Πάνω από 50 σχολεία προτείνεται να συγχωνευτούν στο νομό Θεσσαλονίκης, από τον Ασκό μέχρι και τη Λακκιά.
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΛΙΝΑ ΚΟΪΝΑ Πάνω από 50 σχολεία προτείνεται να συγχωνευτούν στο νομό Θεσσαλονίκης, από τον Ασκό μέχρι και τη Λακκιά. Ηδη έχουν ξεκινήσει οι επαφές των στελεχών της εκπαίδευσης με τους τοπικούς φορείς για να διαμορφωθεί το «πακέτο» των τελικών εισηγήσεων, που θα αποσταλούν στο υπουργείο Παιδείας.
Επί... ποδός βρίσκονται οι εκπαιδευτικοί, οι οποίοι καλούν τους γονείς και τους δημάρχους να μη συναινέσουν σε οποιαδήποτε προσπάθεια κατάργησης σχολικών μονάδων. Σήμερα οι πέντε ΕΛΜΕ της Θεσσαλονίκης προγραμματίζουν παράσταση διαμαρτυρίας στην περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας (κτίριο της πρώην νομαρχίας).Στην τελική... ευθεία έχει μπει η διαδικασία της διαβούλευσης για τη διαμόρφωση των εισηγήσεων των στελεχών της εκπαίδευσης για τις συνενώσεις - ιδρύσεις σχολικών μονάδων. Σε επιστολή της προς τους δημάρχους, η υφυπουργός Παιδείας, Εύη Χριστοφιλοπούλου, έχει αποσαφηνίσει ότι τα κριτήρια των συνενώσεων - ιδρύσεων σχολικών μονάδων είναι παιδαγωγικά, όπως η εφαρμογή των προγραμμάτων σπουδών και των καινοτόμων δράσεων του νέου σχολείου. Υπογραμμίζει, δε, ότι από τις συνενώσεις εξαιρούνται απομακρυσμένες, δύσβατες και ακριτικές περιοχές. Οι διευθυντές εκπαίδευσης καλούνται να υποβάλουν τις προτάσεις τους μέχρι τις 20 Φεβρουαρίου, αφού προηγηθεί διάλογος με τις τοπικές κοινωνίες.
10 συνενώσεις στην ανατολική Θεσσαλονίκη
Εισήγηση για 10 συνενώσεις σχολείων έστειλε σε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Θεσσαλονίκης, συνυπολογίζοντας τις πραγματικές ανάγκες, τις κτιριακές υποδομές, τα λειτουργικά έξοδα, την κατάργηση της διπλοβάρδιας, τη γειτνίαση των σχολικών μονάδων, τα ωράρια και τις οργανικές θέσεις των εκπαιδευτικών που ανήκουν σε αυτές.
Ειδικότερα, προτείνονται οι εξής συνενώσεις:
1. Του 12ου Γυμνασίου με το 16ο Γυμνάσιο.
2. Του 1ου Γυμνασίου Τριανδρίας με το 2ο Γυμνάσιο Τριανδρίας.
3. Του 26ου Γυμνασίου Θεσσαλονίκης με το 32ο Γυμνάσιο Θεσσαλονίκης.
4. Του 1ου Εσπερινού με το 2ο Εσπερινό Γυμνάσιο Θεσσαλονίκης.
5. Του 13ου ΓΕΛ Θεσσαλονίκης με το 2ο ΓΕΛ Θεσσαλονίκης.
6. Του 1ου Γυμνασίου Τούμπας με το 3ο Γυμνάσιο Τούμπας.
7. Του 4ου Γυμνασίου Καλαμαριάς με το 5ο Γυμνάσιο Καλαμαριάς.
8. Του 4ου ΓΕΛ Καλαμαριάς με το 5ο ΓΕΛ Καλαμαριάς.
9. Του 14ου Γυμνασίου Θεσσαλονίκης με το 21ο Γυμνάσιο Θεσσαλονίκης.
10. Του 14ου ΓΕΛ Θεσσαλονίκης με το 21ο ΓΕΛ Θεσσαλονίκης.
Παρά τις οδηγίες της εγκυκλίου, για τα 4ο και 5ο Λύκεια Καλαμαριάς η διευθύντρια Εκπαίδευσης Ανατολικής Θεσσαλονίκης, Αλκηστις Ζερβοπούλου, κρίνει σκόπιμο να μη γίνει συγχώνευση, διότι το νέο σχολείο το οποίο θα προκύψει θα έχει εξαιρετικά μεγάλο αριθμό μαθητών. Καλεί, δε, όλους τους εμπλεκομένους να στείλουν τις απόψεις τους εγγράφως μέχρι και τη Δευτέρα.
Οδεύουν προς κατάργηση 5 ΕΠΑΣ και ΕΠΑΛ
Την κατάργηση πέντε επαγγελματικών σχολών και λυκείων, καθώς και τη συγχώνευση 13 μικρών σχολικών μονάδων περιλαμβάνει η εισήγηση που έστειλε η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Θεσσαλονίκης στους προϊσταμένους, στις ΕΛΜΕ και στους λοιπούς φορείς. «Πρόκειται για ένα κείμενο διαβούλευσης, ώστε να έχουμε μία αφετηρία», σχολίασε ο διευθυντής Εκπαίδευσης, Παύλος Ματζιάρης.
Το κείμενο διαβούλευσης προβλέπει τη συγχώνευση:
1. Του 2ου Γυμνασίου Σοχού, που βρίσκεται στον Ασκό και έχει 24 μαθητές, με το 1ο Γυμνάσιο Σοχού.
2. Του Γυμνασίου Αρέθουσας με το Γυμνάσιο Αγίου Γεωργίου.
3. Του Γυμνασίου Εγνατίας (πρώην Προφήτη) με το Γυμνάσιο Νέας Απολλωνίας.
4. Του Γυμνασίου Καλλινδοίων με το Γυμνάσιο Λαγκαδικίων (Κορώνεια).
5. Του 2ου Γυμνασίου Χαλάστρας με το 1ο Γυμνάσιο Χαλάστρας (θα μπορούσε να καταργηθεί το 1ο).
6. Του 2ου Γυμνασίου Χαλκηδόνας με το 1ο Γυμνάσιο Χαλκηδόνας (θα μπορούσε να καταργηθεί το 1ο).
7. Του Γυμνασίου Βαθυλάκκου με το 3ο Γυμνάσιο Αγίου Αθανασίου.
8. Του Γυμνασίου Λαχανά (Ξυλούπολης) που έχει 32 μαθητές με το Γυμνάσιο Ασσήρου.
9. Του 2ου Γυμνασίου Μενεμένης με το 1ο Γυμνάσιο Μενεμένης.
10. Των Λυκειακών Τάξεων Αγίου Γεωργίου με το Γενικό Λύκειο της Ρεντίνας.
11. Του ΓΕΛ Καλλινδοίων με το ΓΕΛ Κορώνειας (Λαγκαδίκια).
12. Του 1ου και του 5ου Γυμνασίου Αμπελοκήπων με το 2ο Γυμνάσιο Αμπελοκήπων. Η τελευταία συνένωση θα μπορούσε να γίνει σε δύο σχολεία και να καταργηθεί, βάσει της πρότασης, το 5ο Γυμνάσιο Αμπελοκήπων.
13. Στο κείμενο διαβούλευσης προτείνεται η κατάργηση των Επαγγελματικών Σχολών της Νεάπολης, του Λαγκαδά, των Κουφαλίων, του 1ου Επαγγελματικού Λυκείου Ελευθερίου-Κορδελιού και του 1ου Επαγγελματικού Λυκείου Πολίχνης. Μικρό μαθητικό δυναμικό, αλλά καλές εγκαταστάσεις, εμφανίζει το Επαγγελματικό Λύκειο Αγίου Αθανασίου, βάσει της εισήγησης.
Πρωτοβάθμια εκπαίδευση
Σήμερα αναμένει τις προτάσεις των δημοτικών επιτροπών παιδείας και των προϊσταμένων εκπαίδευσης ο διευθυντής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Θεσσαλονίκης, Μιχάλης Καλογραίας. Βάσει των αρχικών εκτιμήσεων, 11 σχολεία της περιοχής (εκ των οποίων τα περισσότερα νηπιαγωγεία του δήμου Θεσσαλονίκης) θα μπορούσαν να συγχωνευτούν, ενώ προκύπτει και η ανάγκη ίδρυσης πέντε νέων δημοτικών σχολείων.
Για παράδειγμα, εξετάζεται το ενδεχόμενο συγχώνευσης του Δημοτικού της Λακκιάς με το 2ο Δημοτικό Ραιδεστού. «Συνεκτιμώντας τα κριτήρια που θέτει το υπουργείο Παιδείας και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της διεύθυνσης, υπάρχουν ελάχιστες περιπτώσεις που συγκλίνουν στο να γίνουν συνενώσεις», είπε ο κ. Καλογραίας, τονίζοντας την ανάγκη ίδρυσης δημοτικού σχολείου στους Νέους Επιβάτες, 3ου Δημοτικού στη Ν. Μηχανιώνα, 2ου Δημοτικού στα Βασιλικά, 2ου Δημοτικού στην Καρδία και ειδικού σχολείου στη Ν. Μηχανιώνα. «Το 3ο Δημοτικό Πανοράματος και το 3ο Πυλαίας έχουν ιδρυθεί από την περσινή χρονιά, αλλά δε λειτουργούν. Εκεί μελετούμε χώρους για τη στέγασή τους», σχολίασε ο κ. Καλογραίας. Παράλληλα, εξετάζεται και η προαγωγή δύο μονάδων, του 106ου Δημοτικού Θεσσαλονίκης (από 10θέσιο σε 12θέσιο) και του Δημοτικού Αγίου Αντωνίου (από τετραθέσιο σε εξαθέσιο για να εξυπηρετήσει και διπλανά χωριά). «Αυτή η διαδικασία είναι σοβαρή για τη διεύθυνσή μας και την κάνουμε σε συνεργασία με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, σεβόμενοι τις απόψεις τους. Βασικό κριτήριο είναι να κάνουμε κάτι καλύτερο σε σχέση με το χτες», κατέληξε ο κ. Καλογραίας.
Στην περιοχή ευθύνης της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Θεσσαλονίκης έχουν καταγραφεί, σύμφωνα με πληροφορίες, 30-35 σχολεία που εμπλέκονται στη διαδικασία των συγχωνεύσεων, βάσει των χιλιομετρικών αποστάσεων και της οργανικότητάς τους. Οι συγκεκριμένες σχολικές μονάδες εντοπίζονται κυρίως στην επαρχία Λαγκαδά, στα χωριά γύρω από τη Χαλκηδόνα και στο δρόμο προς το Κιλκίς. Ωστόσο, ακόμη δεν υπάρχει τίποτα «χειροπιαστό», όπως ανέφεραν στελέχη εξηγώντας πως βρίσκονται σε εξέλιξη οι σχετικές συζητήσεις.
Μέτωπο εκπαιδευτικών
Κάθετα αντίθετοι στις συγχωνεύσεις και καταργήσεις σχολείων εμφανίζονται οι εκπαιδευτικοί, οι οποίοι προαναγγέλλουν μπαράζ κινητοποιήσεων το επόμενο διάστημα. Σήμερα οι πέντε ΕΛΜΕ της Θεσσαλονίκης προγραμματίζουν, στις 12.30 μ.μ., παράσταση διαμαρτυρίας στην περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, όπου θα συναντηθούν πιθανότατα με τον Παναγιώτη Ψωμιάδη. Ηδη, η ΟΛΜΕ έχει κηρύξει τρίωρη στάση εργασίας για τις τρεις τελευταίες ώρες του πρωινού κύκλου και τις τρεις πρώτες του απογευματινού. Τη Δευτέρα σχεδιάζουν να παρέμβουν στη συνεδρίαση της Κεντρικής Ενωσης Δήμων και Κοινοτήτων, που θα πραγματοποιηθεί σε κεντρικό ξενοδοχείο της Θεσσαλονίκης. «Θέλουμε να τονίσουμε την ανεκτίμητη συμβολή των σχολικών μονάδων στη ζωή των τοπικών κοινωνιών και να τους ζητήσουμε να αποκρούσουν τις επιλογές του υπουργείου Παιδείας, που οδηγούν σε προκρούστιες συγχωνεύσεις-καταργήσεις πολλών σχολείων», δήλωσε ο πρόεδρος της Γ' ΕΛΜΕ-Θ, Τριαντάφυλλος Τρανός. Στο ίδιο μήκος κύματος και ο πρόεδρος της Α' ΕΛΜΕ-Θ, Νίκος Αγαθαγγέλου, υποστήριξε ότι επιχειρείται η συρρίκνωση των σχολείων με... οικονομίστικους τρόπους. «Εδώ δόθηκε αγώνας για να κρατήσει κάθε τοπική κοινωνία το σχολείο της και τώρα, με την πολιτική της μείωσης του κόστους, καταργούνται σχολεία και είναι αμφίβολο αν τα παιδιά σε αγροτικές, φτωχές περιοχές θα συνεχίσουν τη φοίτηση στην υποχρεωτική εκπαίδευση», πρόσθεσε ο ίδιος.
Ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Γονέων του νομού Θεσσαλονίκης, Γιώργος Θώμογλου, είπε πως «δεν είμαστε αρνητικοί, όπου είναι αναγκαίες οι συγχωνεύσεις, αρκεί να μας παρουσιάσουν στοιχεία και να μην αυξηθεί ο αριθμός των μαθητών πάνω από τους 25 στα τμήματα των δημοτικών και πάνω από τους 28-30 στα τμήματα των γυμνασίων - λυκείων». Ο ίδιος εξέφρασε την πεποίθηση πως δε θα χαθούν οργανικές θέσεις εκπαιδευτικών.
"Αγγελιοφόρος"