Θα λειτουργήσουν τους επόμενους τρεις μήνες και η τιμή τους θα είναι στα 2,80 ευρώ
Του Χρήστου Βήττα στην «Μακεδονία»
Νέος γύρος κινητοποιήσεων αρχίζει στην Πιερία από τα μέλη της συντονιστικής επιτροπής κατά των διοδίων μετά την αιφνιδιαστική αύξηση της τιμής τους στο σταθμό των Μαργάρων.Από την περασμένη Δευτέρα οι οδηγοί Ι.Χ. πληρώνουν στα Μάλγαρα 2,80 ευρώ (από 2 ευρώ). Δηλαδή για τη διαδρομή Θεσσαλονίκη - Κατερίνη με επιστροφή ο οδηγός πρέπει να πληρώσει 5,60 ευρώ.Τα μέλη της επιτροπής αγώνα Πιερίας συνεδρίασαν χθες το βράδυ, για να οργανώσουν τις κινητοποιήσεις τους. Σε πρώτη φάση αποφάσισαν την προσεχή Κυριακή να “ανοίξουν” τις μπάρες από τις 11 έως τη 1 το μεσημέρι στο σταθμό, ώστε οι οδηγοί να περνούν χωρίς να πληρώνουν.
Ο σταθμός διοδίων των Μαλγάρων είναι ο μοναδικός στο εθνικό δίκτυο που ανήκει στο κράτος. Ήδη η κυβέρνηση είχε ανακοινώσει από το καλοκαίρι ότι μετά την αύξηση του ΦΠΑ θα αυξηθούν και τα διόδια που ανήκουν ακόμη στο Ταμείο Εθνικής Οδοποιίας και στο υπουργείο Οικονομικών.
Ωστόσο, όπως αναφέρει στη “Μ” ο αντιπρόεδρος της εταιρείας “Εγνατία Οδός Α.Ε.” Γιάννης Τσακλίδης, “Ο σταθμός των Μαλγάρων αναπροσάρμοσε την τιμή, χωρίς εμείς να γνωρίζουμε τίποτα”. Σύμφωνα με παλαιότερες δηλώσεις του ίδιου, τα διόδια των Μαλγάρων επρόκειτο να ενταχθούν σύντομα στην Εγνατία οδό, αλλά, όπως είπε, “το θέμα μπλόκαρε”.
Εισπράκτορας η κυβέρνηση
Οι πρώτες μαζικές διαδηλώσεις στην Πιερία άρχισαν πέρυσι τον χειμώνα στη Λεπτοκαρυά, όταν για πρώτη φορά πλήθος πολιτών της Πιερίας σήκωσαν τις μπάρες των διοδίων και πέρασαν αρνούμενοι να πληρώσουν. Με μαζικές διαδηλώσεις εξάλλου οι κάτοικοι της Πιερίας κατάφεραν να μην τεθούν σε λειτουργία τα διόδια του Αιγινίου, που απέχουν μόλις 10 χιλιόμετρα από τον σταθμό των Μαλγάρων.“Οι εξαγγελίες της κυβέρνησης και του ιδίου του υφυπουργού Υποδομών Γιάννη Μαγκριώτη για επαναδιαπραγμάτευση των όρων των εθνικών οδών σε ιδιώτες και ιδιαίτερα του “φιλέτου” όπως ονομάστηκε της εθνικής οδού Ράχες - Κλειδί, έμειναν στα χαρτιά και αντί αυτού διαπιστώνουμε καθημερινά ότι το κόστος των διοδίων ανεβαίνει και επιπλέον είμαστε αντιμέτωποι και με τα πλευρικά διόδια που σχεδιάζει να κατασκευάσει η παραχωρησιούχος εταιρεία “Αιγαίο Α.Ε.” στη Λεπτοκαρυά, όπως και σε άλλα σημεία της εθνικής οδού”, τόνισε στη “Μ” ο εκπρόσωπος της συντονιστικής επιτροπής κατά των διοδίων Παναγιώτης Αγγελίδης.
Να υπενθυμίσουμε ότι η “Αιγαίο Α.Ε.” έχει ήδη αρχίσει να κατασκευάζει τα πλευρικά διόδια στη Λεπτοκαρυά (προβλέπονται στη σύμβαση που υπέγραψε με το κράτος) και έπειτα από παρέμβαση των τοπικών παραγόντων της Πιερίας, αλλά και της έντονης αντίδρασης των κατοίκων της περιοχής, ο κ. Μαγκριώτης δεσμεύτηκε ότι δεν θα λειτουργήσουν εάν πρώτα δεν κατασκευαστεί η παράπλευρη οδός, όπως προβλέπεται από τη σύμβαση και ότι θα πληρώνουν μόνο οι οδηγοί φορτηγών έως ότου αντικατασταθούν οι συμβατικοί σταθμοί με αντίστοιχους ηλεκτρονικούς.
Διόδια και στην Εγνατία
Έξι σταθμοί διοδίων θα λειτουργήσουν τους επόμενους τρεις μήνες στην Εγνατία οδό, όπως προανήγγειλε ο κ. Τσακλίδης. Να σημειωθεί ότι η κυβέρνηση υπαναχώρησε από την προηγούμενη απόφασή της να λειτουργήσουν εξαρχής ηλεκτρονικά διόδια.Επικαλούμενος τα “πιεστικά οικονομικά προβλήματα”, τις “τεράστιες δανειακές υποχρεώσεις” της εταιρείας “Εγνατία Οδός ΑΕ”, αλλά και τις “ασφυκτικές πιέσεις της Ε.Ε.”, ο Γιάννης Τσακλίδης, δήλωσε ότι “σύντομα θα εγκαταστήσουμε άλλους έξι πρόχειρους σταθμούς διοδίων στην Εγνατία Οδό”, καθώς, όπως είπε “η εγκατάσταση του ηλεκτρονικού συστήματος θα πάρει χρόνο”. Άφησε να εννοηθεί ότι τα νέα συμβατικά διόδια είναι απόφαση της κυβέρνησης, καθώς υπογράμμισε ότι “την πολιτική διοδίων την ασκεί το υπουργείο Οικονομικών”. Σύμφωνα με τον κ. Τσακλίδη, σε λίγους μήνες θα λειτουργήσουν διόδια στην Ηγουμενίτσα, στα Ιωάννινα, στα Γρεβενά (Βενέτικος ποταμός), Πολύμυλος (λειτουργούν από τις 14 Σεπτεμβρίου), Νυμφόπετρα, Παγγαίο και Κομοτηνή. Όσο για το κόστος των νέων διοδίων, είπε ότι “θα είναι περίπου ίδιο με αυτό του Πολυμύλου”.Παράλληλα, προχωρά η διαδικασία των ηλεκτρονικών διοδίων στην Εγνατία οδό, καθώς “βγήκε στον αέρα” ο διεθνής διαγωνισμός. Ο αντιπρόεδρος της εταιρείας είπε ότι “καλούμε εταιρείες που έχουν εξειδίκευση στο αντικείμενο και συζητάμε”. Αυτή η φάση “της διαδικασίας του ανταγωνιστικού διαλόγου”, όπως τη χαρακτήρισε, αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι τα τέλη Δεκεμβρίου, ώστε στη συνέχεια “να περάσουμε στη φάση προεπιλογής”.Να σημειωθεί ότι μετά την αύξηση των διοδίων στα Μάλγαρα, το ταξίδι από τη Δυτική Μακεδονία στη Θεσσαλονίκη μετ’ επιστροφής αυξήθηκε από 9,60 στα 11,20 ευρώ, ενώ όταν λειτουργήσει και ο σταθμός της Νυμφόπετρας θα επιβαρυνθεί το κόστος με άλλα 5,60 ευρώ. Η εγκατάσταση σε λίγους μήνες άλλων τριών σταθμών διοδίων προς τα δυτικά, θα καταστήσει πανάκριβο το ταξίδι στην Ήπειρο, αφού από Κοζάνη μέχρι Ηγουμενίτσα μετ’ επιστροφής τα διόδια θα κοστίζουν 16,80 ευρώ.
Δεσμεύσεις που δεν υλοποιήθηκαν
Τον Σεπτέμβριο του 2008 ο βουλευτής Θεσσαλονίκης και πολιτικός εκπρόσωπος της αξιωματικής αντιπολίτευσης (τότε) για θέματα δημοσίων έργων Γιάννης Μαγκριώτης είχε βρεθεί στην Πιερία για να διαβεβαιώσει τους κατοίκους ότι μόλις το ΠΑΣΟΚ αναλάβει την εξουσία, θα επαναδιαπραγματευτεί πολλές από τις συμβάσεις παραχώρησης των εθνικών οδών, γιατί, όπως έλεγε, η 30ετής εκμετάλλευση των έξι οδικών αξόνων της χώρας, συμπεριλαμβανομένου και του “φιλέτου”, όπως το χαρακτήρισε, “Ράχες - Κλειδί” θα απέφερε στους ιδιώτες (3 ελληνικές και 2 ξένες κατασκευαστικές εταιρείες) πάνω από 120 δισ. ευρώ, την ώρα που το κόστος κατασκευής τους δεν θα ξεπερνούσε τα μόλις 9 δισ. ευρώ.Τον Ιανουάριο του 2009 ξαναβρέθηκε στην Κατερίνη (σε σύσκεψη στη Ν.Ε. Πιερίας του ΠΑΣΟΚ για το Επικαροποιημένο Ρυθμιστικό Σχέδιο Θεσσαλονίκης) και επανέλαβε τα περί επαναδιαπραγμάτευσης της σύμβασης του άξονα ΠΑΘΕ.Τον Απρίλιο του 2010 ξανάρχεται στην Πιερία ως υφυπουργός Υποδομών και εξαγγέλλει την “εξέταση” της δυνατότητας να δημιουργηθεί παρακαμπτήριος στη Λεπτοκαρυά, “για να μην επιβαρύνονται στις μετακινήσεις τους, με επιπλέον κόμιστρα, οι τοπικές κοινωνίες”.Τον Μάιο του 2010, μετά τις κατηγορηματικές διαβεβαιώσεις των παραχωρησιούχων ότι δεν έχει γίνει καμία απολύτως κίνηση από το δημόσιο για την επαναδιαπραγμάτευση του ύψους των διοδίων, ο υφυπουργός Υποδομών δηλώνει ότι “το παγώσαμε για να μη ζητηθούν από τις τράπεζες υψηλά επιτόκια”. Αντίστοιχη απάντηση έδωσε και στη “Μ” όταν ρωτήθηκε σχετικά τον περασμένο Σεπτέμβριο: “Βούλησή μας είναι να επαναδιαπραγματευτούμε το κόστος των τελών, αλλά οι οικονομικές εξελίξεις και το υψηλό επίπεδο των spread, δεν επιτρέπει στις τράπεζες που είναι οι χρηματοδότες για την κατασκευή αυτών των μεγάλων αυτοκινητόδρομων, να δεχθούν εύκολα μια διαπραγμάτευση, εκτός και αν καταλήξουμε σε συμφωνία, η οποία θα είναι πασιφανώς σε βάρος του δημόσιου συμφέροντος και κατ’ επέκταση των πολιτών. Ελπίζουμε ότι την επόμενη χρονιά θα πέσουν τα spread και τότε θα μπορούμε να μιλάμε και για μείωση του κόστους των διοδίων”. Επιπλέον, ο κ. Μαγκριώτης επέρριψε την ευθύνη τόσο για την πυκνότητα χωροθέτησης των διοδίων όσο και για το υψηλό κόστος στην προηγούμενη κυβέρνηση “καθώς τη σύμβαση υπέγραψε ο πρώην υπουργός Γ. Σουφλιάς με την εταιρεία και όχι η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ”.
Η ΝΔ για τα Μάλγαρα
Ο υπεύθυνος του τομέα Πολιτικής Ευθύνης Δημοσίων Έργων της ΝΔ, βουλευτής Ημαθίας Μιχάλης Χαλκίδης, με αφορμή την αύξηση κατά 40% στα διόδια των Μαλγάρων, έκανε την ακόλουθη δήλωση: “Είναι απαράδεκτο, σε μία εποχή που τα εισοδήματα συμπιέζονται δραματικά και μεγάλες κατηγορίες πολιτών αγωνιούν για την επιβίωσή τους, η κυβέρνηση να προβαίνει αιφνιδιαστικά και ανεύθυνα σε μία πρωτοφανή αύξηση στα διόδια των Μαλγάρων. Δηλώθηκε από τον αρμόδιο υπουργό ότι η αύξηση δήθεν καλύπτει την αναπροσαρμογή του ΦΠΑ και ότι τα συγκεκριμένα διόδια είναι σχετικά χαμηλά και “παγωμένα” για πολύ καιρό. Καμία αναπροσαρμογή και καμία πολιτική δεν δικαιολογούν την αύξηση για τα Ι.Χ. από δύο ευρώ σε 2,80, ήτοι κατά 40% υπέρ των εργολάβων”.