Ε. ΜΠΑΛΤΑΤΖΗ : Θα καλωσορίσουμε τον Γενικό Γραμματέα Υποδομών Μεταφορών κ. Χάρη Τσιόκα.
Κύριε Τσιόκα, καλό μεσημέρι
Χ. ΤΣΙΟΚΑΣ : Καλό μεσημέρι σε όλους.
Ε. ΜΠΑΛΤΑΤΖΗ : Τι κάνετε; Μήπως εσείς ξέρετε, αν σήμερα θα βγει ανακοίνωση; Μήπως και εμείς βγάλουμε την είδηση από εσάς;
Χ. ΤΣΙΟΚΑΣ : Κοιτάξτε... Το θέμα είναι πλέον ότι αυτή η πορεία δεν έχει επιστροφή. Δηλαδή για την Ελλάδα το μέλλον της, περνάει μέσα από αυτές τις πρωτοβουλίες που αναλαμβάνει πλέον ο Πρωθυπουργός. Γιατί αν δεν υπάρχει χώρα, δεν μπορούμε να συζητήσουμε και τα επιμέρους προβλήματα.
ΜΠΑΛΤΑΤΖΗ: Αυτό είναι γεγονός.
Χ. ΤΣΙΟΚΑΣ : Νομίζω ότι είναι η επιβίωση της χώρας.
Ε. ΜΠΑΛΤΑΤΖΗ: Αυτό είναι γεγονός. Σας καλέσαμε γιατί, εκεί στο Υπουργείο, προχωράτε ένα από τα θέματα -τα οποία έχουμε μπροστά μας- και με τα οποία ούτως ή άλλως η κυβέρνηση προτίθεται να προχωρήσει, εξ ου και έχει προχωρήσει ο διάλογος. Είναι το άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων από τους μεταφορείς. Μέχρι πριν καμιά 20αριά μέρες πάλι το συζητούσαμε μαζί σας..
Χ. ΤΣΙΟΚΑΣ : Βεβαίως. Και νομίζω ως εκπομπή πρωτοπορήσατε γιατί ασχοληθήκατε με το θέμα αυτό.
Ε. ΜΠΑΛΤΑΤΖΗ : Μας είχατε πει ακριβώς, μας είχατε δώσει όλο το σκεπτικό και τη λογική που εσείς είχατε κατά νου. Και όταν λέω εσείς, εννοώ το Υπουργείο. Μας είχατε πει για το διάλογο και τις συζητήσεις που είχατε ξεκινήσει με τα ενδιαφερόμενα μέρη. Τώρα, πού ακριβώς βρισκόμαστε;
Χ. ΤΣΙΟΚΑΣ: Νομίζω ότι είναι ευτυχής συγκυρία, πως κάτω από αυτό το δύσκολο περιβάλλον, κατορθώσαμε με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς να κάνουμε ένα γόνιμο διάλογο. Δεν λέω ότι συμφωνήσαμε σε όλα. Aλα συμπυκνώσαμε μια σειρά από προβληματισμούς, λάβαμε υπόψη το διεθνές περιβάλλον, και ιδιαίτερα το Eευρωπαϊκό περιβάλλον, και καταλήξαμε ότι αν θέλει η Ελλάδα να διατηρήσει ένα ρόλο και ένα κομμάτι αγοράς στον τομέα των μεταφορών, πρέπει να οργανώσει ξανά το κλάδο. Αυτό λοιπόν είπαμε στους επαγγελματίες, αυτό λέμε στην ελληνική κοινωνία: ότι αν θέλουμε με ασφάλεια να διατηρήσουμε ένα κομμάτι αγοράς, πρέπει να οργανώσουμε σε επιχειρήσεις πλέον τις μεταφορές, να τις εντάξουμε για πρώτη φορά σε αναπτυξιακό νόμο και ταυτόχρονα κάτω από αυτό το καθεστώς, να δώσουμε καλύτερης ποιότητας υπηρεσίες στον πολίτη και με το χαμηλότερο δυνατό κόστος.
Ε. ΜΠΑΛΤΑΤΖΗ: Ωραία. Για να τα κάνουμε λίγο πιο συγκεκριμένα, στο βαθμό που αυτά μπορούν να γίνουν να στην παρούσα φάση συγκεκριμένα. Ούτως ή άλλως εσείς το νομοσχέδιο το έχετε ετοιμάσει..
Χ. ΤΣΙΟΚΑΣ: Ο Υπουργός Ρέππας το έχει δώσει ήδη για διαβούλευση και ήδη δεχόμαστε αρκετά σχόλια και παρατηρήσεις. Και αυτό δείχνει ότι ο κόσμος το έχει αγκαλιάσει και πάνω σε αυτό προβληματίζεται.
Ε. ΜΠΑΛΤΑΤΖΗ: Ναι , στην ουσία ανοίγει έπειτα από 35 χρόνια ένα από τα λεγόμενα κλειστά επαγγέλματα.
Χ. ΤΣΙΟΚΑΣ: Κυρία Μπαλτατζή, μπορεί και περισσότερο και είναι σημαντικό: Για πρώτη φορά επιχειρούμε να οργανώσουμε τον κλάδο αυτό σε νέα βάση.
Ε. ΜΠΑΛΤΑΤΖΗ: Τώρα, κάποια από τα στοιχεία του νομοσχεδίου που μπορούμε να συζητήσουμε πως είναι παραδείγματος χάριν οι νέες άδειες που θα δίνονται σε εταιρίες μεταφορική έργου.
Χ. ΤΣΙΟΚΑΣ: Μάλιστα.
Ε. ΜΠΑΛΤΑΤΖΗ: Οι 33.000 μεταφορείς έχουν διορία 5 ετών να οργανωθούν και να συστήσουν εταιρίες.
Χ. ΤΣΙΟΚΑΣ: Βεβαίως. Όσον αφορά τους υφιστάμενους μεταφορείς, ναι, έχουν μια πενταετία να οργανωθούν και με βάση πλέον την αξία που δίνουμε στο αυτοκίνητο που έχουν, γιατί πρώτη φορά το κράτος τους αναγνωρίζει ότι έχει μια αξία επισήμως, με βάση λοιπόν αυτό, μπορούν να φτιάξουν το μετοχικό τους κεφάλαιο. Στους δε καινούριους, λέμε, φτιάξτε μια κεφαλαιουχική εταιρία, μπορείτε να έχετε άδεια στην συνέχεια φορτηγού Δημόσιας Χρήσης και με βάση αυτό να διεκδικήσετε τους όρους και τους κανόνες του μεταφορικού έργου.
Ε. ΜΠΑΛΤΑΤΖΗ: Τώρα στην ουσία, με βάση την αξία της άδειας θα μπορεί να γίνεται τι; Γιατί εσείς το έχετε στο μυαλό σας αλλά εμείς δεν το ξέρουμε
Χ. ΤΣΙΟΚΑΣ: Κοιτάξτε να δείτε. Αυτό που λέμε είναι το εξής: σήμερα ο παραδοσιακός μεταφορέας είναι και οδηγός και ταυτόχρονα κάνει τις εμπορικές συμφωνίες και προσπαθεί να πάρει ένα έργο. Ο ευρωπαίος αντίστοιχα, ο Ιταλός, ο Γάλλος, ο Γερμανός τι κάνει; Κάνει το εντελώς αντίθετο: έχει εταιρία οργανωμένη σε logistics, συσκευάζει, έχει γερανούς, μεταποιεί και διακινεί πολύ πιο γρήγορα, με οργανωμένο γραφείο, όλα τα προϊόντα και με ασφάλεια...
Ε. ΜΠΑΛΤΑΤΖΗ: Υπάρχουν και τέτοια στην Ελλάδα
Χ. ΤΣΙΟΚΑΣ: Έχουμε ελάχιστα. Οι 33.000 είναι ανοργάνωτοι. Λοιπόν, εμείς ερχόμαστε τώρα και τι λέμε; Λέμε ότι αυτό ξέρουμε ότι έχει ένα κόστος και αυτό το κόστος το καλύπτουμε με την ένταξη στον αναπτυξιακό νόμο. Άρα λοιπόν με ασφάλεια οδηγούμε τις περιουσίες των μεταφορέων που υφίστανται μέχρι σήμερα στο νέο περιβάλλον. Ταυτόχρονα όμως, κατανοούμε ότι τα επαγγέλματα αυτά σύμφωνα με τις ευρωπαϊκές οδηγίες και ταυτόχρονα με βάση τα ελληνικά δικαστήρια πρέπει στα επαγγέλματα αυτά να έχει πρόσβαση ο κάθε πολίτης, που δικαιούται να είναι μεταφορέας και να μπορεί να παίρνει άδεια. Μέχρι σήμερα δεν δικαιούνταν. Αυτό λοιπόν το ανοίγουμε και λέμε: ότι εφόσον κάποιος έχει το επάγγελμα του μεταφορέα μπορεί. Για να έχεις το επάγγελμα του μεταφορέα, σύμφωνα με την ευρωπαϊκή οδηγία πρέπει να έχεις τελειώσει μια σχολή, όπως είναι για παράδειγμα στην Ιταλία και στη Γερμανία, και να έχεις ένα κεφάλαιο περίπου 10.000 Ευρώ για το πρώτο αυτοκίνητο και 5000 Ευρώ για κάθε αυτοκίνητο.
Ε. ΜΠΑΛΤΑΤΖΗ: Μάλιστα, τώρα. Μαζί με την απελευθέρωση των αδειών για τα φορτηγά και τα βυτιοφόρα δημοσίας χρήσεως, έρχεται και η απελευθέρωση του κομίστρου. Αυτό;
Χ. ΤΣΙΟΚΑΣ: Αυτό είναι το αμέσως επόμενο μεγάλο θέμα και πάρα πολύ σημαντικό. Αυτό σημαίνει πλέον ότι κάποιος μεταφορέας διαπραγματεύεται με τον πελάτη του, είτε είναι εταιρία είτε είναι φυσικό πρόσωπο για την μεταφορά των προϊόντων του στην τιμή που συμφέρει. Και στη βάση αυτή κλείνεται η συμφωνία. Άρα λοιπόν αναμένουμε μέσα από την απελευθέρωση του κομίστρου, να έχει ο πολίτης φθηνότερες υπηρεσίες, όταν ο ανταγωνισμός και η αγορά λειτουργήσει με υγιείς καλύτερους όρους.
Ε. ΜΠΑΛΤΑΤΖΗ: Οι πληροφορίες λένε, κ. Τσιόκα, πως οι μεταφορείς έχουν ήδη ζητήσει βελτιώσεις σε επίπεδο φορολογικών και αναπτυξιακών κινήτρων, αυτό είναι το ένα. Και το δεύτερο που θέλω να σας ρωτήσω, είναι αυτό που επίσης υποστηρίζουν και μάλιστα νομίζω το δήλωσε και ο πρόεδρος των ιδιοκτητών φορτηγών διεθνών μεταφορών κ. Κενανίδης, ότι στη ουσία οι πολυεθνικές καθορίζουν τις τιμές της αγοράς.
Χ. ΤΣΙΟΚΑΣ: Κοιτάξτε. Αυτό είναι ένα θέμα, να ξεκινήσω πρώτα από το δεύτερο: αυτό ακριβώς προσπαθούμε να αντιμετωπίσουμε. Ότι σήμερα οι μεγάλες εταιρίες έχουν οργανωθεί και εμείς ενώ διακριθήκαμε διαχρονικά στις μεταφορές, τώρα κινδυνεύουμε να χάσουν το αντικείμενο. Αυτό λοιπόν κάνουμε με το νόμο. Τους λέμε ελάτε με την στήριξη του κράτους να φτιάξουμε εταιρίες για να ανταγωνιστούμε τις ξένες. Άρα λοιπόν σε αυτό δίνουμε χέρι φιλίας. Δεν είναι αντίπαλο το κράτος. Σέβεται την περιουσία του κάθε οικογενειάρχη, σέβεται την δυνατότητα του κάθε Έλληνα να έχει πρόσβαση σε αυτό το επάγγελμα και αυτό το χέρι απλώνει φιλικά. Το άλλο θέμα για τα φορολογικά και τα αναπτυξιακά : είναι σοβαρά. Εμείς λοιπόν με εντολή του Πρωθυπουργού, Γιώργου Παπανδρέου και του Υπουργού Ρέππα, βγάλαμε σε διαβούλευση το νομοσχέδιο, έχουμε προτείνει μια σειρά από αναπτυξιακά κίνητρα στο νομοσχέδιο, όπως επιδότηση για το φόρο εγκατάστασης, για τα ανυψωτικά μηχανήματα, για την τεχνολογία, για τα logistics, αυτά τα βάζουμε. Αν κρίνουμε ότι μπορούν να μπουν και άλλα, τα οποία βέβαια υπηρετούν αυτό το στόχο της ανάπτυξης και της οργάνωσης των εταιριών, είμαστε ανοιχτοί να το συζητήσουμε. Επομένως για αυτό κάνουμε το διάλογο. Όσον αφορά τα φορολογικά, στο νομοσχέδιο παραδείγματος χάριν προβλέπουμε εκπτώσεις φορολογικές στο μέτρο που συγχωνεύονται εταιρίες, που συγχωνεύονται υπηρεσίες κλπ. Αν πάλι λοιπόν υπάρχει κάτι που δεν αντιβαίνει στο πρόγραμμα σταθερότητας και μπορούμε να το βάλουμε, πάλι θα το συζητήσουμε. Διότι σας είπα δεν ερχόμαστε ως αντίπαλοι. Θέλουμε να ενισχύσουμε τα επαγγέλματα της χώρας μας, για να μπορούν στο ευρωπαϊκό περιβάλλον να ανταγωνιστούν. Άλλωστε δεν θα ανακαλύψουμε την πυρίτιδα κυρία Μπαλτατζή.
Ε. ΜΠΑΛΤΑΤΖΗ: Προφανώς.
Χ. ΤΣΙΟΚΑΣ: Θα σας πω κάτι. Δεν ήταν πιο έξυπνοι οι Ιταλοί, που αυτό που κάνουμε εμείς στην Ελλάδα, το έκαναν οι Ιταλοί πριν από 5 χρόνια. Οι Γάλλοι, αυτοί βέβαια μέσα από κινητοποιήσεις, το έκαναν πριν από 9 χρόνια. Οι Γερμανοί το ίδιο. Αυτό λοιπόν που κάνουμε στην Ελλάδα είναι πολύ πιο οργανωμένο, πλέον δανειζόμαστε αυτή την εμπειρία, αλλά την εναρμονίζουμε σύμφωνα με τα ελληνικά δεδομένα.
Ε. ΜΠΑΛΤΑΤΖΗ: Κύριε Τσιόκα, κατ' αρχήν να σας ευχαριστήσω για τη συνομιλία...
Χ. ΤΣΙΟΚΑΣ: Εγώ σας ευχαριστώ
Ε. ΜΠΑΛΤΑΤΖΗ: Να πούμε για τη δημόσια διαβούλευση για τις επόμενες 10 μέρες...
Χ. ΤΣΙΟΚΑΣ: Για να ακούσουμε απόψεις..
Ε. ΜΠΑΛΤΑΤΖΗ: θα ψηφιστεί μέσα στο Μάιο, άρα εμείς θα τα ξαναπούμε. Πολύ σας ευχαριστούμε. Καλό σας μεσημέρι.
Χ. ΤΣΙΟΚΑΣ: Να είστε καλά.