Σάββατο 14 Μαΐου 2011

Εταιρεία από τα Διαβατά ανταγωνίζεται την... Google!


Ο Φώτης Λιοτόπουλος (φωτ.) έχει αναπτύξει μια πατέντα GPS πλοήγησης που παρέχει στον χρήστη ακριβέστερες πληροφορίες από εκείνες του διεθνή κολοσσού. .Google Adsense Center

Της Σοφίας Χριστοφορίδου

Με τον γίγαντα Google φιλοδοξεί να... αναμετρηθεί μια εταιρεία με έδρα τα Διαβατά. Η εταιρεία Sboing έχει αναπτύξει μια πατέντα GPS-πλοήγησης που δίνει στον χρήστη δεδομένα όχι μόνο για τον δρόμο, αλλά και για τον χρόνο που θα χρειαστεί για να διανύσει μια διαδρομή, και σε πολλές περιπτώσεις πέφτει μέσα με πολύ μεγαλύτερη ακρίβεια από τον κολοσσό του ίντερνετ, που έχει στη διάθεσή του δεδομένα εκατοντάδων δορυφόρων. Η σύλληψη της ιδέας είναι αρκετά απλή: κανείς δεν ξέρει καλύτερα τους δρόμους από αυτούς που τους χρησιμοποιούν. Ένας οδηγός-χρήστης του Sboing θα ανεβάσει δεδομένα για τον χρόνο που έκανε για μια διαδρομή, σημειώνοντας στοιχεία για τη μέση ταχύτητα, τις καιρικές συνθήκες και τα κυκλοφοριακά εμπόδια, τσεκάροντας τα σχετικά κουτάκια. Ένας άλλος οδηγός μπορεί απλά από το κινητό του να κατεβάσει τον σχετικό χάρτη και να υπολογίσει πόσο χρόνο θα χρειαστεί, αναλόγως των συνθηκών που επικρατούν. Για παράδειγμα, στη διαδρομή Θεσσαλονίκη - Πάτρα η Sboing έδωσε χρόνο 5 ώρες και 29 λεπτά, ενώ η Google είχε απόκλιση μίας ώρας (6 ώρες και 32 λεπτά). “Η διαφορά προκύπτει από το γεγονός ότι η Google χρησιμοποιεί δεδομένα από τον δορυφόρο, ενώ εμείς έχουμε αναπτύξει ένα δίκτυο χρηστών σε όλο τον κόσμο, στο οποίο καταχωρούνται πραγματικά και επικαιροποιημένα δεδομένα” εξηγεί ο δρ Φώτης Λιοτόπουλος, ο οποίος ανέπτυξε την πατέντα. Μέχρι σήμερα η Sboing έχει “χαρτογραφήσει” 5.000 χιλιόμετρα σε όλο τον κόσμο και ανανεώνει συνεχώς τους χάρτες της με δυναμικά δεδομένα, τα οποία περνούν από στατιστική επεξεργασία.

Τα κίνητρα

Τι κίνητρο έχουν οι χρήστες να καταχωρούν δεδομένα από τις διαδρομές που κάνουν; Καταρχάς λαμβάνουν δωρεάν έναν πλοηγό αυτοκινήτου της Sboing. Όσο ανεβάζουν δεδομένα, κερδίζουν πόντους, τους οποίους “εξαργυρώνουν” κατεβάζοντας δωρεάν χάρτες. Όσοι απλώς χρησιμοποιούν το σύστημα μπορούν να λαμβάνουν μέσω του πλοηγού τους δεδομένα για την κατάσταση του δρόμου και για τον χρόνο που έκαναν άλλοι οδηγοί για να διανύσουν μια διαδρομή.
Τι κερδίζει η εταιρεία από την εφαρμογή, αφού οι πληροφορίες παρέχονται δωρεάν, από και προς τους χρήστες; Η Sboing σκοπεύει να διαθέσει προς εμπορική χρήση βελτιωμένες εκδόσεις των χαρτών της σε εταιρείες για τις οποίες ο χρόνος είναι χρήμα, όπως σε μεταφορικές εταιρείες και εταιρείες Logistics, σε εταιρείες που επεκτείνονται σε νέες αγορές και χρειάζονται επικαιροποιημένους χάρτες κλπ. Σήμερα η εφαρμογή για την είσοδο στην πλατφόρμα της Sboing είναι διαθέσιμη σε κινητά τηλέφωνα που υποστηρίζονται από Windows, ενώ τους επόμενους μήνες θα υπάρχει σε i-phone και Blackberry.
Το όνομα της εταιρείας μπορεί να παραπέμπει στο πολύ γνωστό τραγούδι που έλεγε ο Κώστας Βουτσάς στην ταινία “Κάτι να καίει”, στην πραγματικότητα όμως είναι απλώς ένα όνομα εύκολο να το θυμάται κανείς, όπως τα Yahoo!, Google, Bing, ή μπορεί να είναι αρκτικόλεξο της φράσης “Simply Better, Open and Intelligent Navigation Gadgets” (απλώς καλύτερα, ανοιχτά και έξυπνα εξαρτήματα πλοήγησης), όπως εξηγεί ο δρ Λιοτόπουλος, που ανέπτυξε τη σχετική πατέντα. Στο ερώτημα γιατί πιστεύει ότι η εταιρεία του μπορεί να πετύχει, όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό, η απάντηση που αναφέρεται στην ιστοσελίδα www.sboing.net αποδεικνύει και τους υψηλούς στόχους του εγχειρήματος: “Η υπηρεσία μας είναι δωρεάν, ανοικτή και παγκόσμια. Πιστεύουμε στη συνεργασία των ανθρώπων, όσο και στον επαγγελματισμό. Πιστεύουμε ότι η wikipedia είναι ένα λαμπρό παράδειγμα επιτυχίας, που βασίστηκε στη συμμετοχή των χρηστών της”. .