Του Φώτη Κουτσαμπάρη
Ενα εκατομμύριο ευρώ χρωστάει ο ΟΣΕ στον εργολάβο που ανέλαβε το έργο αναβάθμισης του σιδηροδρομικού σταθμού Θεσσαλονίκης, με αποτέλεσμα ο κατασκευαστής να μην παραδίδει τους τρεις αυτόματους ανελκυστήρες της δυτικής αποβάθρας.
Ο ανάδοχος έχει ολοκληρώσει το έργο χρησιμοποιώντας ίδια κεφάλαια, ενώ στο δ.σ. του οργανισμού εκκρεμεί εδώ και ενάμιση χρόνο απόφαση σχετικά με τις εργασίες. Η ανασταλτικότητα της διοίκησης του ΟΣΕ και οι αλλαγές των προσώπων έχουν ως αποτέλεσμα να καθυστερεί η παράδοση έτοιμων έργων, προκαλώντας δυσλειτουργία σε σιδηροδρομικούς σταθμούς. Η αναβάθμιση του επιβατικού σταθμού Θεσσαλονίκης έχει ολοκληρωθεί εδώ και ένα χρόνο, αλλά μένουν κολλημένες οι τυπικές διαδικασίες.
Το έργο, προϋπολογισμού 2,1 εκατ. ευρώ, άρχισε τον Ιανουάριο του 2007 και επρόκειτο να παραδοθεί τον Μάρτιο του 2008. Τον Ιούνιο του 2008 η ανάδοχος κατασκευάστρια εταιρεία “Σιδηροδρομικά Έργα ΑΤΕ” αναγκάστηκε να διακόψει την ανάπλαση, διότι η ΕΔΙΣΥ (θυγατρική του ΟΣΕ για την υποδομή) δεν είχε υπογράψει μια απαιτούμενη συμπληρωματική σύμβαση. Είχαν ήδη παραδοθεί οι τέσσερις κυλιόμενες σκάλες στην ανατολική πλευρά των αποβάθρων. Τον Νοέμβριο του 2009 ο ανάδοχος, προκειμένου να μην καθυστερεί το έργο, εμπιστεύτηκε την ΕΔΙΣΥ και πίστεψε στις υποσχέσεις της ότι θα δοθεί λύση στο ζήτημα της σύμβασης, και συνέχισε το έργο. Η ΕΔΙΣΥ διαλύθηκε, η νέα διοίκηση του ΟΣΕ από τον Σεπτέμβριο του 2010 επανέλαβε τις διαβεβαιώσεις και το έργο τελείωσε χωρίς ο εργολάβος να πληρωθεί.
“Παραδώσαμε τις σκάλες για να εξυπηρετήσουμε τον ΟΣΕ και κυρίως τον κόσμο, όπως κάναμε στη συνέχεια με την υπόγεια διάβαση. Δεχτήκαμε τις απόψεις της υπηρεσίας. Αλλά έχει περάσει ενάμισης χρόνος και δεν έγινε καμία ενέργεια για την παραλαβή του έργου, ούτε για την εξόφληση των οφειλών, οι οποίες, σύμφωνα με τον οργανισμό, ανέρχονται σε 1 εκατ. ευρώ. Εμείς βάλαμε πρόσθετα χρήματα”, εξηγεί στη “Μ” ο Αντώνης Κόκκινος, πρόεδρος της αναδόχου εταιρείας.
Υπενθυμίζεται ότι το έργο αναβάθμισης του σιδηροδρομικού σταθμού Θεσσαλονίκης, που ολοκληρώθηκε, περιλαμβάνει την υπόγεια διάβαση, οκτώ κυλιόμενες σκάλες και τρεις αυτόματους ανελκυστήρες και αισθητική αναβάθμιση του περιβάλλοντος χώρου.
Ανάλογη τύχη έχει και η ανακαίνιση του σταθμού Κατερίνης, όπου το έργο είναι έτοιμο εδώ και ένα χρόνο, αλλά ο ΟΣΕ δεν το παραλαμβάνει, με αποτέλεσμα να λειτουργεί μόνο μια γραμμή, και οι επιπλέον τρεις καινούργιες γραμμές να παραμένουν ανενεργές. Διακλαδώσεις τρένων, παρακάμψεις και ρύθμιση κυκλοφορίας δεν μπορούν να γίνουν, δηλαδή ουσιαστικά ο σταθμός λειτουργεί ως απλή στάση των αμαξοστοιχιών για την επιβίβαση και την αποβίβαση επιβατών, ενώ τα έξοδα του προσωπικού που δεν έχει αντικείμενο τρέχουν. Ορατός είναι ο κίνδυνος εμπλοκής αμαξοστοιχιών στην ίδια γραμμή, ενώ κίνδυνος υπάρχει και για τους επιβάτες που αναμένουν το τρένο σε μια πρόχειρη μεταλλική αποβάθρα που σκουριάζει μέρα με τη μέρα.
Το μόνο έργο που δεν παραδόθηκε επισήμως, αλλά δόθηκε σε χρήση, είναι η υπόγεια διάβαση του σταθμού, την οποία άνοιξε ο δήμος Κατερίνης χωρίς την έγκριση του εργολάβου.
Το έργο ανακαίνισης του σταθμού, κόστους άνω των 18 εκατ. ευρώ, περιλαμβάνει νέα υποδομή, νέα συνδεσμολογία γραμμών και αναβάθμιση των αποβάθρων.