ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΝΤΟΝΙΑ ΚΑΝΙΤΣΑΚΗ
Θύελλα αντιδράσεων έχει ξεσπάσει μετά την ανακοίνωση του ΟΑΣΘ για την αλλαγή των προγραμμάτων όλων των λεωφορειακών γραμμών του από την Παρασκευή 1 Οκτωβρίου. Επισήμως ο ΟΑΣΘ προχωρά σε βελτιώσεις, καθώς στις ώρες αιχμής θα αυξήσει τη συχνότητα των δρομολογίων. Ωστόσο, για να επιτευχθεί αυτή η αύξηση, θα μπει... μαχαίρι στα δρομολόγια μετά τα μεσάνυχτα, με εξαίρεση τη μεταμεσονύχτια γραμμή «78Ν», που εκτελεί το δρομολόγιο ΚΤΕΛ – Αεροδρόμιο, η οποία θα εξακολουθήσει να υφίσταται. Ουσιαστικά η Θεσσαλονίκη, μια πόλη ενός εκατομμυρίου κατοίκων, με δεκάδες χιλιάδες φοιτητές και χιλιάδες καφέ, μπαρ, εστιατόρια, στα οποία απασχολείται μέχρι και τις πρώτες πρωινές ώρες μια «στρατιά» εργαζομένων, μένει χωρίς συγκοινωνία από τις 12 το βράδυ και μετά!
Οι αντιδράσεις είναι πολλές, έντονες και έρχονται από διάφορες πλευρές. Κι αυτό καθώς η Θεσσαλονίκη... δεν κοιμάται ποτέ. Μετά τις 12 τα μεσάνυχτα κυκλοφορούν πολλοί φοιτητές, αλλά και πολλοί εργαζόμενοι, οι οποίοι θα αναγκαστούν να χρησιμοποιούν ταξί ή ΙΧ.
Το ταξί είναι ασύμφορο όχι μόνο για τους φοιτητές (χάρη στους οποίους επιβιώνουν πολλές επιχειρήσεις της Θεσσαλονίκης), αλλά και για τους εργαζομένους που δουλεύουν βράδυ και θα πρέπει να το χρησιμοποιούν μετά τη βάρδια τους. Την ίδια ώρα, ενώ υποτίθεται ότι γίνονται προσπάθειες να στραφούν οι πολίτες στα μέσα μαζικής μεταφοράς, το κόψιμο των νυχτερινών δρομολογίων έρχεται να αναιρέσει αυτήν την προσπάθεια, ωθώντας τους στο ΙΧ.
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι αλλαγές θα γίνουν προκειμένου να μειωθούν τα έξοδα του ΟΑΣΘ, καθώς το βράδυ οι λεωφορειακές γραμμές δεν έχουν την πληρότητα που έχουν τα πρωινά, άρα ούτε και τα αντίστοιχα έσοδα, ενώ οι ώρες αυτές κοστίζουν περισσότερο στη μισθοδοσία του προσωπικού. Εξάλλου, όπως επισημαίνεται από τη διοίκηση του ΟΑΣΘ, δεν κόβονται δρομολόγια, καθώς πυκνώνουν στις ώρες αιχμής. Σε κάθε περίπτωση, η πρόταση για την τροποποίηση των προγραμμάτων των δρομολογίων έγινε από τον ΟΑΣΘ, εγκρίθηκε όμως από το Συμβούλιο Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΣΑΣΘ). Χωρίς την έγκριση του ΣΑΣΘ, ο ΟΑΣΘ δε θα μπορούσε να προχωρήσει σε καμία αλλαγή.
Προχειρότητα
Το κόψιμο των δρομολογίων γίνεται με μεγάλη προχειρότητα. Αυτό αποδεικνύεται από το εξής: κάθε βράδυ, στις 11.55, φτάνει στο Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό Θεσσαλονίκης αμαξοστοιχία Ιντερσίτι από την Αθήνα. Το τελευταίο λεωφορείο, βάσει του σχεδιασμού, από την ερχόμενη Παρασκευή θα φεύγει από το Ν. Σ. Σταθμό στις 12. Δηλαδή οι επιβάτες του τρένου, αν αυτό δεν έχει καθυστέρηση ούτε ενός λεπτού, θα πρέπει να αποδυθούν σε... αγώνα ταχύτητας, για να προλάβουν το λεωφορείο!
Υπάρχουν όμως και επιβάτες οι οποίοι κατευθύνονται σε πυκνοκατοικημένες περιοχές, όπως είναι για παράδειγμα η Τούμπα, οι οποίοι, ό,τι και να κάνουν, δε θα προλάβουν το λεωφορείο (εκτός αν είναι Κυριακή). Γιατί; Διότι το τελευταίο λεωφορείο της γραμμής «14», που εκτελεί το δρομολόγιο Ανω Τούμπα-Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός, θα αναχωρεί από το τέρμα στις 11.50 τις καθημερινές, στις 11.30 τα Σάββατα και τις Κυριακές τα μεσάνυχτα.
«Ντροπή!»
«Ντροπή! Αν αυτό είναι το κοινωνικό πρόσωπο του κράτους, καήκαμε. Αυτοί που εργάζονται βράδυ και σχολάνε στις 12 και στη 1 τη νύχτα τι θα κάνουν; Πώς θα γυρίσουν σπίτι τους; Πάνε να πάρουν μεροκάματο 30 ευρώ και θα δώσουν τα 10 στο ταξί;», διερωτάται ο πρόεδρος του Συλλόγου Εστίασης, Καφέ, Μπαρ Νομού Θεσσαλονίκης, Παναγιώτης Γκόφας.
Ο κ. Γκόφας υπογραμμίζει ότι αυτήν τη στιγμή τα εστιατόρια, τα καφέ και τα μπαρ της Θεσσαλονίκης δίνουν δουλειά στο 30% των εργαζομένων της πόλης. «Τα μαγαζιά αυτά συντηρούν και τους δήμους, πληρώνοντας τέλη και φόρους. Οι δήμοι δεν πρέπει να παρέμβουν; Τι θα πρέπει να κάνουμε; Να βάλουμε ως επιχειρήσεις λεωφορεία, να μαζεύουμε τους εργαζόμενους από τη δουλειά τους και να τους γυρίζουμε στο σπίτι; Πρέπει επιτέλους να γίνει αντιληπτό ότι τα λεωφορεία δεν αποτελούν ή δεν πρέπει να αποτελούν εταιρία κερδοσκοπικού χαρακτήρα, καθώς παράγουν ή πρέπει να παράγουν κοινωνικό έργο», τονίζει.
Ο ίδιος λέει ότι στην Καλαμαριά, τη Νέα Κρήνη και την Αρετσού υπάρχουν περισσότερες από 350 επιχειρήσεις που απασχολούν πολλές εκατοντάδες εργαζομένων, οι οποίοι τελειώνουν τη δουλειά τους μετά τα μεσάνυχτα. «Τους ανθρώπους αυτούς δεν τους σκέφτηκε κανείς. Και αναρωτιέμαι τι κόστος μπορεί να έχει για έναν οργανισμό όπως είναι ο ΟΑΣΘ να κυκλοφορούν λεωφορεία το βράδυ...», καταλήγει ο κ. Γκόφας.
Πρόβλημα
«Με μία πρώτη ματιά στο νέο προγραμματισμό του ΟΑΣΘ, εύκολα διαπιστώνει κάποιος ότι υπάρχουν σοβαρές περικοπές στα νυχτερινά δρομολόγια. Μετά τις 12 το βράδυ, όταν ξεκινάει η διπλή ταρίφα των ταξί, δεν αναχωρεί κανένα λεωφορείο από αφετηρία ή τέρμα. Το γεγονός αυτό σπρώχνει εκατοντάδες ή ακόμα και χιλιάδες ανθρώπους, φοιτητές, εργαζόμενους, ταξιδιώτες, στο ταξί, το οποίο εκείνη την ώρα είναι πιο ακριβό λόγω της διπλής ταρίφας», αναφέρει ο συγκοινωνιολόγος Πέτρος Κρητικός. Ο ίδιος προσθέτει καυστικά ότι «το λεωφορείο αποτελεί το μοναδικό μέσο μεταφοράς στη Θεσσαλονίκη. Αν ο ΟΑΣΘ θέλει να κάνει περικοπές, ας περικόψει το ποσοστό κέρδους των μετόχων του».
Για πρόβλημα κάνει λόγο, όμως, και ο αντιπρόεδρος του Εργατοϋπαλληλικού Κέντρου Θεσσαλονίκης, Μάκης Κούρας, ο οποίος λέει ότι «οποιαδήποτε περικοπή δρομολογίου έχει αντίκτυπο σε κάποιους εργαζόμενους».