Σάββατο 4 Σεπτεμβρίου 2010

Θεσσαλονίκη: Σχεδιάζουν και νέα περιφερειακή!

Νέα περιφερειακή οδό στη βορειοδυτική Θεσσαλονίκη σχεδιάζουν από κοινού η νομαρχία Θεσσαλονίκης και τέσσερις δήμοι (Εχεδώρου, Ευόσμου, Καλλιθέας και Ευκαρπίας). Πρόκειται για δρόμο περίπου 7,5 χιλιομέτρων που θα διατρέχει όλη τη δυτική Θεσσαλονίκη, θα ενώνει τον άξονα ΠΑΘΕ, τη ΒΙΠΕ, την Εγνατία οδό, το συγκρότημα των Ελληνικών Πετρελαίων και την παλιά εθνική οδό Θεσσαλονίκης - Κιλκίς. Ο «Οδικός Αξονας Βορειοδυτικής Θεσσαλονίκης» (ή «Νέα Περιφερειακή», όπως τον βάφτισαν οι δήμαρχοι και η νομαρχία) αφορά δρόμο που θα απαιτεί νέα χάραξη και θα διέρχεται ανάμεσα από τη σημερινή εξωτερική και εσωτερική περιφερειακή. Στόχος είναι να αντιμετωπιστούν οι ανάγκες των ραγδαία αναπτυσσόμενων πληθυσμιακά δυτικών περιοχών, των νέων επεκτάσεων και άρα η οικιστική ανάπτυξη και τα έντονα κυκλοφοριακά προβλήματα, μαζί με τις ελλιπείς οδικές υποδομές. Στο προχτεσινό νομαρχιακό συμβούλιο εγκρίθηκαν κατά πλειοψηφία οι περιβαλλοντικοί όροι της μελέτης του δρόμου που είναι σε εξέλιξη και συγχρηματοδοτούν η πρωτοβάθμια και η δευτεροβάθμια τοπική αυτοδιοίκηση. Η μελέτη υπολογίζεται πως θα ολοκληρωθεί σύντομα, όμως διασφαλισμένα κονδύλια για την κατασκευή του άξονα δεν υπάρχουν (άλλωστε με την ολοκλήρωση της μελέτης θα οριστικοποιηθεί και ο προϋπολογισμός), όπως δεν υπάρχει πρόβλεψη για ένταξή του σε κάποιο χρηματοδοτικό μέσο, ούτε καν εκτίμηση για το κόστος των απαλλοτριώσεων, που όμως θα είναι σημαντικό, δεδομένου ότι ο άξονας διέρχεται μέσα κι από περιοχές που είναι προς ένταξη στα σχέδια πόλης των δήμων.
Οχτώ κόμβοι
Βάσει των στοιχείων της μελέτης, ο οδικός άξονας βορειοδυτικής Θεσσαλονίκης θα είναι παράλληλος στην εσωτερική και εξωτερική περιφερειακή, σε απόσταση ενός χιλιομέτρου από τους δυο δρόμους. Θα αρχίζει από τον κόμβο με την οδό Ωραιοκάστρου (σε απόσταση 500 μέτρων από τη διασταύρωσή της με την οδό Λαγκαδά) και θα καταλήγει σε κόμβο με την περιαστική οδό Διαβατών και την οδό Εθνικής Αντιστάσεως (περιοχή ΕΚΟ). Οι μελετητές αναφέρουν ότι «οι διαδοχικές επεκτάσεις του ρυμοτομικού σχεδίου των δήμων της περιοχής καθιστούν το υπάρχον οδικό δίκτυο με τους κόμβους και τις διασταυρώσεις ανεπαρκές για την αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού φόρτου και μαζί με το μεγάλο αριθμό βιομηχανικών εγκαταστάσεων στην περιοχή επιβάλλουν την ανάγκη κατασκευής του έργου, ώστε να διαχωριστεί η διαδημοτική κυκλοφορία από την υπερτοπική. Διασφαλίζεται η διαδημοτική κυκλοφορία των τεσσάρων δήμων και επιτυγχάνεται η προσπέλασή τους στο περιβάλλον υπεραστικό οδικό δίκτυο. Ο άξονας προβλέπεται από τη Γενική Κυκλοφοριακή Μελέτη της Θεσσαλονίκης, με το χαρακτηρισμό της κύριας αρτηρίας». Σε ό,τι αφορά τα τεχνικά χαρακτηριστικά, προγραμματίζεται η κατασκευή δρόμου πλάτους 25 μέτρων με τρεις λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, πλάτους 3,5 μέτρων εκάστη, χωρίς λωρίδα έκτακτης ανάγκης, αλλά με ενδιάμεση νησίδα τεσσάρων μέτρων. Ενα θέμα είναι τα δίκτυα κοινής ωφέλειας από τα οποία διέρχεται ο δρόμος, καθώς περνά σε πολλά σημεία από γραμμές μεταφοράς υψηλής τάσης και από υπόγειο καλώδιο υψηλής τάσης 400 ΚW. Επίσης, διέρχεται από τον αγωγό αργού πετρελαίου Θεσσαλονίκης - Σκοπίων και τον αγωγό φυσικού αερίου.
Στο πλαίσιο του έργου προβλέπονται οχτώ ισόπεδοι κόμβοι: Ωραιοκάστρου, Θερμαϊκού, Μακρυγιάννη, Ολυμπιάδος, Μαιάνδρου, Κοιμητηρίων, σύνδεσης με τον οικισμό Διαβατών και Διαβατών. Παράλληλα, πρέπει να γίνουν απαλλοτριώσεις και σε κτίρια, αλλά και παράπλευρο δίκτυο λόγω των συνεχών διασταυρώσεων - συμβολών με κάθετες οδούς πέραν των κόμβων.
Από το 2000
Η αναγκαιότητα της «Νέας Περιφερειακής» είχε αναγνωριστεί από το 2000, όταν γινόταν η Γενική Κυκλοφοριακή Μελέτη του Οργανισμού Ρυθμιστικού. Τότε οι επιστήμονες είχαν διαβλέψει πως οι διαρκείς επεκτάσεις στους δήμους της δυτικής Θεσσαλονίκης, η πληθυσμιακή αύξηση και η ανεπάρκεια στις υποδομές απειλούσαν τη βιωσιμότητα του ευρύτερου πολεοδομικού συγκροτήματος βορειοδυτικά, με επιπτώσεις στο σύνολο της Θεσσαλονίκης. Το μποτιλιάρισμα από τα δυτικά και η κίνηση μεταφέρεται στο κέντρο και τελικά σε όλο το πολεοδομικό συγκρότημα, αλλά και στην περιφερειακή οδό. Από τότε πέρασαν δέκα χρόνια, αλλά κανείς δεν προώθησε το συγκεκριμένο έργο, παρότι, όπως ορθώς αναφέρουν οι μελετητές, χαρακτηριζόταν ως μεγάλης σπουδαιότητας κύρια αρτηρία. Οπως δήλωσε ο δήμαρχος Εχεδώρου, Σπύρος Σταματάκης, «ο συγκεκριμένος άξονας είναι επιβεβλημένος. Δίνει διέξοδο στους δήμους τόσο προς την Εγνατία οδό, όσο και προς τον ΠΑΘΕ, τη ΒΙΠΕ και τις εθνικές οδούς προς Βορρά. Επίσης, θα έχει θετικές επιπτώσεις στο πολεοδομικό συγκρότημα, αφού ξεμπλοκάρει τη Μοναστηρίου και τη Δυτική Είσοδο περιορίζοντας τους κυκλοφοριακούς φόρτους που δέχονται σήμερα, χωρίς μάλιστα να εξυπηρετούνται σωστά οι πολίτες των τεσσάρων δήμων. Είναι επιβεβλημένος, λόγω της συνεχούς αύξησης του πληθυσμού και της οικιστικής ανάπτυξης της περιοχής, ενώ θα το χαρακτήριζα έργο - ανάσα για τη βορειοδυτική Θεσσαλονίκη. Ενα μόνο παράδειγμα: το δημοτικό διαμέρισμα της Μαγνησίας περίπου 8.000 κατοίκων είναι μπλοκαρισμένο και σχεδόν αποκλεισμένο. Με αυτόν το δρόμο βρίσκει διέξοδο». Ο δήμαρχος Καλλιθέας, Δημήτρης Σαραμάντος, τόνισε ότι «η μελέτη είναι σε εξέλιξη, θα ολοκληρωθεί σύντομα και το κόστος του έργου θα προσδιοριστεί τότε. Πρόκειται για ένα σημαντικό άξονα που ενώνει την παλιά εθνική οδό προς Κιλκίς με το Ωραιόκαστρο και δίνει νέες διεξόδους στις περιοχές με οικιστική ανάπτυξη και συνεχείς επεκτάσεις. Θα πρέπει να εξεταστούν και τα ρέματα από τα οποία διέρχεται (πίσω από τα ΕΛΠΕ) και είναι πολλά. Ηδη, πάντως, έγινε η τοπογραφική αποτύπωση, θα πρέπει να γίνουν και υδραυλικές μελέτες και να δούμε το κόστος των απαλλοτριώσεων. Πρόκειται για ένα νέο άξονα περιμετρικά της δυτικής πλευράς του πολεοδομικού συγκροτήματος, όπου η πληθυσμιακή αύξηση είναι συνεχής και η περιοχή χρήζει αποσυμφόρησης».
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΤΑΣΟΣ ΤΑΣΙΟΥΛΑΣ
ΣΤΟΝ «ΑΓΓΕΛΙΟΦΟΡΟ»