Η Ειρήνη, μόλις τεσσάρων ετών, έχει πάρει μέρος ήδη σε δύο βαλκανικούς αγώνες ταχύτητας και έναν ολυμπιακό. Φέτος, θα αφοσιωθεί στο ταίρι της, στο οποίο πάντα επιστρέφει μετά από κάθε ταξίδι, εξαιτίας και της μονογαμικής φύσης της, και θα αρχίσει να αποκτά… παιδιά..
Ο λόγος για ένα από τα 350 ταχυδρομικά περιστέρια του κ. Γιώργου Ασλανίδη, προέδρου του Αθλητικού Συλλόγου Ταχυδρομικών Περιστεριών Ακτής Θερμαϊκού 10, που έχει διαπρέψει στους αγώνες ταχύτητας.
Η πρώτη αναφορά στα ταχυδρομικά περιστέρια γίνεται τον 5ο αιώνα π.Χ. από τον Αιλιανό, που περιγράφει ότι στην Ολυμπία, όπου διεξήχθησαν Ολυμπιακοί Αγώνες, ο αθλητής Ταυροσθένης από την Αίγινα πήρε μαζί του περιστέρια. Μετά τη νίκη του στους αγώνες, άφησε ένα περιστέρι ελεύθερο, αφού έδεσε στο ένα του πόδι μια κόκκινη κορδέλα, σύμβολο της νίκης του. Το περιστέρι μετέφερε το μήνυμα της νίκης στους δικούς του στην Αίγινα. Τα ταχυδρομικά περιστέρια, καθώς μπορούν να επιστρέφουν στη φωλιά τους, ακόμη και από απόσταση άνω των 2.000 χλμ., χρησιμοποιούνταν για να μεταφέρουν μηνύματα γραμμένα σε λεπτό ελαφρύ χαρτί σε σωλήνα που δενόταν πάνω στο πόδι τους. Αναπτύσσουν ταχύτητα που μπορεί να ξεπεράσει τα 100 χλμ. την ώρα. Πέρσι, στις 25 Απριλίου 2010, στις εκλογές που έγιναν στην Κούβα χρησιμοποιήθηκαν 500 ταχυδρομικά περιστέρια για να μεταφέρουν τα αποτελέσματα από απομακρυσμένες περιοχές που είχαν πρόβλημα με την επικοινωνία. Θεωρείται ότι τα ταχυδρομικά περιστέρια προσανατολίζονται με βάση το μαγνητικό πεδίο. Η βιολογική τους πυξίδα αποτελείται πιθανότατα από σωματίδια του υλικού μαγνητίτη στο ράμφος τους. Μερικοί πιστεύουν ότι προσανατολίζονται με τον ήλιο, με την Ανατολή και τη Δύση, αλλά η πρώτη εκδοχή φαίνεται να είναι πιο κοντά στην πραγματικότητα, καθώς συμπεραίνεται και από πειράματα.
Από μεταφορείς, αθλητές
Η ανάπτυξη των τηλεπικοινωνιών και των μεταφορών με σύγχρονα μέσα δεν έγινε αιτία να εξαλειφθεί το είδος των ταχυδρομικών περιστεριών, που σήμερα είναι «αθλητές» και λαμβάνουν μέρος σε αγώνες ταχύτητας που γίνονται κάθε χρόνο. Οι εκπαιδευτές των περιστεριών ετοιμάζονται για τον τελικό ευρωπαϊκού πρωταθλήματος, το ερχόμενο Σάββατο 9 Ιουλίου, με τη συμμετοχή 400 περιστεριών από την Ελλάδα, που θα απελευθερωθούν τα ξημερώματα στα σύνορα της Ουγγαρίας, σε ευθεία απόσταση 700 χλμ. από τη Θεσσαλονίκη. «Θα μαζέψουμε τα περιστέρια στο σύλλογο και θα τοποθετήσουμε ένα ηλεκτρονικό τσιπάκι, θα δηλωθούν και θα μπούνε σε ειδικό κασόνι που θα σφραγιστεί. Στη συνέχεια θα οδηγηθούν στο χώρο περισυλλογής στη Χαλάστρα και από εκεί με τριαξονικό φορτηγό θα φθάσουν στα σύνορα της Ουγγαρίας, τουλάχιστον επτά ώρες νωρίτερα από τον αγώνα. Θα ηρεμήσουν, θα ταϊστούν και με την ανατολή του ήλιου, περί τις 6 το πρωί, θα απελευθερωθούν. Εκτιμούμε ότι μετά τη μία το μεσημέρι θα αρχίσουν να φθάνουν στη Θεσσαλονίκη», περιγράφει ο κ. Ασλανίδης, ο οποίος είναι μέλος της πενταμελούς κριτικής επιτροπής. Στις εισόδους των περιστερώνων των ιδιοκτητών τους υπάρχει μια ειδική κεραία και ρολόι, που καταγράφουν ακριβώς πότε φθάνει το περιστέρι, ημέρα, ώρα, έτος. Έτσι, φαίνεται ποιο περιστέρι φθάνει πρώτο και αναδεικνύεται ο νικητής.
1.680 μέτρα το λεπτό!
Ένα από τα περιστέρια του κ. Ασλανίδη ανέπτυξε στον προηγούμενο αγώνα ταχύτητα 1.680 μέτρα το λεπτό, δηλαδή πάνω από 100 χλμ. την ώρα και επέστρεψε σώο στη φωλιά του. Οι αγώνες όμως δεν έχουν πάντα ευτυχή κατάληξη. «Φέτος, από 80 περιστέρια, έχασα 37 και 25 γύρισαν χτυπημένα. Ήταν ο μεγαλύτερος αριθμός χαμένων και τραυματισμένων πουλιών από το 1985 που ασχολούμαι με τους αγώνες», όπως είπε ο πρόεδρος του συλλόγου. Οι καιρικές συνθήκες δεν ευνόησαν φέτος, λόγω καταιγίδων και χαλαζιού. Συχνά δε τα περιστέρια γίνονται βορά αρπακτικών πουλιών, όταν περνούν μέσα από βουνά.
Οι "γεννήτορες"
Ανάμεσα στα 350 ταχυδρομικά περιστέρια του κ. Ασλανίδη συμπεριλαμβάνονται 30 ζευγάρια που χαρακτηρίζονται «γεννήτορες» και χρησιμοποιούνται για αναπαραγωγή. Μεγάλος αριθμός πουλιών είναι αγορασμένα από ευρωπαϊκούς οίκους. Κάθε περιστέρι έχει την δική του ταυτότητα, έναν κρίκο, ευρωπαϊκώς ανεγνωρισμένο, που τοποθετείται στο πόδι του πουλιού στις πρώτες τέσσερις ημέρες της ζωής του. Το κόστος ενός ταχυδρομικού περιστεριού στην Ελλάδα κυμαίνεται από 40 μέχρι 350 ευρώ. Σε ευρωπαϊκά κράτη πωλούνται περιστέρια από 150 ευρώ έως 50.000 ευρώ, ενώ υπάρχουν ταχυδρομικά περιστέρια που πωλήθηκαν προς 150.000 ευρώ.
Με αγάπη και φροντίδα
Οι φίλοι των ταχυδρομικών περιστεριών τα φροντίζουν με αγάπη και φροντίδα και ασχολούνται με πάθος με το χόμπι τους. «Είναι μεγάλο μεράκι, πάθος», λέει ο κ. Ασλανίδης, ο οποίος ξυπνά στις 6 το πρωί για να τα φροντίσει επί ένα δίωρο και το απόγευμα που επιστρέφει από την εργασία του αφιερώνει ανάλογο χρόνο. Επίσης, γίνεται γυμναστής τους, αφού τα περιστέρια συχνά προπονούνται σε αποστάσεις 100 - 200 χλμ. Στη Θεσσαλονίκη υπάρχουν οκτώ σύλλογοι και στη Βόρεια Ελλάδα 25. Τα μέλη τους φέτος μειώθηκαν στα 280 από τα 500 την προηγούμενη πενταετία. «Οι περισσότεροι άφησαν το χόμπι για οικονομικούς λόγους, κάποιοι κουράστηκαν και κάποιοι επειδή δεν μπορούν να ασχοληθούν με αυτό στις πολυκατοικίες», όπως εξηγεί ο κ. Ασλανίδης, ο οποίος μετακόμισε οικογενειακώς από το Ντεπό στην Περαία για να μπορεί να φιλοξενεί με άνεση τα περιστέρια του. Το μεράκι του το μετέδωσε ο πατέρας του Αργύρης Ασλανίδης, ο πρώτος που απέκτησε ταχυδρομικά περιστέρια στη Βόρεια Ελλάδα, το 1954. «Ένας φίλος μου που έμενε στην Αυστρία μου έδωσε τότε 22 ταχυδρομικά περιστέρια. Τα είχαμε στο διώροφο σπίτι μας στο Ντεπό. Τώρα που ανεγέρθηκαν μεγάλες πολυκατοικίες δεν μπορείς να εκτρέφεις περιστέρια στην πόλη», περιγράφει ο 81χρονος κ. Αργύρης στη «Μ». Τα περιστέρια ταΐζονται με τροφή που περιλαμβάνει 22 στοιχεία.