Οι εξαγγελίες του κ. Ρέππα κατά τη διάρκεια της επίσκεψής του στη Θεσσαλονίκη ενίσχυσαν ακόμη πιο πολύ τις ανησυχίες των Θεσσαλονικέων σχετικά με το πώς η κυβέρνηση αντιλαμβάνεται το ρόλο και την ανάπτυξη της πόλης σε ένα αύριο γεμάτο προκλήσεις. Εννέα μήνες μετά από τις εκλογές επαναδιατυπώθηκε για ακόμη μια φορά η θεωρία ενός master plan για την πόλη. Έγιναν σχετικές εξαγγελίες, ειπώθηκαν πολλά, η ουσία όμως είναι η εξής:
1. Σε κανένα από τα μεγάλα έργα που δρομολογήθηκαν ή σχεδιάστηκαν τα προηγούμενα χρόνια δεν υπήρξε δέσμευση με συγκεκριμένη διασφάλιση οικονομικών πόρων για την ολοκλήρωσή τους.
2. Η λέξη «επανασχεδιασμός» χρησιμοποιήθηκε για μεγάλα έργα υποδομής (π.χ. εσωτερικός δακτύλιος, εξωτερική περιφερειακή), καταδεικνύοντας την αγωνία της κυβέρνησης να αποδεχθεί μεν ως θετικά στη σύλληψη και τη δρομολόγησή τους από την προηγούμενη κυβέρνηση, να τα παρουσιάσει όμως με ένα νέο «αμπαλάζ» ως δικά της. Αποτέλεσμα, τα έργα θα πάνε πίσω για πολλά χρόνια με τελικούς χαμένους τους Θεσσαλονικείς.
3. Σημαντικό ρόλο στο σχεδιασμό, στην εκτέλεση και στην παρακολούθηση των όποιων έργων,σύμφωνα με τις ανακοινώσεις, θα διαδραματίζουν τα υπουργεία που εδρεύουν εκτός Θεσσαλονίκης, καθώς και οι διοικήσεις οργανισμών που ορίζονται από το Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων. Αλήθεια πού είναι ο ενισχυμένος ρόλος των δύο υφυπουργών που εδρεύουν στη Θεσσαλονίκη και θα ενίσχυαν την αναπτυξιακή της προσπάθεια, όπως ευαγγελιζόταν η κυβέρνηση στην αρχή της θητείας της;
4. Η Τοπική Αυτοδιοίκηση και ιδιαίτερα ο Δήμος Θεσσαλονίκης, ο 2ος μεγαλύτερος δήμος της χώρας, απουσιάζει από το σχεδιασμό, το συντονισμό και την παρακολούθηση δράσεων. Η κυβέρνηση εξαγγέλλει την εκπόνηση master plan δεκαετίας για την πόλη, αφήνοντας απ’ έξω τους κύριους εκφραστές της τοπικής κοινωνίας, όπως είναι οι Δήμοι και κυρίως ο Δήμος Θεσσαλονίκης. Αλήθεια, πώς μπορεί να αναβαθμισθεί η Τοπική Αυτοδιοίκηση όταν ο Δήμος Θεσσαλονίκης, με επιλογή της κυβέρνησης, αποκλείεται από το σχεδιασμό της ίδιας της πόλης που εκπροσωπεί;
5. Σχετικά με το μετρό Θεσσαλονίκης ο κ. Υπουργός αναλώθηκε σε απλές διαπιστώσεις, περιέγραψε τις προκλήσεις ενός έργου που ενώ απετέλεσε εξαγγελία πολλών κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ άρχισε να υλοποιείται επί Νέας Δημοκρατίας και δημιούργησε νέα ερωτηματικά αντί να δώσει απαντήσεις στα ήδη υφιστάμενα.
Ο κ. Ρέππας με την επίσκεψή του στη Θεσσαλονίκη επιβεβαίωσε για ακόμη μια φορά τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβάνεται η κυβέρνηση το αύριο της πόλης:
• Περιστασιακό ενδιαφέρον
• Πλούσια λόγια
• Λίγες πράξεις
• Καμία δέσμευση
Ελπίζω, τόσο ο κ. Ρέππας όσο και η κ. Κατσέλη, να δώσουν πιο θετικά, συγκεκριμένα και απτά «δείγματα γραφής» για δράσεις και παρεμβάσεις της κυβέρνησης στη Θεσσαλονίκη, όταν κληθούν να απαντήσουν σε σχετική επίκαιρη ερώτηση που κατέθεσα στη Βουλή, στις 05-07-2010, για την «πορεία υλοποίησης έργων υποδομής, κυβερνητικών εξαγγελιών και παρεμβάσεων στη Θεσσαλονίκη».
το πλήρες κείμενο της επίκαιρης ερώτησης.
Εδώ και εννέα μήνες, η αναπτυξιακή προοπτική της Θεσσαλονίκης βρίσκεται σε στασιμότητα εξαιτίας της αδράνειας που επιδεικνύει η κυβέρνηση στην προώθηση σημαντικών αναπτυξιακών υποδομών. Ο ίδιος ο Πρωθυπουργός με γραπτό του μήνυμα, στην εκδήλωση της εφημερίδας ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ που πραγματοποιήθηκε στις 20/2/2010 με θέμα «Η Θεσσαλονίκη βρίσκει την Ταυτότητά της», όπου αναφέρει ότι «η κυβέρνηση εργάζεται με συγκεκριμένο όραμα και σχέδιο ώστε η πόλη να αναδείξει την ταυτότητα μίας ιστορικής και συνάμα σύγχρονης πόλης που θα αποτελέσει πρότυπο ανάπτυξης». Παράλληλα, κατά καιρούς, η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Μεταφορών, Επικοινωνιών και Δικτύων καθώς και του Υπουργείου Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας εξαγγέλλουν ενέργειες και παρεμβάσεις κυρίως θεσμικού χαρακτήρα. Δυστυχώς η πραγματικότητα τον διαψεύδει. Σειρά μέτρων για έργα που αποτελούν φλέγοντα ζητήματα για την πόλη, (Μετεγκατάσταση ΔΕΘ, ανάπτυξη λιμένος, Ζώνη Καινοτομίας, ολοκλήρωση του δικτύου ΜΕΤΡΟ και των επεκτάσεων του, προαστιακός σιδηρόδρομος, κατασκευή εμπορευματικού κέντρου στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου, διάδρομος αεροπροσγειώσεως, απορρύπανση Θερμαϊκού Κόλπου, έργα ΣΔΙΤ για την κατασκευή Νοσοκομείων, κατασκευή εξωτερικής περιφερειακής, ανάπλαση περιοχών), που είχαν δρομολογηθεί και βρίσκονταν σε εξέλιξη από το 2004 έως το 2009, με τα όποια προβλήματα είχαν παρουσιασθεί κατά την έναρξη υλοποίησής τους, σήμερα είναι εγκλωβισμένα σε μια «ατζέντα» έργων, η οποία κυριαρχεί στις διαβουλεύσεις μεταξύ κυβερνητικών στελεχών για το αύριο της πόλης.
Για όλα τα παραπάνω:
ΕΡΩΤΩΝΤΑΙ οι κ. κ. ΥΠΟΥΡΓΟΙ
ΥΠΟΔΟΜΩΝ-ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ & ΔΙΚΤΥΩΝ και
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ, ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ & ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ
1. Ποιο είναι το σχέδιο της κυβέρνησης για την ανάπτυξη της πόλης, ποιο το ύψος των πόρων που έχει διασφαλιστεί για την ολοκλήρωσή του και ποιό το χρονικό σημείο ολοκλήρωσής του;
2. Ποια είναι τα μέχρι σήμερα αποτελέσματα και ποιο είναι το ακριβές χρονοδιάγραμμα υλοποίησης των έργων υποδομής καθώς και των εξαγγελιών θεσμικού χαρακτήρα της κυβέρνησης, όπως αναφέρθηκαν στο κείμενο της ερώτησης.