμιοι της πετρελαιοκίνησης.
Εχοντας για παράδειγμα τους υπερσύγχρονους κινητήρες του ομίλου VW, τον βενζίνης 1.8TSI 160hp και τον πετρελαίου 2.0 TDI 140hp παρατηρούμε ότι σε όλες τις εκπομπές ο ντίζελ είναι πολύ πιο καθαρός.
Οι αναγραφόμενες μετρήσεις είναι ιδιαίτερα χαμηλές καθώς αφορούν τις αυτόνομες εκπομπές του κινητήρα χωρίς δηλαδή την επιβάρυνση των 1.300-1.600 κιλών του αμαξώματος. Ειδικότερα: Ο 1.8 TSI εκπέμπει διοξείδιο του άνθρακα 0.417 γρ./χλμ., Οξείδια του Αζώτου 0.0192 γρ. και υδρογονάνθρακες 0.0029 γρ.
Αντίστοιχα ο ντίζελ 2.0 TDI εκλύει πολύ λιγότερο CO2(0.137 γρ.), αρκετά περισσότερο NOx (0.1630 γρ.), όμως τους μισούς υδρογονάνθρακες (ολικοί υδρογονάνθρακες με οδείξια του αζώτου)! Αξίζει να επισημάνουμε ότι ακόμη πιο καθαροί είναι η σύγχρονοι ντίζελ κινητήρες BlueTech, με πολύ χαμηλότερες εκπομπές, αλλά και κατανάλωση που πλησιάζει αυτές των υβριδικών αυτοκινήτων( 4-5 λίτρα/100 χλμ., και CO2 85-100 γρ./χλμ.)
Στα μεγάλα "ατού" της πετρελαιοκίνησης περιλαμβάνεται η δραστική μείωση στην κατανάλωση καυσίμου, η οποία κυμαίνεται από 30 έως και 50%, στις αραιότερες επισκέψεις στα συνεργεία για τακτικό έλεγχο, μεγαλύτερη μακροζωία των κινητήρων πετρελαίου, στα χαμηλότερα τέλη κυκλοφορίας (έως και 50%), αλλά και από την υψηλή μεταπωλητική αξία που έχουν μετά χρόνια.
Ωστόσο οι καταναλωτές θα πρέπει να βάλουν πιο βαθιά το χέρι στην τσέπη για να αποκτήσουν κάποιο πετρελαιοκίνητο μοντέλο σε σχέση με το αντίστοιχο βενζινοκίνητο (Μ.Ο. 2.000-4.000 ευρώ), ενώ αν τους χαλάσει η αντλία πετρελαίου θα πρέπει να καταβάλουν τουλάχιστον 1.500 ευρώ για να την αντικαταστήσουν καθώς στις περισσότερες περιπτώσεις δεν καλύπτεται με εγγύηση...
Πρακτικά, τα μεγαλύτερα οφέλη από ένα ντίζελ, δηλαδή στην τσέπη του καταναλωτή, προκύπτουν στα αυτοκίνητα με μεγάλο αμάξωμα, όπου η κατανάλωση μπορεί να μειωθεί ακόμη και 50%.
Εκεί η απόσβεση, δηλαδή στα περισσότερα από 4.000 ευρώ που θα κληθεί να καταβάλει επιπλέον κάποιος για ένα ντίζελ μπορεί να γίνει ακόμη και σε μερικούς μήνες, ανάλογα φυσικά με τα διανυθέντα χιλιόμετρα που διανύει.
Διπλάσια αυτονομία
Για παράδειγμα, ένα βενζινοκίνητο ΙΧ με κινητήρα 2.000 κ.εκ. απόδοσης 170 ίππων (BMW 320i) με ένα ρεζερβουάρ μπορεί να διανύσει περίπου 500 χλμ., ωστόσο το ίδιο μοντέλο με κινητήρα diesel απόδοσης 184 ίππων προσφέρει τη διπλάσια αυτονομία (1.004 χλμ.)!
Στα μικρά αυτοκίνητα (μίνι, σούπερ μίνι) η απόσβεση γίνεται αργότερα, ενώ και εδώ δεν υπάρχει καμία σημαντική διαφοροποίηση στη λειτουργία, αλλά και τις επιδόσεις του αυτοκινήτου. Αναφέροντας χαρακτηριστικά το παράδειγμα ενός αυτοκινήτου πόλης της Alfa Romeo Mito θα δούμε πως στην έκδοση 1.4 105 hp καταναλώνει 5,7 λίτρα και έχει CO2 134 γρ., όταν η ντίζελ έκδοσή της (1.3 JTDM-2 των 96 hp) καταναλώνει μόλις 4,3 λίτρα και εκπέμπει 112 γρ. διοξειδίου. Οσο για τις τιμές, η ντίζελ κοστίζει 18.600 ευρώ, περίπου 2.000 πιο ακριβά από τη βενζίνη. Πρώτο στα οχήματα diesel είναι το Βέλγιο με 79%, δεύτερη η Γαλλία με 77%, τρίτη η Πορτογαλία με 69% ενώ αντίστοιχα στην τελευταία θέση βρίσκεται η Ελλάδα με ποσοστό μόλις 4%!
Από το Εθνος