Ο Βουλευτής Α’ Θεσσαλονίκης και υπεύθυνος του Τομέα Πολιτικής Ευθύνης Ενέργειας και Φυσικών Πόρων της Νέας Δημοκρατίας κ. Σταύρος Καλαφάτης κατέθεσε στη Βουλή ερώτηση με αρ. πρωτ. 10611/7-2-2011 προς την Υπουργό Παιδείας Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων με θέμα την «Αντιμετώπιση του φαινομένου του σχολικού εκφοβισμού».
Στην ερώτηση που κατέθεσε ο κ. Καλαφάτης, επισημαίνει ότι το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού ή bullying, όπως είναι γνωστός ο όρος διεθνώς, έχει αρχίσει να παίρνει ανησυχητικές διαστάσεις, καθώς απαντάται ολοένα και συχνότερα στα ελληνικά σχολεία, με πρόσφατα περιστατικά σε Θεσσαλονίκη και Σέρρες, που αφορούν παιδιά που ζούσαν χρόνια μέσα στο φόβο υπό τις απειλές σωματικής βίας συνομηλίκων τους και εξαναγκάζονταν να τους δίνουν χρήματα για να αποφύγουν την κακοποίηση.
Με τον όρο σχολικός εκφοβισμός εννοούμε την επιθετική συμπεριφορά μεταξύ μαθητών, η οποία εκδηλώνεται με σωματική, λεκτική ή συναισθηματική επίθεση. Μορφή του αποτελεί ακόμη ο σεξουαλικός και ο ηλεκτρονικός εκφοβισμός ή cyber bullying (εκφοβισμός μέσω διαδικτύου και ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, μέσω μηνυμάτων σε κινητό τηλέφωνο κ.α.).
Στην ερώτηση γίνεται αναφορά στα συμπεράσματα σχετικών ερευνών, που διεξήχθησαν κατά τα έτη 2004-2008, σύμφωνα με τα οποία 10-15% των ερωτηθέντων μαθητών, κυρίως δημοτικού και γυμνασίου έχει βιώσει ως θύμα το φαινόμενο κυρίως με τη λεκτική του μορφή και τη μορφή του κοινωνικού αποκλεισμού, ενώ 1 στα 10 παιδιά περίπου φοβάται και αγωνιά ότι θα πέσει θύμα εκφοβιστικών περιστατικών.
Περαιτέρω, επικαλείται άλλα ενδιαφέροντα στοιχεία ερευνών, με βάση τα οποία, τα αγόρια είναι συχνότερα δράστες και θύματα του σχολικού εκφοβισμού, ενώ ο δράστης συνήθως είναι ελληνικής καταγωγής. Επισημαίνεται τέλος στην ερώτηση ότι 1 στα 5 παιδιά δεν αποκαλύπτει σε κανέναν σχετικά περιστατικά εκφοβισμού, ενώ απουσιάζει στη μεγαλύτερη πλειοψηφία η συνεργασία σχολείου και γονέων, που καθιστά δυσχερή την αντιμετώπιση του φαινομένου.
Ο κ. Καλαφάτης επισημαίνει την απουσία οργανωμένου προγράμματος από την πολιτεία για την πρόληψη και καταπολέμηση του σχολικού εκφοβισμού και ρωτά την αρμόδια Υπουργό αν πρόκειται να προβεί στη δημιουργία μιας εθνικής πολιτικής για το σκοπό αυτό. Παράλληλα ρωτά αν υπάρχει προγραμματισμός για τη λήψη αναγκαίων μέτρων με έμφαση στην έκδοση γραπτών οδηγιών, στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και ενίσχυση των εκπαιδευτικών περιφερειών με ειδικούς ψυχικής υγείας και την εφαρμογή προγραμμάτων στα σχολεία με την ενεργή συμμετοχή μαθητών και γονέων.