.Του Φώτη Κουτσαμπάρη
Οδικά έργα 4,3 δισ. ευρώ θα ολοκληρωθούν στην Κεντρική Μακεδονία μέχρι το 2015 και θα κατασκευαστούν οι περιφερειακοί δακτύλιοι στις πρωτεύουσες των νομών, οι οποίες θα συνδεθούν με τη Θεσσαλονίκη με κλειστούς αυτοκινητόδρομους..
Μεγάλος αριθμός έργων είναι σε εξέλιξη και κατασκευάζονται, κάποια έχουν ενταχθεί στο ΕΣΠΑ και θα δημοπρατηθούν το επόμενο διάστημα και κάποια άλλα έργα μελετώνται για να δημοπρατηθούν μέχρι το τέλος του 2012 ή τις αρχές του 2013, με ορίζοντα ολοκλήρωσης μέχρι το 2015. Από το σύνολο των έργων των 4,3 δισ. ευρώ, σήμερα εκτελούνται έργα προϋπολογισμού 2 δισ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένου του μετρό. Μέχρι τις αρχές του 2012 θα δημοπρατηθούν έργα 1,5 δισ. ευρώ και μέχρι τις αρχές του 2013 προβλέπεται να δημοπρατηθούν έργα ύψους 720 εκατ. ευρώ.
Οι παραπάνω ανακοινώσεις έγιναν χθες από τον υφυπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Γιάννη Μαγκριώτη, με τη διαβεβαίωση ότι “οι πόροι είναι δεσμευμένοι στο μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα δημοσιονομικής και οικονομικής ανάπτυξης της χώρας που ψηφίζεται αυτή την εβδομάδα. Είναι προγραμματισμένοι και εντάσσονται στο τομεακό πρόγραμμα του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και στην περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας. Το μάστερ πλαν της ευρύτερης περιοχής είναι 8 δισ. ευρώ, έχουμε τα μισά και τα υπόλοιπα αναζητούνται”. Ο κ. Μαγκριώτης μαζί με τον γενικό γραμματέα της αποκεντρωμένης διοίκησης Μακεδονίας - Θράκης Ευθύμιο Σώκο παρουσίασε τον προγραμματισμό των έργων, με αφορμή την παράδοση της διαχείρισης του ΕΣΠΑ στην αιρετή περιφέρεια από την 1η Ιουλίου 2011. “Η ανάπτυξη της περιφέρειας και ιδιαίτερα του βορειοελλαδικού χώρου είναι για μας σταθερή επιλογή. Ειδικά στην τρέχουσα κρίσιμη περίοδο, η στρατηγική της περιφερειακής ανάπτυξης αποτελεί έναν από τους βασικότερους μοχλούς για την οικονομική ανάκαμψη της χώρας”, υπογράμμισε ο κ. Μαγκριώτης.
Τα έργα στο αεροδρόμιο
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο υφυπουργός στο έργο της επέκτασης του διαδρόμου προσαπογειώσεων 10-28 του αεροδρομίου “Μακεδονία” στη θάλασσα, προϋπολογισμού 167 εκατ. ευρώ, το οποίο έχει κατασκευαστεί στο 50% και υπολογίζεται ότι σε ενάμιση χρόνο θα έχει ολοκληρωθεί. Στο αεροδρόμιο προστέθηκε και το έργο της αναβάθμισης του υφιστάμενου διαδρόμου 10-28, με προϋπολογισμό 36 εκατ. ευρώ, που θα δημοπρατηθεί στις αρχές του 2012. “Χρειάζεται γενναία αναβάθμιση, διότι έχει καταπονηθεί και απαιτούνται νέα διεθνή στάνταρ για λόγους ασφαλείας ώστε να μπορούν να προσγειώνονται και να απογειώνονται μεγαλύτερα αεροπλάνα”.
Το μετρό
Όσον αφορά το μετρό είναι διασφαλισμένοι οι πόροι για την κατασκευή της βασικής γραμμής, ύψους 1,13 δισ. ευρώ, η οποία θα ολοκληρωθεί στις αρχές του 2015. Πρόβλεψη χρηματοδότησης 430 εκατ. ευρώ υπάρχει για την επέκταση μέχρι τη Μίκρα, για την οποία υπογράφηκε πριν από τρεις μέρες η μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων από τον νέο υπουργό περιβάλλοντος Γιώργο Παπακωνσταντίνου. Στις αρχές του 2012 θα δημοπρατηθεί η επέκταση προς την Καλαμαριά, ενώ μέχρι το τέλος του 2013 θα δημοπρατηθεί η γραμμή από το Βαρδάρι μέχρι την Ευκαρπία, με προϋπολογισμό 650 εκατ. ευρώ. Η γραμμή από το Πανεπιστήμιο μέχρι Νέα Ελβετία, μέσω Τούμπας και Χαριλάου, έχει χαραχτεί και προϋπολογίζεται με 400 εκατ. ευρώ, όπως και η επέκταση από τη Μίκρα στο αεροδρόμιο “Μακεδονία”, με προϋπολογισμό 300 εκατ. ευρώ Για τη γραμμή από τον σιδηροδρομικό σταθμό μέχρι τον δήμο Ευόσμου - Κορδελιού, που εκτιμάται στα 440 εκατ. ευρώ, έγινε μια πρώτη χάραξη και είναι σε διαδικασία η διαβούλευση με τους τοπικούς παράγοντες.
Σε φάση ένταξης - δημοπράτησης Σε φάση ένταξης -δημοπράτησης είναι τα έργα:
1.Οδικός άξονας Κλειδί - Πολύκαστρο - Εύζωνοι (Χαλάστρα), μήκους 62 χλμ. και προϋπολογισμού 255 εκατ. ευρώ. Η δημοπράτηση θα πραγματοποιηθεί εντός του 2011.
2.Ανισόπεδος κόμβος Κλειδίου, προϋπολογισμού 35 εκατ. ευρώ. Το έργο θα δημοπρατηθεί μέχρι το τέλος του 2011.
3.Συνδέσεις Εγνατίας με οδικό δίκτυο Θέρμης - Γαλάτιστας, προϋπολογισμού 38 εκατ. ευρώ. Το έργο δημοπρατήθηκε στις 2-3-2011 και βρίσκεται σε φάση έλεγχου από το Ελεγκτικό Συνέδριο ώστε στη συνέχεια να υπογραφεί η σύμβαση.
4.Αποκατάσταση ζημιών λόγω πλημμυρών στα οδικά τμήματα: Ολυμπιάδος - Στρατωνίου, Πλανών - Γοματίου και Μεγάλης Παναγιάς - Πλανών του επαρχιακού οδικού δικτύου νομού Χαλκιδικής, προϋπολογισμού 1,7 εκατ. ευρώ.
5.Εθνική οδός Θεσσαλονίκης - Νέων Μουδανιών, τμήμα Σωζόπολη - Νέα Μουδανιά και επαρχιακή οδός Νέα Μουδανιά - Ποτίδαια, συνολικού μήκους 20,2 χλμ. και προϋπολογισμού 57 εκατ. ευρώ. Το έργο περιλαμβάνει τρεις ανισόπεδους κόμβους από τη Σωζόπολη μέχρι τα Νέα Μουδανιά και 5 χλμ. αυτοκινητόδρομου από τα Νέα Μουδανιά μέχρι την Ποτίδαια. Για το έργο έγινε προσφυγή στο ΣτΕ κατά των περιβαλλοντικών όρων, το οποίο εξέδωσε προσωρινή διαταγή. Στις 22-6-2011 υπεβλήθη αίτηση ανάκλησης της διαταγής, που θα συζητηθεί τον Οκτώβριο 2011. Είναι δυνατή η δημοπράτηση του έργου εντός του τρέχοντος έτους, εφόσον αρθούν οι δικαστικές εμπλοκές και το έργο ενταχθεί για χρηματοδότηση.
6.Αποκατάσταση ζημιών του κτιριακού συγκροτήματος του ευρωπαϊκού οργανισμού CEDEFOP στη Θεσσαλονίκη, προϋπολογισμού 2,1 εκατ. ευρώ. Το έργο δημοπρατήθηκε τον Ιούνιο του 2011 και βρίσκεται σε φάση έλεγχου από το Ελεγκτικό Συνέδριο.
Τα έργα που βρίσκονται σε φάση μελέτης είναι:
1.Κάθετος Άξονας 60, τμήμα Ριζιανά - Στρυμονικό, προϋπολογισμού 125 εκατ. ευρώ.
2.Κάθετος Άξονας 60, τμήμα Χριστός - Κ. Αμπέλα, προϋπολογισμού 25 εκατ. ευρώ.
3.Περιφερειακή Σερρών, έργο μήκους 15,5 χλμ., για το οποίο υπάρχει εγκεκριμένη χρηματοδότηση για την ολοκλήρωση των μελετών, ύψους 1,59 εκατ. ευρώ, από τα Διευρωπαϊκά Δίκτυα Μεταφορών.
Η διαχείριση του ΕΣΠΑ
Η αποκεντρωμένη διοίκηση Μακεδονίας - Θράκης στο πρώτο εξάμηνο του 2011 ενέταξε στο ΕΣΠΑ 53 έργα, προϋπολογισμού 223,2 εκατ. ευρώ, που αφορούν την περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας. Στα τέλη του Ιουνίου του 2011 οι ενταγμένες πράξεις στο ΕΣΠΑ ανέρχονται σε 9.649, προϋπολογισμού 2,13 δισ. ευρώ, που είναι ποσοστό 99,5% της Προγραμματικής Δέσμευσης. Η συμβασιοποίηση ανέρχεται σε 1,43 δισ. ευρώ, ποσοστό 66,7%, και η απορρόφηση σε 569,37 εκατ. ευρώ, ποσοστό 26,6%. “Το ποσοστό απορρόφησης είναι από τα μεγαλύτερα στην Ελλάδα”, υπογράμμισε ο γ.γ. της αποκεντρωμένης διοίκησης Μακεδονίας - Θράκης Ευθύμιος Σώκος.
Η διαχείριση των δημοσίων επενδύσεων, του ΕΣΠΑ και των δράσεων που σχετίζονται με αναπτυξιακές υποδομές περνούν από την 1η Ιουλίου στην αρμοδιότητα της αιρετής περιφέρειας. “Θέλω να πιστεύω ότι, και για την Κεντρική Μακεδονία αλλά και για την Ανατολική Μακεδονία και Θράκη, η διαχείριση περνά με τις καλύτερες προϋποθέσεις. Η δουλειά των αιρετών θα είναι μάλλον εύκολη, γιατί στο διάστημα που προηγήθηκε έγινε πολύ καλή δουλειά σε ό,τι έχει να κάνει με τα έργα του ΕΣΠΑ αλλά και με τις δημόσιες και ιδιωτικές επενδύσεις στο σύνολό τους. Στρώσαμε το χαλί για να είναι ευκολότερη η δουλειά που έχει να κάνει η αιρετή περιφέρεια”, τόνισε ο κ. Σώκος, προσθέτοντας: “Ελπίζω πως θα γίνει ό,τι είναι δυνατόν για να ολοκληρωθούν τα έργα, να δημοπρατηθούν και να απορροφηθούν κονδύλια, σε μια δύσκολοι περίοδο. Φθάνει να είμαστε συνετοί, να είναι συνετοί, για να συνεχιστεί το έργο”.
Το σύνολο των έργων στην Κεντρική Μακεδονία που εντάχθηκαν στο ΕΣΠΑ, που προτάθηκαν για ένταξη ή που έχουν μελετητική ωριμότητα προϋπολογίζεται με 831.350.000 ευρώ.
Οι επενδύσεις που δεν έγιναν
Ο κ. Σώκος ανέφερε μεταξύ άλλων ότι στην Κεντρική Μακεδονία την τελευταία επταετία “εμποδίστηκαν” 1.013 μικρές ή μεσαίες επενδύσεις, μέχρι 3 εκατ. ευρώ έκαστη και συνολικής αξίας 800 εκατ. ευρώ, λόγω γραφειοκρατίας, άρνησης ανάληψης ευθύνης ή και δυσκολίας κατανόησης του νόμου. Τα επενδυτικά σχέδια είχαν κατατεθεί στην περιφέρεια για ένταξη σε προγράμματα χρηματοδότησης. Σήμερα είναι κατατεθειμένα 14 σχέδια επενδύσεων και αναμένεται η έγκρισή τους.
•Διόδια στην Εγνατία Οδό. Εντός του Ιουλίου θα λειτουργήσουν στην Εγνατία οδό τέσσερις ακόμη σταθμοί διοδίων, στην Ανάληψη (Νυμφόπετρα) Θεσσαλονίκης, στον Ίασμο Κομοτηνής, στο Μαλακάσι Ιωαννίνων και στα Τύργια Θεσπρωτίας, που θα προστεθούν στον σταθμό Πολυμύλου. Μέχρι το τέλος του καλοκαιριού θα τεθούν σε λειτουργία άλλοι δύο σταθμοί στο Παγγαίο και στο Κλειδί Ημαθίας (Πλευρικός). Οι σταθμοί θα είναι συμβατικοί και το κόστος θα είναι χαμηλότερο από το κόστος των διοδίων στους αυτοκινητόδρομους που έχουν παραχωρηθεί σε αναδόχους. Παράλληλα, έχουν υπογραφεί συμβάσεις για την κατασκευή σταθμών αυτοκινήτων στο Ελευθεροχώρι Καβάλας, στο Σώστη Κομοτηνής και στο Αρδάνι Έβρου, οι οποίοι θα είναι έτοιμοι εντός του 2012.
18 έργα της Εγνατία Οδός ΑΕ
Η Εγνατία Οδός ΑΕ υλοποιεί, προγραμματίζει και σχεδιάζει 18 μεγάλα έργα για την Κεντρική Μακεδονία, συνολικού προϋπολογισμού περίπου 1,6 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 203,5 εκατ. ευρώ αφορούν έργα σε εξέλιξη, 391,8 εκατ. ευρώ αφορούν έργα που θα δημοπρατηθούν το επόμενο διάστημα και έργα 1,6 δισ. ευρώ μελετώνται και θα δημοπρατηθούν μέχρι τις αρχές του 2013. Στη φάση δημοπράτησης βρίσκεται ο οδικός άξονας Κλειδί - Πολύκαστρο - Εύζωνοι, που αποτελεί την ολοκλήρωση της ΠΑΘΕ, τμήμα του διευρωπαϊκού άξονα 10 που ανασυγκροτείται. “Η Σερβία προχωρά τα έργα, η FYROM έχει διστακτικότητα στο να στηρίξει τον άξονα, όμως η κατεύθυνση της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι να ανασυγκροτηθεί ο άξονας. Ειδικότερα, με την ένταξη της Κροατίας και τη θετική αντιμετώπιση της Σερβίας, ο άξονας έρχεται σε προτεραιότητα”, όπως είπε ο κ. Μαγκριώτης. Το έργο, μήκους 62 χλμ., θα κοστίσει 255 εκατ. ευρώ.
Στα πλαίσια του Στρατηγικού Σχεδίου Υποδομών Μεταφορών της ευρύτερης περιοχής Θεσσαλονίκης, η Εγνατία Οδός ΑΕ θα δημοπρατήσει στο επόμενο διάστημα έργα συνολικού προϋπολογισμού 670 εκατ. ευρώ, που είναι:
1.Μελέτη - κατασκευή 6 βασικών κόμβων της δυτικής εσωτερικής περιφερειακής Θεσσαλονίκης, στις περιοχές Λαγκαδά, Μακρυγιάννη, Μενάνδρου, Ολυμπιάδος και 3ης Σεπτεμβρίου. Προϋπολογισμός έργου 150 εκατ. ευρώ. Η δημοπράτηση θα γίνει στις αρχές 2012, εκτός κι αν προκύψουν προβλήματα ενστάσεων μεταξύ των διαγωνιζομένων.
2.Ανατολική εσωτερική περιφερειακή Θεσσαλονίκης. Έργο προϋπολογισμού 400 εκατ. ευρώ με δημοπράτηση στο τέλος του 2011. Αφορά στην κατασκευή των ακόλουθων τμημάτων: Από Κ5 (Παπαγεωργίου) έως Κ10 κατασκευή υπερυψωμένης γέφυρας (280 εκατ. ευρώ). Από Κ10 έως Κ12 διαπλάτυνση με μία λωρίδα κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση (45 εκατ. ευρώ). Από Κ12 έως κόμβο Αεροδρομίου με δημιουργία παράπλευρου δρόμου ανά κατεύθυνση (45 εκατ. ευρώ). Αναδιοργάνωση κόμβων Θέρμης - Αεροδρομίου και Μουδανιών. Το τμήμα αυτό θα κατασκευαστεί σε επόμενο χρόνο (30 εκατ. ευρώ).
3.Εξωτερική περιφερειακή Θεσσαλονίκης. Έργο προϋπολογισμού 120 εκατ. ευρώ, η δημοπράτηση του οποίου θα γίνει στο τέλος του 2011 - αρχές 2012. Αφορά στην κατασκευή των ακόλουθων τμημάτων: Από κόμβο Γηροκομείου έως κόμβο Ευκαρπίας και από κόμβο Ευκαρπίας έως κόμβο Πεύκων.
Έργα σε εξέλιξη
Σε εξέλιξη από την Εγνατία Οδό ΑΕ είναι τα έργα:
1.Οδικό τμήμα “Δερβένι - Δορκάδα Α/Κ Λαχανά”, μήκους 30 χλμ. και προϋπολογισμού 60 εκατ. ευρώ. Το έργο προβλέπεται να ολοκληρωθεί έως 31 Αυγούστου 2011.
2.Οδικό τμήμα “Στρυμονικό - Λευκώνας - Α/Κ Χριστού”, μήκους 22 χλμ., προϋπολογισμού 76 εκατ. ευρώ.
3.Οδικό τμήμα “Σιδηρόκαστρο (Κάτω Αμπέλα) - Α/Κ Πετριτσίου”, μήκους 9 χλμ., προϋπολογισμού 37 εκατ. ευρώ. Εκτιμάται ότι η ολοκλήρωσή του είναι δυνατή έως το τέλος του καλοκαιριού του 2011.
4.Εργασίες αναβάθμισης-βελτίωσης της συνδετήριας οδού “Θεσσαλονίκης - Ασβεστοχωρίου”, στην περιοχή του Κόμβου Κ6, της ανατολικής περιφερειακής οδού προϋπολογισμού 1 εκατ. ευρώ. Εκτιμάται η ολοκλήρωσή του έως το τέλος του Ιουνίου 2011.
5.Ολοκλήρωση εργασιών σύνδεσης της 6ης προβλήτας του λιμένα Θεσσαλονίκης με τον αυτοκινητόδρομο ΠΑΘΕ και την Εγνατία οδό, έργο προϋπολογισμού 26 εκατ. ευρώ.
Έργο που εντάχθηκε στο ΕΣΠΑ και ολοκληρώθηκε:
1.Κατασκευή κόμβων Μυγδονίας 3.300.000 ευρώ
Έργα ενταχθέντα στο ΕΣΠΑ σε φάση κατασκευής:
1.Οδικός άξονας Σέρρες - Αμφίπολη τμήμα Μεσοράχη - Αμφίπολη 38.600.000 ευρώ
2.Κατασκευή οδικού τμήματος Ποτίδαια - Κασσανδρεία 79.600.000 ευρώ
3.Οδικός άξονας Θεσσαλονίκη - Κιλκίς - Δοϊράνη, τμήμα Άσσηρος - Νέα Σάντα 58.000.000 ευρώ
4.Περιμετρική οδός Πολυγύρου, τμήμα Αγ. Βλάσης προς Βράσταμα 8.650.000 ευρώ
5.Οδικός άξονας Θεσσαλονίκης - Έδεσσας, αποπεράτωση τμήματος Παραλίμνης 5.900.000 ευρώ
ΣΥΝΟΛΟ 190.750.000 ευρώ
Έργα ενταχθέντα στο ΕΣΠΑ:
1.Κατασκευή Α/Κ Κ16 στη συμβολή ΠΑΘΕ και περιφερειακής οδού Θεσσαλονίκης 89.500.000 ευρώ
2.Κατασκευή παράκαμψης Αρναίας 25.300.000 ευρώ
ΣΥΝΟΛΟ 114.800.000 ευρώ
Έργα που προτάθηκαν για ένταξη στο ΕΣΠΑ:
1. Οδικός άξονας Θεσσαλονίκης - Έδεσσας κατασκευή παράκαμψης Γιαννιτσών 105.000.000 ευρώ
2.Κατασκευή περιφερειακής οδού Κατερίνης 65.500.000 ευρώ
3.Βελτίωση εισόδου Κιλκίς από Α/Κ Μαυρονερίου έως Κιλκίς 28.000.000 ευρώ
ΣΥΝΟΛΟ 198.500.000 ευρώ
ΣΥΝΟΛΟ ΕΡΓΩΝ ΕΣΠΑ 507.350.000 ευρώ
Έργα με μελετητική ωριμότητα για ένταξη στο ΕΣΠΑ
1.Ολοκλήρωση σύνδεσης ΒΙΠΕΘ με ΠΑΘΕ και ΕΟ Θεσσαλονίκης - Έδεσσας 70.000.000 ευρώ
2.Οδικός άξονας Βέροια - Σκύδρα, τμήμα Νάουσα 110.000.000 ευρώ
3.Βελτίωση της ΕΟ, Κατερίνης, Αγ. Δημητρίου, τμήμα Κατερίνη - Φωτεινά 29.000.000 ευρώ
4.Έδεσσα, τμήμα παράκαμψης Χαλκηδόνας 115.000.000 ευρώ
ΣΥΝΟΛΟ “ΩΡΙΜΩΝ” ΕΡΓΩΝ 324.000.000 ευρώ
ΓΕΝΙΚΟ ΣΥΝΟΛΟ 831.350.000 ευρώ
.