Βόμβα στη σχεδιαζόμενη πολιτική της κυβέρνησης για τη διαχείριση απορριμμάτων, βάζει η απάντηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στον Ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Ν. Χουντή
Στον αέρα ο σχεδιασμός διαχείρισης απορριμμάτων της κυβέρνησης που στήνει με ιδιώτες (ΣΔΙΤ ), εργοστάσια μηχανικής διαλογής απορριμμάτων σε όλη την Ελλάδα.
Ξοδεύονται δισεκατομμύρια σε επενδύσεις που ήδη είναι παράνομες με βάση την Κοινοτική αλλά και την Ελληνική Νομοθεσία
Απάντηση της Κομισιόν στον Ν. Χουντή
Βόμβα στη σχεδιαζόμενη πολιτική της κυβέρνησης για τη διαχείριση απορριμμάτων, βάζει η απάντηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στον Ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Ν. Χουντή σχετικά με την καταλληλότητα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από τα εργοστάσια μηχανικής ανακύκλωσης που σχεδιάζεται να φυτευτούν σε όλη την Ελλάδα σε συνεργασία με ιδιώτες. Στην ερώτησή του προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ο Ν. Χουντής, είχε βασισθεί στα έγγραφα της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας - ΡΑΕ (0-41789 και απόφαση 1317/2010), που δίνουμε σήμερα στη δημοσιότητα, και με βάση τα οποία η ΡΑΕ έκρινε ότι το υλικό που παράγεται από τα εργοστάσια μηχανικής ανακύκλωσης είναι ακατάλληλο για καύση και προς τον νόμο 3468/2006. Πιο συγκεκριμένα η ΡΑΕ τονίζει ότι το καύσιμο «πρέπει να προέρχεται από 100% βιιοαποικοδομήσιμο κλάσμα αστικών απορριμμάτων» κάτι τι οποίο είναι αδύνατο να επιτευχθεί με τα εργοστάσια μηχανικής ανακύκλωσης, αφού «η βιομάζα που προέρχεται από τα αστικά απορρίμματα –από τη φύση της– είναι συμμεμειγμένη με άλλα υλικά, εκ των οποίων ο διαχωρισμός της δεν είναι εφικτός. Ως εκ τούτου, οι μονάδες που χρησιμοποιούν αποκλειστικά και μόνον αστικά απορρίμματα, για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, αναπόφευκτα κάνουν χρήση τόσο «βιοαποικοδομήσιμου κλάσματος», δηλαδή βιομάζας, όσο και «μη βιοαποικοδομήσιμου προϊόντος». Στην άποψη αυτή της ΡΑΕ συμφωνεί απολύτως ο αρμόδιος Επίτροπος για την Ενέργεια κ. Oettinger, ο οποίος απαντώντας στον Ν. Χουντή τονίζει ότι με βάση και την Κοινοτική νομοθεσία «ως βιομάζα (που μόνο αυτή μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την παραγωγή ενέργειας) θεωρείται μόνο το βιοαποικοδομήσιμο κλάσμα των αποβλήτων». Ο Επίτροπος για να μην αφήσει καμία αμφιβολία ότι κάθε άλλη ερμηνεία θα βρει μπροστά του το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο τονίζει: «Γι' αυτό, στο δεσμευτικό πρότυπο του εθνικού σχεδίου δράσης για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, που έπρεπε να υποβληθεί από κάθε κράτος μέλος στις 30 Ιουνίου του τρέχοντος έτους, η Επιτροπή απαιτούσε από τα κράτη μέλη να διευκρινίσουν την ποσότητα του βιοδιασπώμενου κλάσματος των αστικών στερεών αποβλήτων και των βιομηχανικών αποβλήτων, το οποίο θα χρησιμοποιηθεί για ενεργειακούς σκοπούς το 2015 και το 2020, καθώς και τη μέθοδο υπολογισμού του εν λόγω ποσοστού. Τα ως άνω ερωτήματα πρέπει να έχουν απαντηθεί σε όλα τα σχέδια που υποβάλλονται στην Επιτροπή»
Με αφορμή τα παραπάνω, ο Ν. Χουντής έκανε την ακόλουθη δήλωση:
«Βρισκόμαστε σε ένα πολύ κρίσιμο σημείο όσον αφορά τη διαχείριση των απορριμμάτων όλης της Ελλάδας. Μετά από τις καταδικαστικές αποφάσεις του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου η Ελλάδα υποχρεώνεται και σωστά, να καταργήσει τις χιλιάδες παράνομες χωματερές που βρίσκονται διασπαρμένες σε όλη την Ελλάδα και προσβάλουν την υγεία το περιβάλλον και τον πολιτισμό μας. Ενώ η Ελλάδα, θα έπρεπε να επωφεληθεί από τις εμπειρίες των άλλων χωρών της ΕΕ και να υιοθετήσει τις καλύτερες δυνατές και πιο σύγχρονες τεχνολογίες διαχείρισης απορριμμάτων, επιλέγει την μέθοδο των ΧΥΤΑ και ΧΥΤΥ που εγκαταλείπεται πια σε όλη την Ευρώπη και για την οποία η ίδια η Κομισιόν μου έχει απαντήσει ότι αποτελεί «την έσχατη και πλέον ακατάλληλη λύση για τη διαχείριση των αποβλήτων». Από αυτή και μόνο την άποψη είναι απολύτως δικαιολογημένες οι διαμαρτυρίες και η αντίδραση των κατοίκων στην Κερατέα, στο Γραμματικό, στην Λευκίμη και σε πολλά άλλα μέρη. Δεν φτάνει όμως αυτό, η κυβέρνηση αιχμάλωτη εργολαβικών συμφερόντων προωθεί τη μεγάλη μπίζνα, που ξεκινάει από το αξίωμα ότι οι Έλληνες είναι καθυστερημένος λαός, αφού δεν μπορεί να πράξει αυτό που οι άλλοι Ευρωπαίοι πράττουν εδώ και δεκαετίες: σε συνεργασία με τους δήμους, να προχωρήσει σε μαζικά προγράμματα μείωσης, επαναχρησιμοποίησης, διαχωρισμού και ανακύκλωσης των απορριμμάτων με διαλογή στην πηγή, Και αφού δεν μπορεί… αναλαμβάνει ο ιδιωτικός τομέας ΣΔΙΤ να δημιουργήσει Εργοστάσιο Μηχανικής Ανακύκλωσης (ΕΜΑΚ) και εργοστάσια βιοξήρανσης δίπλα στους ΧΥΤΑ. Εργοστάσια που το ιδιωτικό κεφάλαιο θα διαχειρίζεται. Σήμερα με την αποκάλυψη που γίνεται από τα έγγραφα της Κομισιόν και της ΡΑΕ καταρρέει όλος ο σχεδιασμός διαχείρισης απορριμμάτων της κυβέρνησης και των εργολάβων και οδηγούμαστε: α) να επενδύουμε σήμερα, σε μια εποχή ακραίας λιτότητας, στην κατασκευή εκατοντάδων ΧΥΤΑ/Υ. Μια τεχνολογία που αποσύρεται στην υπόλοιπη Ευρώπη. β) να επιβαρύνουμε τους πολίτες με κόστος διαχείρισης απορριμμάτων τριπλάσιο από το σημερινό (42 ευρώ ο τόνος) χωρίς μάλιστα να έχουμε το επιθυμητό αποτέλεσμα. γ) να επιβαρύνουμε το περιβάλλον παράγοντας υποπροϊόν που όχι μόνο δεν θα είναι κατάλληλο για παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας (επιστολή ΡΑΕ), αλλά θα παράγει επικίνδυνους ρύπους κατά την επεξεργασία του, αλλά και μεθανίου στη βέβαιη περίπτωση ταφής του (όπως γίνεται σήμερα με το προϊόν που παράγεται στο ΕΜΑΚ και στη βιοξήρανση Φυλής). δ) Είναι μαθηματικά βέβαιο δε πως η διαδικασία αυτή θα έχει ως αποτέλεσμα τη ρύπανση του περιβάλλοντος και την επιβολή νέων προστίμων για την παραβίαση της Κοινοτικής νομοθεσίας!!!Καλούμε την κυβέρνηση να πάψει να πολιτεύεται με βάση τα συμφέροντα συγκεκριμένων επιχειρηματικών κύκλων και να αναλάβει τις ευθύνες της. Η εμμονή της κυβέρνησης σε αυτή την πολιτική εξηγείται μόνο από το γεγονός ότι ο νόμος περί ευθύνης υπουργών στην Ελλάδα έχει αποδειχθεί ότι δεν μπορεί να «συλλάβει» τα διαπλεκόμενα συμφέροντα!»
Κοινοβουλευτικές ερωτήσειςΑπάντηση του κ. Oettinger εξ ονόματος της Επιτροπής
Η οδηγία 2009/28/ΕΚ(1) σχετικά με την προώθηση της χρήσης ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές τάσσει συνολικό δεσμευτικό στόχο 20 % για το μερίδιο των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στην τελική ακαθάριστη κατανάλωση ενέργειας μέχρι το 2020. Σύμφωνα με το άρθρο 2 εδάφιο ε), ως «βιομάζα» νοείται το βιοαποικοδομήσιμο κλάσμα προϊόντων, αποβλήτων και καταλοίπων βιολογικής προέλευσης από τη γεωργία (συμπεριλαμβανομένων των φυτικών και ζωικών ουσιών), τη δασοκομία και τους συναφείς κλάδους, συμπεριλαμβανομένης της αλιείας και της υδατοκαλλιέργειας, καθώς και το βιοαποικοδομήσιμο κλάσμα των βιομηχανικών αποβλήτων και οικιακών απορριμμάτων. Ως εκ τούτου, ως βιομάζα θεωρείται μόνο το βιοαποικοδομήσιμο κλάσμα των αποβλήτων, και μόνο αυτό πρέπει να λαμβάνεται υπόψη στον στόχο του 20 %. Γι'αυτό, στο δεσμευτικό πρότυπο του εθνικού σχεδίου δράσης για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας(2), που έπρεπε να υποβληθεί από κάθε κράτος μέλος στις 30 Ιουνίου του τρέχοντος έτους, η Επιτροπή απαιτούσε από τα κράτη μέλη να διευκρινίσουν την ποσότητα του βιοδιασπώμενου κλάσματος των αστικών στερεών αποβλήτων και των βιομηχανικών αποβλήτων, το οποίο θα χρησιμοποιηθεί για ενεργειακούς σκοπούς το 2015 και το 2020, καθώς τη μέθοδο υπολογισμού του εν λόγω ποσοστού. Τα ως άνω ερωτήματα πρέπει να έχουν απαντηθεί σε όλα τα σχέδια που υποβάλλονται στην Επιτροπή(3).Όσον αφορά την αποτέφρωση αποβλήτων, η εφαρμογή της οδηγίας για την αποτέφρωση των αποβλήτων(4) αφορά ορισμένο είδος αποβλήτων (στα οποία συμπεριλαμβάνεται η ιλύς καθαρισμού λυμάτων). Σύμφωνα με το ενωσιακό δίκαιο, όλα τα απόβλητα υπόκεινται στη γενική νομοθεσία περί αποβλήτων, και ιδίως στην οδηγία πλαίσιο για τα απόβλητα(5), μολονότι δε μπορούν να εξαιρεθούν από τους αυστηρούς κανόνες της οδηγίας για την αποτέφρωση των αποβλήτων, πρέπει να αντιμετωπίζονται πάντοτε κατά τρόπο που να προστατεύονται η ανθρώπινη υγεία και το περιβάλλον, όπως προβλέπει η προαναφερόμενη οδηγία πλαίσιο.
(1)Οδηγία 2009/28/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 23ης Απριλίου 2009, σχετικά με την προώθηση της χρήσης ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές και την τροποποίηση και τη συνακόλουθη κατάργηση των οδηγιών 2001/77/ΕΚ και 2003/30/ΕΚ, ΕΕ L 140 της 5.6.2009.
(2)http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32009D0548:EN:NOT
(3)Όλα τα υποβληθέντα σχέδια διατίθενται στον ιστότοπο της Επιτροπής:
http://ec.europa.eu/energy/renewables/transparency_platform/action_plan_en.htm
(4)Οδηγία 2000/76/ΕΚ.
(5)Οδηγία 2006/12/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 5ης Απριλίου 2006, περί των στερεών αποβλήτων.
ΑΠΟΦΑΣΗ Ρ.Α.Ε. ΥΠ’ ΑΡΙΘΜ. 1317/2010
Χορήγηση άδειας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από σταθμό
βιομάζας ισχύος 100ΜW στη θέση Ο.Τ. 9 και Ο.Τ. 10 της Β' ΒΙΠΕ
ΒΟΛΟΥ στο Δήμο Φερών, Νομού Μαγνησίας,
στην εταιρεία «ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΑΛΕΞΑΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ ΑΝΩΝΥΜΗ
ΕΤΑΙΡΕΙΑ με δ.τ. "EN.GA.L. A.E."»
Η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας
Έχοντας υπόψη:
1. Τις διατάξεις του ν. 3851/2010 «Επιτάχυνση της ανάπτυξης των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας
για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και άλλες διατάξεις σε θέματα αρμοδιότητας του
Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής», ΦΕΚ Α΄85/4.6.2010.
2. Τις διατάξεις του ν. 3468/2006 «Παραγωγή Ηλεκτρικής Ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές
Ενέργειας και Συμπαραγωγή Ηλεκτρισμού και Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης και λοιπές διατάξεις»,
ΦΕΚ Α΄ 129/27.06.2006, όπως ισχύει.
3. Τις διατάξεις του ν. 3734/2009 «Προώθηση της συμπαραγωγής δύο ή περισσότερων χρήσιμων
μορφών ενέργειας, ρύθμιση ζητημάτων σχετικών με το Υδροηλεκτρικό Έργο Μεσοχώρας και άλλες
διατάξεις» ΦΕΚ Α΄ 8/28.01.2009, και ειδικότερα τα άρθρα 27 και 27Α.
4. Τις διατάξεις του ν. 2773/1999 «Απελευθέρωση της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας», ΦΕΚ Α΄
286/22.12.1999, όπως ισχύει.
5. Τις διατάξεις του ν. 2941/2001 «Απλοποίηση διαδικασιών ίδρυσης εταιρειών, αδειοδότησης
Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, ρύθμιση θεμάτων της Α.Ε. "ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΝΑΥΠΗΓΕΙΑ" και άλλες
διατάξεις», ΦΕΚ Α` 201/12.9.2001 και ειδικότερα του άρθρου 2 όπως τροποποιήθηκε και ισχύει.
6. Τις διατάξεις του ν. 2244/1994 «Ρύθμιση θεμάτων ηλεκτροπαραγωγής από ανανεώσιμες πηγές
ενέργειας και από συμβατικά καύσιμα και άλλες διατάξεις» ΦΕΚ Α΄168/1994), όπως ισχύει.
7. Τις διατάξεις του ν. 2690/1999 «Κώδικας Διοικητικής Διαδικασίας», ΦΕΚ Α΄45, όπως ισχύει.
8. Την από 30.07.2001 απόφαση της Ρ.Α.Ε. «Οδηγός αξιολόγησης αιτήσεων αδειών παραγωγής
ηλεκτρικής ενέργειας από Α.Π.Ε. και μικρή Σ.Η.Θ.», όπως ισχύει.
9. Τις διατάξεις και τα Παραρτήματα της υπ’ αριθμ. πρωτ. Δ6/Φ1/οικ.5707/13.3.2007 απόφασης του
Υπουργού Ανάπτυξης «Κανονισμός αδειών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας με χρήση ΑΠΕ και
μέσω Σ.Η.Θ.Υ.Α. » (ΦΕΚ Β΄ 448/3.4.2007).
10. Την ΚΥΑ 49828/12.11.2008 «Έγκριση ειδικού χωροταξικού σχεδιασμού και αειφόρου ανάπτυξης για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και της στρατηγικής μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων αυτού», ΦΕΚ Β΄2464/3.12.2008, όπως ισχύει.
- 3 -
11. Την υπ’ αριθμ. 1179/2010 απόφαση της ΡΑΕ «Εφαρμογή των διατάξεων του ν. 3851/2010 σε
θέματα που άπτονται των αρμοδιοτήτων της Ρ.Α.Ε.».
12. Την υπ’ αριθμ. 1179 Β΄/2010 απόφαση της ΡΑΕ «Αξιολόγηση των κριτηρίων ζ΄ και θ΄ της παρ. 1
του άρθρου 3 του ν. 3468/2006, όπως ισχύει μετά την τροποποίησή του από τον ν. 3851/2010».
13. Την υπ’αριθμ.1258/2010 απόφαση της ΡΑΕ «Επί της αξιολόγησης της δυνατότητας υλοποίησης
13. Την υπ’αριθμ.1258/2010 απόφαση της ΡΑΕ «Επί της αξιολόγησης της δυνατότητας υλοποίησης
έργων ΑΠΕ σε συμμόρφωση με το ειδικό πλαίσιο χωροταξικού σχεδιασμού και αειφόρου ανάπτυξης
για τις Α.Π.Ε. και ειδικότερα με τις διατάξεις του για τις περιοχές αποκλεισμού χωροθέτησης
εγκαταστάσεων Α.Π.Ε.».
14. Την υπ’ αριθμ. ΑΥ/Φ1/οικ.14586/19.07.2010 εγκύκλιο του Υπουργείου Περιβάλλοντος,
Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, με θέμα «Οδηγίες Εφαρμογής διατάξεων του ν. 3851/2010».
15. Τον υπ’ αριθμ. πρωτ. ΡΑΕ Ι-118615/28.07.2010 δίσκο οπτικής αποθήκευσης (CD) που απεστάλη
από την Υπουργό Π.Ε.Κ.Α.
16. Την υπ’ αριθμ. 55/2010 απόφαση της ΡΑΕ (ΦΕΚ Β’ 892/22-6-2010) «Χορήγηση εξουσιοδότησης
για τη διενέργεια πράξεων στο Μέλος της ΡΑΕ Δ. Ραχιώτη».
17. Την υπ’ αριθμ. πρωτ. ΡΑΕ Γ-4301/10.02.10 αίτηση της εταιρείας με την επωνυμία «ΓΕΩΡΓΙΟΣ
ΑΛΕΞΑΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ με δ.τ. "EN.GA.L. A.E."» για χορήγηση
άδειας παραγωγής από σταθμό βιομάζας, ισχύος 100MW στη θέση Ο.Τ. 9 και Ο.Τ. 10 της Β'
ΒΙΠΕ ΒΟΛΟΥ στο Δήμο Φερών, Νομού Μαγνησίας, καθώς και τα έγγραφα και στοιχεία που
συνυποβλήθηκαν με αυτή.
18. Τη δημοσίευση της ανωτέρω αίτησης στις εφημερίδες «Η ΕΣΤΙΑ» και «Η ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΩΡΑ»
στις 12.02.2010..
19. Το γεγονός ότι κατά της ανωτέρω αίτησης δεν υποβλήθηκαν αντιρρήσεις.
20. Τα υπ’ αριθμ. πρωτ. ΡΑΕ Ι-109023/9.3.2010, Ι-117296/12.7.2010 και Ι-120144/23.8.2010
έγγραφα της εταιρείας
21. Την αξιολόγηση της ως άνω αίτησης κατά τη συνεδρίαση της Ολομέλειας της ΡΑΕ την 8η
Σεπτεμβρίου 2010, σύμφωνα με τα κριτήρια του άρθρου 3 παρ. 1 ν. 3468/2006 όπως ισχύει, τον
Κανονισμό Αδειών Παραγωγής Ηλεκτρικής Ενέργειας, τις αποφάσεις 1179/2010, 1179Β΄/2010
και 1258/2010 της ΡΑΕ, και τον Οδηγό Αξιολόγησης Αιτήσεων. Κατά την αξιολόγηση αυτή
κρίθηκε ότι το έργο πληροί τα κριτήρια της παρ. 1 του άρθρου 3 του ως άνω νόμου..
ΑΠΟΦΑΣΙΖΕΙ
ΤΗ ΧΟΡΗΓΗΣΗ ΤΗΣ ΑΔΕΙΑΣ
1. Δικαιούχος της άδειας
Δικαιούχος της άδειας είναι η εταιρεία με την επωνυμία «ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΑΛΕΞΑΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ
ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ με δ.τ. "EN.GA.L. A.E."» και το διακριτικό τίτλο «EN.GA.L. A.E.», όπως αυτή
νόμιμα εκπροσωπείται, με την ακόλουθη μετοχική σύνθεση: Αλεξάκη Νιρβάνα 73 %, Αλεξάκης Γεώργιος 2 %, Αλεξάκη Ελένη 20 % και LESTUS Μ.Ε.Π.Ε 5 %.
2. Πρόσωπο φυσικό ή νομικό που εξασφαλίζει τη χρηματοδότηση του έργου σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 3 του άρθρου 3 του ν. 3468/2006, όπως ισχύει
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΑΛΕΞΑΚΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ
- 4 -
3. Αντικείμενο της Άδειας
Η παρούσα άδεια χορηγείται για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας :
α) από σταθμό βιομάζας, εγκατεστημένης ισχύος 100ΜW και μέγιστης ισχύος παραγωγής 100MW. Ηπρώτη ύλη που θα χρησιμοποιείται στο σταθμό είναι, μετά και από την μηχανική διαλογή που θα γίνεται,
κατά σχεδόν 100% βιοαποικοδομήσιμο κλάσμα αστικών αποβλήτων που πληρούν τις προδιαγραφές τηςΕυρωπαϊκής νομοθεσίας όπως εκάστοτε αυτές ισχύουν.
Γενικοί Όροι Άδειας Παραγωγής Ηλεκτρικής Ενέργειας
1. Ορισμοί
Οι λέξεις, οι όροι και οι εκφράσεις που χρησιμοποιούνται στην παρούσα Άδεια έχουν το περιεχόμενο πουκαθορίζεται στο Ν. 3468/2006, όπως ισχύει.
2. Υποχρέωση τήρησης νομοθετικού και κανονιστικού πλαισίου
Ο κάτοχος της Άδειας οφείλει να τηρεί το Νόμο, τον Κανονισμό Αδειών, τον Κώδικα Διαχείρισης του
Συστήματος και Συναλλαγών Ηλεκτρικής Ενέργειας και κάθε άλλη εκδιδόμενη κατ’ εξουσιοδότηση τουνόμου κανονιστική πράξη που διέπει τη δραστηριότητα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας.
3. Παροχή Στοιχείων - Διεξαγωγή ελέγχων
Ο κάτοχος της Άδειας οφείλει να παρέχει στη ΡΑΕ τα έγγραφα ή τα στοιχεία που του ζητά, εντός εύλογουχρόνου μετά από γραπτή ειδοποίηση που απευθύνεται σε αυτόν, καθώς και να την διευκολύνει κατά τηδιεξαγωγή ελέγχων.
4. Τήρηση λογαριασμών
Ο κάτοχος της Άδειας οφείλει να τηρεί τις υποχρεώσεις, που προβλέπονται στο άρθρο 30 του Ν.
2773/1999 όπως ισχύει, σχετικά με την τήρηση λογαριασμών και να τηρεί στην έδρα του αντίγραφα τωνλογαριασμών στη διάθεση του κοινού, εκτός εάν οι λογαριασμοί αυτοί δημοσιεύονται υποχρεωτικά.
5. Συμβάσεις με το Διαχειριστή του ΣυστήματοςΟ κάτοχος της Άδειας οφείλει να συνάπτει με το Διαχειριστή του Συστήματος (Διαχειριστή του ΕλληνικούΣυστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας Α.Ε.) ή το Διαχειριστή του Δικτύου τις συμβάσεις πουαπαιτούνται για τη σύνδεσή του, τη χρήση του Συστήματος και τη λειτουργία του σταθμού του στο πλαίσιοτου Συστήματος ή του Δικτύου και να τηρεί τους όρους των συμβάσεων αυτών.
6. Υποχρέωση σεβασμού κανόνων Ασφάλειας και Προστασίας ΠεριβάλλοντοςΟ κάτοχος της Άδειας οφείλει κατά την άσκηση των δραστηριοτήτων του, για τις οποίες έχει χορηγηθεί η
άδεια αυτή να τηρεί:
i) τους Κανόνες Ασφαλείας που εκδίδονται εκάστοτε σύμφωνα με το άρθρο 31 του Ν. 2773/1999,
όπως ισχύει.
ii) τους περιβαλλοντικούς όρους, οι οποίοι ισχύουν κατά το χρόνο χορήγησης ή ισχύος της άδειας
αυτής.
7. Επιβολή Πρόσθετων Υποχρεώσεων
Ο κάτοχος της Άδειας οφείλει να τηρεί τις αποφάσεις του Υπουργού Ανάπτυξης, που εκδίδονται σύμφωναμε το άρθρο 28 παρ. 3 του Ν. 2773/1999, όπως ισχύει, με τις οποίες επιβάλλονται πρόσθετες υποχρεώσεις
και να λαμβάνει τα μέτρα που απαιτούνται για την εφαρμογή των αποφάσεων αυτών.
8. Τέλη
Ο κάτοχος της άδειας οφείλει να καταβάλει όλα τα τέλη που προβλέπονται από την ισχύουσα νομοθεσία.
- 5 -
9. Διάρκεια ισχύος Άδειας
Η Άδεια αυτή ισχύει για χρονικό διάστημα 25 ετών. Η διάρκεια ισχύος της μπορεί να ανανεωθεί μέχρι ίσοχρόνο, σύμφωνα με τον Κανονισμό Αδειών.
10. Υποχρεώσεις που απορρέουν από την Άδεια
Ο κάτοχος της Άδειας υποχρεούται να ενημερώνει τη Ρ.Α.Ε. για την πρόοδο των έργων.
Μετά τη λήψη της Άδειας και μέχρι την έκδοση της άδειας λειτουργίας ο κάτοχος της Άδειας
υποχρεούται:
α) Να ενημερώνει τη Ρ.Α.Ε. για την πρόοδο υλοποίησης των έργων, με την υποβολή σχετικής
έκθεσης ανά εξάμηνο. Η έκθεση υποβάλλεται σύμφωνα με το Παράρτημα 4 και περιλαμβάνει,
περιγραφή των εργασιών που έχουν πραγματοποιηθεί, τον προγραμματισμό εργασιών και
ενεργειών που απαιτούνται για την ολοκλήρωση του έργου, καθώς και κάθε άλλο στοιχείο και
πληροφορία σχετικά με την εγκατάσταση και λειτουργία του έργου. Από την έκθεση του πρώτου
εξαμήνου πρέπει να προκύπτει ότι ο κάτοχος της Άδειας έχει προβεί σε όλες τις αναγκαίες
ενέργειες για τη λήψη της άδειας εγκατάστασης. Επίσης η ίδια έκθεση θα περιλαμβάνει αντίγραφα
των δημοσιεύσεων περιλήψεως της άδειας παραγωγής εκτός εάν τα στοιχεία αυτά είχαν γνωστοποιηθεί νωρίτερα στη Ρ.Α.Ε.β) Να ενημερώνει τη Ρ.Α.Ε. για κάθε έγκριση ή άδεια ή αρνητική γνωμοδότηση που λαμβάνει στοπλαίσιο της διαδικασίας περιβαλλοντικής αδειοδότησης και να κοινοποιεί, χωρίς υπαίτιακαθυστέρηση στη Ρ.Α.Ε., αντίγραφα των σχετικών αποφάσεων και εγγράφων.Μετά τη λήψη της άδειας λειτουργίας ο κάτοχος της Άδειας οφείλει εντός του πρώτου διμήνου κάθεημερολογιακού έτους να ενημερώνει την αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Ανάπτυξης και τη Ρ.Α.Ε.σχετικά με τα ακόλουθα στοιχεία που αφορούν το προηγούμενο έτος:
α) Την ετήσια παραγωγή ενέργειας και τη Μέγιστη Ισχύ Παραγωγής του Σταθμού που
καταγράφηκε κατά το διάστημα αυτό.
β) Το ετήσιο ποσοστό μη διαθεσιμότητας του Σταθμού και τους λόγους στους οποίους οφείλεται.
γ) Τυχόν προβλήματα λειτουργίας του Σταθμού που οφείλονται στο Σύστημα ή το Δίκτυο.
11. Ανάκληση Άδειας
Εκτός από τους λόγους ανάκλησης που προβλέπονται στο άρθρο 3 παρ. 4 του Νόμου και το άρθρο 18 παρ.
9 του Κανονισμού Αδειών, η Άδεια μπορεί να ανακαλείται σύμφωνα με τη διαδικασία που προβλέπεται
στον Κανονισμό Αδειών και στις ακόλουθες περιπτώσεις:
α) Μετά από έγγραφη αίτηση του κατόχου της Άδειας.
β) Λόγω παύσης, για οποιοδήποτε λόγο, της άσκησης της δραστηριότητας για την οποία έχει
χορηγηθεί η Άδεια και
γ) Μετά από διαπίστωση αδυναμίας υλοποίησης του έργου.
12. Υποχρέωση Δημοσίευσης της Άδειας
Ο κάτοχος της παρούσας Άδειας οφείλει να δημοσιεύσει περίληψή της άδειας σε μια (1) ημερήσια
εφημερίδα πανελλαδικής κυκλοφορίας, εντός τριάντα (30) ημερών από την κοινοποίησή της σε αυτόν.
- 6 -
Ειδικοί Όροι Άδειας Παραγωγής Ηλεκτρικής Ενέργειας
Ο κάτοχος της παρούσας άδειας οφείλει να λειτουργεί την μονάδα βιομάζας με καύσιμη πρώτη ύλη η
οποία πρέπει να είναι 100% βιοαποικοδομήσιμο κλάσμα αστικών αποβλήτων που πληρούν τις
προδιαγραφές της Ευρωπαϊκής νομοθεσίας όπως εκάστοτε αυτές ισχύουν. Για τον λόγο αυτό ο κάτοχος
της άδειας υποχρεούται: α) να ενημερώνει τη Ρ.Α.Ε. για την ποσοτική σύνθεση της πρώτης ύλης που
χρησιμοποιεί ανά εξάμηνο. β) να διευκολύνει τις αρμόδιες υπηρεσίες στη διενέργεια ελέγχου ως προς την
ποσοτική σύνθεση της πρώτης ύλης, προκειμένου να διαπιστωθεί ότι η πρώτη ύλη είναι 100%
βιοαποικοδομήσιμο κλάσμα αστικών αποβλήτων.
Αθήνα, 8 Σεπτεμβρίου 2010
Δημήτρης Ραχιώτης
Μέλος ΡΑΕ
Εποπτεύων Τομέα ΑΠΕ__
ΡΑΕ
Προς: ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ, ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ & ΚΛΙΜΑΤΙΚΗΣ ΑΛΛΑΓΗΣ
Υπόψη κ. Υπουργού Τίνα Μπιρμπίλη
Θέμα: Αιτήσεις για χορήγηση άδειας παραγωγής με πρώτη ύλη SRF ή RDF
Σχετικά:
Κωδικός : O-41789
Σελίδες : 2
Αξιότιμη Κυρία Υπουργέ,
Στη ΡΑΕ έχουν υποβληθεί οι παρακάτω αιτήσεις για χορήγηση άδειας παραγωγής ηλεκτρικής
ενέργειας:Αιτηση Ημερομηνία ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΝΟΜΟΣ ΔΗΜΟΣ ΘΕΣΗ Ισχύς (MW) ΤΕΧΝ.
Γ-02542 11/6/2007 ΕΝΕΡΜΕΛ ΑΕ Κ. ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΘΕΣ/ΝΙΚΗΣ
ΑΓΙΟΥΑΘΑΝΑΣΙΟΥ ΒΙΠΕ ΚΑΤΩ ΓΕΦΥΡΑΣ 21,44 ΒΙΟΜΑΖΑ
Γ-02971 10/10/2007 ΗΛΕΚΤΩΡ ΑΕ ΣΤ. ΕΛΛΑΔΟΣ ΒΟΙΩΤΙΑΣ ΘΗΒΑΙΩΝ ΣΕΛΤΣΙ 39,58 ΒΙΟΜΑΖΑ
Γ-04080 12/10/2009 ΠΟΛΥΕΚΟ ΑΕ ΠΕΛ/ΝΗΣΟΥ ΚΟΡΙΝΘΙΑΣ ΣΑΡΩΝΙΚΟΥ ΑΘΙΚΙΑ 35,00 ΒΙΟΜΑΖΑ
Γ-04096 12/10/2009
RESCO - DUPONT - ENGAL
ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ Κ/Ξ ΑΣΤΑΚΟΥ Δ. ΕΛΛΑΔΟΣ
ΑΙΤΩΛΟΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ ΑΣΤΑΚΟΥΝΑ.ΒΙ.ΠΕ. ΠΛΑΤΥΓΥΑΛΙΟΥΑΣΤΑΚΟΥ 200,00 ΒΙΟΜΑΖΑ
Γ-04253 10/12/2009 DAC GLOBAL - EN.G.AL - DEBZOS - GEO ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ Κ/Ξ ΕΒΡΟΥ ΑΝΑΤ. ΜΑΚ. & ΘΡΑΚΗΣ ΕΒΡΟΥ ΤΡΙΓΩΝΟΥ ΟΤ 1 & ΟΤ 2 ΣΤΗ ΒΙΟΜ.ΖΩΝΗ ΟΙΚ.ΣΥΝΑΛΛΑΓΩΝ 300,00 ΒΙΟΜΑΖΑ Γ-04301 10/2/2010 EN.GA.L. A.E. ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ ΜΑΓΝΗΣΙΑΣ ΦΕΡΩΝ Β' ΒΙΠΕ ΒΟΛΟΥ Ο.Τ. 9 &10 100,00 ΒΙΟΜΑΖΑ
Σε όλες αυτές τις αιτήσεις την πρώτη ύλη για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας αποτελούν
αστικά απορρίμματα μετά από τη μηχανική διαλογή τους (Secondary Recovered Fuel - SRF ή
Refuse Derived Fuel – RDF). Η πρώτη ύλη θα καίγεται με σκοπό την παραγωγή υπέρθερμου
ατμού, ο οποίος θα οδηγείται σε ατμοστρόβιλο όπου θα εκτονώνεται, παράγοντας ηλεκτρική
ενέργεια μέσω ηλεκτρογεννήτριας.Σύμφωνα με τον Ν.3468/2006, αρ. 2 παρ. 8, ως βιομάζα ορίζεται, το «βιοαποικοδομήσιμο κλάσμα
προϊόντων, αποβλήτων και καταλοίπων που προέρχονται από τις γεωργικές, συμπεριλαμβανομένων
φυτικών και ζωικών ουσιών, τις δασοκομικές και τις συναφείς βιομηχανικές δραστηριότητες, καθώς
και το βιοαποικοδομήσιμο κλάσμα βιομηχανικών αποβλήτων και αστικών λυμάτων και
απορριμμάτων». Ωστόσο, η βιομάζα που προέρχεται από τα αστικά απορρίμματα –από τη φύση
της– είναι συμμεμειγμένη με άλλα υλικά, εκ των οποίων ο διαχωρισμός της δεν είναι εφικτός. Ως
εκ τούτου, οι μονάδες που χρησιμοποιούν αποκλειστικά και μόνον αστικά απορρίμματα, για την
παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, αναπόφευκτα κάνουν χρήση τόσο «βιοαποικοδομήσιμου
κλάσματος», δηλαδή βιομάζας, όσο και «μη βιοαποικοδομήσιμου προϊόντος».
Εκ των ανωτέρω, τίθεται το κρίσιμο ερώτημα, αν η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας μπορεί να
γνωμοδοτεί για χορήγηση ή να εκδίδει άδειες παραγωγής για σταθμούς που χρησιμοποιούν ως
καύσιμη πρώτη ύλη αστικά απορρίμματα, τα οποία έχουν μεν υποστεί μηχανική διαλογή, αλλά
εξακολουθούν να περιέχουν μη βιοαποικοδομήσιμο κλάσμα.
Παρακαλούμε για την ενδελεχή διερεύνηση και σαφή απάντηση του ως άνω ερωτήματος από τις
υπηρεσίες του Υπουργείου σας.
Με τιμή,
Ο Πρόεδρος της ΡΑΕ
Δρ. Νίκος Βασιλάκος