Τρίτη 8 Φεβρουαρίου 2011

Σταύρος Καλαφάτης: «Απαξίωση της εταιρείας "Εγνατία Οδός Α.Ε. από την κυβέρνηση»

Ο Βουλευτής Α’ Θεσσαλονίκης και υπεύθυνος του Τομέα Πολιτικής Ευθύνης Ενέργειας και Φυσικών Πόρων της Νέας Δημοκρατίας κ. Σταύρος Καλαφάτης κατέθεσε στη Βουλή την με αριθ. 10481/04-02-2011 ερώτηση προς τον Υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, με θέμα «Απαξίωση της εταιρείας "Εγνατία Οδός Α.Ε." από τη σημερινή κυβέρνηση».Στην ερώτηση που κατέθεσε ο κ. Καλαφάτης, υπενθυμίζει τη συμβολή της "Εγνατίας Οδού Α.Ε.", στην άρτια και έγκαιρη ολοκλήρωση της κατασκευής του ομώνυμου υπερσύγχρονου αυτοκινητοδρόμου εντός του 2009. Επισημαίνει ότι η εν λόγω εταιρεία αποτελεί ένα μεγάλο κεφάλαιο για τη Βόρεια Ελλάδα και για τη χώρα, με συσσωρευμένη εμπειρία, τεχνογνωσία και διεθνή αναγνώριση, που όμως η σημερινή κυβέρνηση με ενέργειές της, υποβαθμίζει και απαξιώνει τη σημαντική της αξία. Ο κ. Καλαφάτης συμπεραίνει τα ανωτέρω, λόγω της προοδευτικής απομείωσης αρμοδιοτήτων και πόρων από την εταιρεία, την εξαίρεσή της από το σχεδιασμό, την εποπτεία και επίβλεψη σημαντικών έργων και την αφαίρεση του δικαιώματος εκμετάλλευσης των διοδίων και των Σ.Ε.Α. της Εγνατίας Οδού, τα οποία παραχωρούνται πλέον σε ιδιώτες. Την ίδια απαξίωση διαπιστώνει ο κ. Καλαφάτης στην αντιμετώπιση του επιστημονικού της προσωπικού, δηλαδή των τεχνοκρατών που "καθαιρέθηκαν" από θέσεις αυξημένης ευθύνης, χωρίς την τήρηση διαδικασίας κρίσεων, κατά παράβαση του κανονισμού της εταιρείας, αλλά και κάθε κώδικα δεοντολογίας. Προς την κατεύθυνση αυτή ο κ. Καλαφάτης, εκφράζοντας τις ανησυχίες του, διερευνά τις προθέσεις του αρμόδιου Υπουργείου, αναφορικά με την ουσιαστική ύπαρξη και το μέλλον της εταιρείας.

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης όπως κατατέθηκε στη Βουλή των Ελλήνων

ΠΡΟΣ ΤΗ ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ
ΕΡΩΤΗΣΗ
ΑΡ.ΠΡΩΤ.10481/04-02-2011
ΠΡΟΣ TON ΥΠΟΥΡΓΟ
ΥΠΟΔΟΜΩΝ, ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΚΑΙ ΔΙΚΤΥΩΝ
ΘΕΜΑ: «Απαξίωση της εταιρείας "Εγνατία Οδός Α.Ε." από τη σημερινή κυβέρνηση».

Η εταιρεία Εγνατία Οδός Α.Ε., κατά τη διάρκεια διακυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας, κατόρθωσε να ολοκληρώσει εντός του 2009 την κατασκευή ενός υπερσύγχρονου αυτοκινητόδρομου, ένα έργο από τα μεγαλύτερα της Ευρώπης, αφού προηγουμένως έδωσε λύσεις σε πολλά και δύσκολα τεχνικά προβλήματα που παρουσιάστηκαν κατά την κατασκευή.
Το επίτευγμα αυτό δεν οφειλόταν μόνο στη σωστή διαχείριση αυτού του σύνθετου έργου, αλλά κυρίως στην τεχνογνωσία της ίδιας της εταιρείας και στην υψηλή ποιότητα των στελεχών της. Άρα η ίδια η εταιρεία είναι το μεγάλο κεφάλαιο για τον τόπο και την πατρίδα μας, πράγμα που έχει αναγνωριστεί διεθνώς, αφού έχει επιλεχθεί για την διαχείριση μεγάλων έργων στο εξωτερικό (Ρουμανία, Αλβανία) μετά από διεθνείς διαγωνισμούς.Σήμερα με την παρούσα κυβέρνηση η Εγνατία Οδός ΑΕ παραπαίει χωρίς στόχους, αντικείμενο ούτε πόρους και βρίσκεται ένα βήμα πριν από την ολοκληρωτική απαξίωση ή και αναστολή των δραστηριοτήτων της.
Τα ανωτέρω μπορεί κάλλιστα να τα συμπεράνει κανείς, εξετάζοντας ζητήματα που έχουν να κάνουν μεταξύ άλλων : με την έλλειψη πιστώσεων που δεν επιτρέπει να δημοπρατηθούν νέα έργα, αλλά και να αποπληρωθούν τα ήδη εκτελεσμένα, με την αφαίρεση της επίβλεψης των έργων Παραχωρήσεων Μαλιακός-Κλειδί και Ε-65 (Κεντρική Οδός Ελλάδας) οι οποίες θα εποπτεύονται από υπηρεσίες του Υπουργείου Υποδομών. Ως αντιστάθμισμα επιφορτίσθηκε με μικρά έργα σε νησιωτικές περιοχές.
με την ήδη διακηρυγμένη και καταγεγραμμένη στον κρατικό προϋπολογισμό, παραχώρηση της εκμετάλλευσης των διοδίων και των σταθμών εξυπηρέτησης (ΣΕΑ) της Εγνατίας Οδού σε ιδιώτες, τα οποία αποτελούσαν τα μόνα της έσοδα.
Προς την ίδια κατεύθυνση απαξίωσης, όσον αφορά στο επιστημονικό προσωπικό της εταιρείας, "καθαιρέθηκαν" από θέσεις αυξημένης ευθύνης, έμπειροι τεχνοκράτες χωρίς εξήγηση ή τήρηση κάποιας διαδικασίας κρίσεων, κατά παράβαση του κανονισμού εργασίας (προσωπικού) της εταιρίας, αλλά και κάθε κώδικα δεοντολογίας.
Στους εν λόγω υπαλλήλους προσδόθηκε ο μειωτικός χαρακτηρισμός "διατιθέμενοι", χωρίς όμως καθορισμένο αντικείμενο παρότι όλοι τους έχουν υψηλό επίπεδο γνώσης και κατάρτισης (πολλοί είναι κάτοχοι μεταπτυχιακών διπλωμάτων). Παρότι διατέλεσαν επί πολλά χρόνια σε θέσεις ευθύνης, διαθέτοντας πολύτιμη και αναγνωρισμένη εμπειρία, η οποία συνέβαλλε αποφασιστικά στην άρτια και έγκαιρη κατασκευή του μεγάλου αυτού έργου.
Παράλληλα διενεργήθηκαν επιλεκτικές ανακλήσεις αποσπάσεων αρκετών δημοσίων υπαλλήλων μηχανικών με πρόσχημα τα υψηλά λειτουργικά έξοδα, ενώ απομακρύνθηκαν όλοι οι συμβασιούχοι, δηλαδή νέα στελέχη με υψηλή τεχνική κατάρτιση, συσσωρευμένη εμπειρία και όρεξη για δουλειά, χωρίς μέχρι σήμερα να έχουν αναπληρωθεί οι θέσεις τους.
Τα ανωτέρω αποτελούν τροχοπέδη στην αποκεντρωτική πολιτική που ακολουθήθηκε ως σήμερα, διότι πλήττεται η σοβαρότερη εταιρεία κατασκευής δημοσίων έργων της Βορείου Ελλάδας, αφού της αφαιρείται σημαντικό αντικείμενο, το οποίο πλέον ανατίθεται σε υπηρεσίες της Αθήνας.
Για όλα τα παραπάνω,
ΕΡΩΤΑΤΑΙ ο κ. ΥΠΟΥΡΓΟΣ :
Η συνεχής απαξίωση της εταιρείας Εγνατία Οδός Α.Ε. με την αφαίρεση της εποπτείας μεγάλων οδικών έργων και την ειλημμένη απόφαση παραχώρησης της εκμετάλλευσης των διοδίων και των Σ.Ε.Α. επί της Εγνατίας Οδού σε ιδιώτες, αποτελεί μέρος ενός γενικότερου σχεδίου μελλοντικής αναστολής των δραστηριοτήτων της εταιρείας ή και διάλυσής της ;
Αν δεν συμβαίνουν τα ανωτέρω, τότε σε ποιές ενέργειες έχει προβεί μέχρι σήμερα το αρμόδιο Υπουργείο ή σε ποιές ενέργειες προτίθεται να προβεί, προκειμένου να στηρίξει ουσιαστικά και να αναβαθμίσει τη σημαντική αυτή τεχνική εταιρεία που εποπτεύεται από το δημόσιο και εδρεύει στη Βόρεια Ελλάδα ;
Γιατί δεν ακολουθήθηκε ο κανονισμός εργασίας (προσωπικού) της εταιρείας, ο κώδικας δεοντολογίας ή κάποια συγκεκριμένη διαδικασία κρίσεων βάσει αντικειμενικών κριτηρίων, όσον αφορά στην "καθαίρεση" και αντικατάσταση έμπειρων μηχανικών από θέσεις ευθύνης ; Με ποιά κριτήρια πραγματοποιήθηκε η επιλεκτική ανάκληση των αποσπάσεων μόνιμων υπαλλήλων μηχανικών, που ανήκουν οργανικά σε υπηρεσίες του δημοσίου ;
Πώς εννοεί ο αρμόδιος Υπουργός, την ομαλή και ορθολογική λειτουργία της εταιρείας, όταν υποβαθμίζονται και απαξιώνονται ικανά τεχνοκρατικά στελέχη, με συσσωρευμένη τεχνογνωσία, που προσέφεραν πάρα πολλά και είχαν να προσφέρουν ακόμη περισσότερα στα μεγάλα δημόσια έργα της χώρας ; Με ποιόν τρόπο θα εμπνεύσει, θα υποκινήσει και θα άρει την ανασφάλεια που επικρατεί πλέον στις τάξεις των εργαζομένων της εταιρείας ;
Αθήνα, 4 Φεβρουαρίου 2011
Ο Ερωτών Βουλευτής
Σταύρος Καλαφάτης