Τρίτη 7 Σεπτεμβρίου 2010

Τραμ, γέφυρα και δύο υποθαλάσσιες. Το δεκαετές σχέδιο Ρέππα για τη Θεσσαλονίκη.

Εχουν τα 2,4 δισ. ευρώ, αναζητούν τα υπόλοιπα 6.
Στρατηγικό σχέδιο για σειρά μεγάλων έργων στη Θεσσαλονίκη, που αφορά τις υποδομές και τις μεταφορές, ανακοίνωσε χθες ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Δημήτρης Ρέππας. Το σχέδιο προβλέπει ολοκλήρωση του εξωτερικού και εσωτερικού οδικού δικτύου της πόλης με εξωτερική περιφερειακή, δύο υποθαλάσσιες αρτηρίες, ζεύξη του Θερμαϊκού κόλπου, επέκταση του μετρό προς Τούμπα, Χαριλάου, Πυλαία, Καλαμαριά, Ευκαρπία, Αμπελόκηπους, Εύοσμο και Σίνδο. Εφόσον δεν προχωρήσει το σχέδιο για τις επεκτάσεις του μετρό, προβλέπεται η εγκατάσταση τραμ.
Του Φώτη Κουτσαμπάρη
Στρατηγικό σχέδιο για τις υποδομές και τις μεταφορές της Θεσσαλονίκης, ύψους 8,4 δισ. ευρώ, το οποίο θα υλοποιηθεί εντός της επόμενης δεκαετίας, έθεσε σε δημόσια διαβούλευση το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.Το προκαταρκτικό σχέδιο εκπόνησε επιτροπή εμπειρογνωμόνων που συγκρότησε το υπουργείο Υποδομών και περιλαμβάνει μεταξύ άλλων ολοκλήρωση του εξωτερικού και του εσωτερικού οδικού δικτύου της πόλης με εξωτερική περιφερειακή, δύο υποθαλάσσιες αρτηρίες και ζεύξη του Θερμαϊκού κόλπου, συνδέσεις των οδικών αξόνων, επέκταση του μετρό προς Τούμπα, Χαριλάου, Πυλαία, Καλαμαριά, Ευκαρπία, Αμπελόκηπους, Εύοσμο, Σίνδο, νέα πάρκιγκ και σταθμούς μετεπιβίβασης.Η παρουσίαση του στρατηγικού σχεδίου έγινε χθες από τον υπουργό Υποδομών Δημήτρη Ρέππα και την επιτροπή του υπουργείου σε ημερίδα στο αμφιθέατρο του ΤΕΕ/ΤΚΜ στη Θεσσαλονίκη και άρχισε ουσιαστικά η δημόσια διαβούλευση υπό τον συντονισμό του ΤΕΕ/ΤΚΜ, η οποία θα διαρκέσει μέχρι το τέλος του έτους. Στις αρχές του 2011 αναμένεται να ξεκινήσει η υλοποίηση του σχεδίου. Τις επόμενες ημέρες μάλιστα θα υπογραφεί μεταξύ των συναρμόδιων υπουργείων Υποδομών, Περιβάλλοντος και Οικονομίας και των φορέων που εποπτεύουν μνημόνιο συνεργασίας για την υλοποίηση του σχεδίου, σύμφωνα με το οποίο ο καθένας τους θα αναλάβει συγκεκριμένο ρόλο και αντικείμενο εργασίας.Ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Δημήτρης Ρέππας ανέφερε ότι η υλοποίηση του στρατηγικού σχεδίου θα στηριχθεί σε τρεις βασικούς άξονες, που είναι:
1. Η εκπόνηση του συναινετικού σχεδίου αναφοράς έργων υποδομών και μεταφορών του μητροπολιτικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης και της ευρύτερης περιοχής.
2. Η συγκρότηση κατάλληλων οργανωτικών δομών, που θα εξειδικεύσουν το στρατηγικό σχέδιο με την εκπόνηση των αναγκαίων εξειδικευμένων μελετών και στη συνέχεια θα προγραμματίζουν, θα συντονίζουν και θα διαχειρίζονται την εκτέλεση των έργων. Οι φορείς που θα αναλάβουν ρόλο είναι ο ΟΡΘ, το ΣΑΣΘ, η Εγνατία Οδός ΑΕ, η Αττικό Μετρό και οι υπηρεσίες της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας.
3. Η εξασφάλιση των κατάλληλων χρηματοδοτικών πηγών. Θα αξιοποιηθούν οι διατιθέμενοι πόροι των τομεακών προγραμμάτων του υπουργείου Υποδομών, του υπουργείου Περιβάλλοντος και του ΠΕΠ της Κεντρικής Μακεδονίας. Θα εξαντληθούν τα περιθώρια του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, θα αξιοποιηθούν οι δυνατότητες των ΣΔΙΤ και των συμβάσεων παραχώρησης. “Το σχέδιο που παρουσιάζουμε σήμερα είναι ένα σχέδιο δεκαετίας που απελευθερώνει την πόλη, τις δημιουργικές της δυνάμεις αλλά και την ευρύτερη περιοχή”, υπογράμμισε ο υφυπουργός Υποδομών Γιάννης Μαγκριώτης, προσθέτοντας ότι “τα έργα έχουν απελευθερωθεί σε μεγάλο βαθμό, αλλά έχουν και πολλά προβλήματα, τα οποία ξεκινούν από τις κακές μελέτες και τις ανάλογες συμβάσεις”. Την ανάγκη συνολικού σχεδιασμού επισήμανε ο πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΚΜ Αναστάσιος Κονακλίδης, λέγοντας ότι “για ακόμη μία φορά ξεκινάμε με κατακερματισμένο αντικείμενο. Αυτό που παρουσιάζεται σήμερα δεν είναι προκαταρκτικό στρατηγικό σχέδιο. Η εξειδίκευση στις υποδομές μεταφορών ακυρώνει τον όρο και αποκαλύπτει το επί μέρους του πονήματος. Τουλάχιστον ας προχωρήσουμε κάποια έργα αναγκαία όχι για το μέλλον, εγγύς ή μακρινό, αλλά για σήμερα, ή μάλλον για χθες”.
Τα έργα της τετραετίας
Ο κ. Ρέππας παρουσίασε αρχικά τα έργα που μπορούν να υλοποιηθούν άμεσα, σε ορίζοντα τετραετίας και με διασφαλισμένους πόρους, που είναι:
- Αναβάθμιση των κόμβων της δυτικής εσωτερικής περιφερειακής από Κ16 (κόμβος Λαχαναγοράς) έως Κ5. Ο κόμβος Κ16 ήδη έχει ενταχθεί στο ΕΣΠΑ με χρηματοδότηση από το ΠΕΠ Κεντρικής Μακεδονίας με προϋπολογισμό 100 εκατ. ευρώ και θα δημοπρατηθεί εντός του 2011. Οι υπόλοιπες επεμβάσεις συνίστανται στην ανάγκη ανισοπεδοποίησης των κύριων κινήσεων των έξι βασικών κόμβων του δυτικού τμήματος της εσωτερικής περιφερειακής με προϋπολογισμό 100 εκατ. ευρώ.
- Αναβάθμιση της ανατολικής εσωτερικής περιφερειακής από Κ5 έως Κ12 (κόμβος με την εθνική οδό Θεσσαλονίκης - Μουδανιών) και της σύνδεσής της με το αεροδρόμιο. Εξετάζεται η διαπλάτυνση κατά μία επιπλέον λωρίδα κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, του τμήματος από τον κόμβο Κ5 (Παπαγεωργίου) έως και τον κόμβο Κ12 (εθνική οδός Θεσσαλονίκης - Μουδανιών) καθώς και η διαπλάτυνση-αναβάθμιση της ε.ο. Θεσσαλονίκης - Μουδανιών έως τον κόμβο Αεροδρομίου. Διερευνάται η κατασκευή υπερυψωμένης οδικής αρτηρίας κατά μήκος της εσωτερικής περιφερειακής, από τον κόμβο Ευκαρπίας μέχρι τα Κωνσταντινουπολίτικα. Το συνολικό κόστος των παρεμβάσεων στην ανατολική εσωτερική περιφερειακή εκτιμάται σε περίπου 200 εκατ. ευρώ. Η κατασκευή μπορεί να ξεκινήσει εντός του 2011 και να ολοκληρωθεί μέχρι τα τέλη του 2013. Η κατασκευή της βασικής γραμμής του μετρό της Θεσσαλονίκης και η υλοποίηση της επέκτασής της αφενός προς Καλαμαριά και αεροδρόμιο και αφετέρου προς τις δυτικές συνοικίες. Όσον αφορά την επέκταση προς την Καλαμαριά, οι μελέτες θα ολοκληρωθούν μέχρι το τέλος του 2010. Επίσης εξετάζονται σε επίπεδο προκαταρκτικής μελέτης οι επεκτάσεις προς Σταυρούπολη (Δημοκρατίας - Ευκαρπία - Νοσοκομείο Παπαγεωργίου), προς Εύοσμο (Ν.Σ.Σ. - Εύοσμος) και προς αεροδρόμιο (για την επέκταση αυτή εξετάζεται η δυνατότητα κατασκευής της επέκτασης με υπέργειο μέσο σταθερής τροχιάς, τύπου monorail).
- Βελτίωση και εκσυγχρονισμός του αερολιμένα Θεσσαλονίκης “Μακεδονία”. Το έργο της επέκτασης του διαδρόμου έχει συμβατικό προϋπολογισμό 137 εκατ. ευρώ και ημερομηνία ολοκλήρωσης 27-7-2011. Το έργο εμφανίζει πολύ μεγάλες καθυστερήσεις και μικρή οικονομική απορροφητικότητα (η απορρόφηση βρίσκεται στο 34% του συμβατικού αντικειμένου). Ήδη εγκρίθηκε παράταση της συνολικής προθεσμίας περαίωσης των εργασιών έως 31-12-2012.
- Εμπορευματικό Κέντρο Θεσσαλονίκης. Το στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη προσφέρεται για τη δημιουργία σύγχρονου και μεγάλου εμπορευματικού κέντρου που θα καταστήσει την πόλη διαμετακομιστικό κόμβο - πύλη στην Ευρώπη και στα Βαλκάνια, όπως είπε ο υπουργός. Στόχος είναι μέχρι το τέλος του 2010 να έχει προκηρυχθεί διεθνής διαγωνισμός.
Η χρηματοδότηση του στρατηγικού σχεδίου
Το κόστος των έργων που προβλέπονται στο στρατηγικό σχέδιο υποδομών - μεταφορών Θεσσαλονίκης 2010-2020 προϋπολογίζεται με 8,4 δισ. ευρώ, όπως εκτίμησε ο γενικός γραμματέας Συγχρηματοδοτούμενων Έργων Σέργιος Λαμπρόπουλος. Το 1 δισ. αναφέρεται σε απαλλοτριώσεις, τα 200 εκατ. ευρώ σε μελέτες, το 1,85 δισ. στα έργα εξωτερικής περιφερειακής, το 1,35 δισ. στα έργα της εσωτερικής περιφερειακής, τα 900 εκατ. στις συνδέσεις των δύο περιφερειακών, τα 550 εκατ. ευρώ στις συνδέσεις με τα εθνικά δίκτυα, τα 3,4 δισ. στα έργα μέσων σταθερής τροχιάς και τα 150 εκατ. ευρώ στα πάρκιγκ και τα συγκοινωνιακά έργα. Στον εκτιμώμενο προϋπολογισμό δεν υπολογίστηκε ο ΦΠΑ. Σύμφωνα με το σχέδιο, τα 2,4 δισ. ευρώ είναι δεσμευμένα στα έργα που υλοποιούνται ή είναι ώριμα να ξεκινήσει η κατασκευή τους. Επομένως αναζητούνται 6 δισ. ευρώ για την επόμενη δεκαετία. Τα χρήματα αυτά εκτιμάται ότι θα βρεθούν μέσω δανειοδότησης από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, νέους κοινοτικούς πόρους και ΣΔΙΤ.
Τραμ εάν το μετρό δεν επεκταθεί
Το προκαταρκτικό στρατηγικό σχέδιο που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση αναλύεται σε τρεις πυλώνες -οδικές υποδομές, συγκοινωνίες, θέσεις στάθμευσης- ως εξής:
1. Οδικές υποδομές
Το στρατηγικό οδικό δίκτυο απαρτίζεται από τον εσωτερικό δακτύλιο, τον εξωτερικό δακτύλιο, τους συνδετήριους κλάδους μεταξύ των δακτυλίων, τα τμήματα των κύριων εθνικών οδικών αξόνων (ΠΑΘΕ, Εγνατία οδός) που διέρχονται από την περιοχή του σχεδίου, το δίκτυο αυτοκινητόδρομων που συνδέει τη Θεσσαλονίκη με τις πρωτεύουσες των νομών της Κεντρικής Μακεδονίας, το λοιπό οδικό δίκτυο.
Εσωτερικός δακτύλιος: Αποτελείται από την υπάρχουσα εσωτερική περιφερειακή οδό, από τον κόμβο Κ16 (Καλοχώρι) μέχρι τον κόμβο του Φοίνικα, και συνεχίζει μέχρι τη Νέα Κρήνη. Η επιτροπή προτείνει ο δακτύλιος να κλείσει με τη “νοτιοδυτική παράκαμψη του κέντρου” από τη Νέα Κρήνη μέχρι τη δυτική είσοδο, δηλαδή ενδεχομένως με μια υποθαλάσσια αρτηρία. Η επιτροπή όμως προτείνει να γίνει πρώτα ένας δρόμος παράκαμψης της παραλίας από τη δυτική είσοδο μέχρι την περιοχή της οδού Καυταντζόγλου, όπου θα συνδεθεί με την περιφερειακή οδό μέσω Κατσιμίδη. Έτσι θα δοθεί η δυνατότητα αποσυμφόρησης της λεωφόρου Νίκης και της πεζοδρόμησής της. Η παράκαμψη αυτή μπορεί να γίνει με υποθαλάσσια αρτηρία και μάλιστα με δυνατότητα επέκτασης μέχρι την Καλαμαριά, μέσω των οδών Πόντου και Γκόνου. Εξωτερικός δακτύλιος: Ο εξωτερικός δακτύλιος περιλαμβάνει την εξωτερική περιφερειακή οδό που είναι σε νέα χάραξη από το ΤΙΤΑΝ, πίσω από τον ορεινό όγκο Χορτιάτη προς το Τριάδι και ανατολικά μέχρι το Σχολάρι. Από εκεί συνεχίζει με τον δρόμο Σχολάρι - Τρίλοφος - Μηχανιώνα - Αγγελοχώρι και συνδέεται με τη Ζεύξη του Θερμαϊκού. Η Ζεύξη καταλήγει στην απέναντι πλευρά του Θερμαϊκού και συνδέεται με την ε.ο. Θεσσαλονίκης - Κατερίνης στο ύψος του Αξιού. Από τον κόμβο του Αξιού συνδέεται με την περιφερειακή οδό και φθάνει μέχρι το ΤΙΤΑΝ.
2. Ακτινικές συνδέσεις
Η εσωτερική και εξωτερική περιφερειακή θα συνδεθούν μεταξύ τους καθώς και με τους άξονες των εθνικών οδών με επτά ακτινωτές συνδέσεις:
1. Κόμβος Κ1 με Κόμβο 16 (δυτική Θεσσαλονίκη), 2. Οδός Πόντου από κόμβο εσωτερικής έως κόμβο εξωτερικής περιφερειακής, 3. Οδός Λαγκαδά από κόμβο εσωτερικής έως κόμβο εξωτερικής περιφερειακής, 4. Σύνδεση εξωτερικής περιφερειακής στο ύψος των Πεύκων έως τον κόμβο της εσωτερικής περιφερειακής στα Κωνσταντινουπολίτικα. Η χάραξη θα γίνει με τούνελ κάτω από το Σέιχ Σου, 5. Από Κ11 εσωτερικής μέχρι κόμβο Τριαδίου εξωτερικής περιφερειακής. Πρόκειται για την οδό Θέρμης - Γαλάτιστας, 6. Από Κ12 εσωτερικής περιφερειακής έως τον κόμβο Ραιδεστού της εξωτερικής περιφερειακής, 7. Σύνδεση αεροδρομίου με εξωτερική περιφερειακή.
3. Δημόσιες συγκοινωνίες
Για το σύστημα δημοσίων συγκοινωνιών προβλέπεται ένα δίκτυο υποδομών που αποτελείται από μέσα σταθερής τροχιάς (μετρό, προαστιακός, τραμ), λεωφορειακές γραμμές κατάλληλα διαρθρωμένες γύρω από αυτά ή και αυτοδύναμες, άλλες γραμμές μαζικής μεταφοράς εφόσον κριθούν αναγκαίες και βιώσιμες, π.χ. θαλάσσια συγκοινωνία.
Σε σχέση με τα μέσα σε σταθερή τροχιά προτείνονται:
- Επεκτάσεις μετρό
Επέκταση της υπό κατασκευής γραμμής μετρό στο ανατολικό άκρο της προς Καλαμαριά και κατασκευή αμαξοστασίου στην περιοχή της Μίκρας. Επίσης προτείνεται να μελετηθούν ώστε να είναι ώριμες σχεδιαστικά και μελετητικά οι επεκτάσεις της κεντρικής γραμμής του μετρό α) επέκταση ανατολικά μέχρι το αεροδρόμιο “Μακεδονία”, με ένα ελαφρύ μέσο, με ενδεχόμενη μελλοντική κατάληξη στον δήμο Θερμαϊκού, β) επέκταση δυτικά κατά μήκος του άξονα της οδού Λαγκαδά προς Σταυρούπολη και Ευκαρπία μέχρι το νοσοκομείο Παπαγεωργίου, γ) επέκταση προς την περιοχή των δήμων Αμπελοκήπων και Ευόσμου, δ) δημιουργία δεύτερου κλάδου της βασικής γραμμής προς ανατολάς μέσα από την Τούμπα και Χαριλάου, προς την Πυλαία.
- Τερματικοί σταθμοί
Οι τερματικοί σταθμοί θα έχουν τη μορφή ολοκληρωμένων συγκοινωνιακών κέντρων, όπου θα επιτυγχάνεται η εύκολη μετεπιβίβαση από μέσο σε μέσο, στα σημεία:
Α) στο Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό, β) στην περιοχή της Μίκρας σε συνδυασμό με την επέκταση της γραμμής του μετρό προς το αεροδρόμιο, γ) στην περιοχή του στρατοπέδου Καρατάσου - νοσοκομείου Παπαγεωργίου.
- Προαστιακός σιδηρόδρομος
Προτείνεται η σύνδεση της περιοχής Σίνδου (ΤΕΙ, ΔΕΘ) με το κέντρο μέσω της υπάρχουσας χάραξης της γραμμής του ΟΣΕ, με προαστιακό ή, αν υπάρχει δυνατότητα, με τέταρτο κλάδο του μετρό.
- Τραμ
Μελέτη των δύο συνδετήριων γραμμών τραμ που πρότεινε η γενική κυκλοφοριακή μελέτη Θεσσαλονίκης το 2000, για τη δυτική Θεσσαλονίκη και για την ανατολική, εφόσον δεν γίνει επέκταση της σημερινής γραμμής του μετρό από το Παπάφειο προς Τούμπα και Χαριλάου.
- Δίκτυο λεωφορειολωρίδων
Το υπόλοιπο σύστημα μαζικών δημοσίων συγκοινωνιών θα πρέπει να καλυφθεί από λεωφορειακές γραμμές κατάλληλα αρθρωμένες, ώστε να συμπληρώνουν και να τροφοδοτούν τα μέσα σταθερής τροχιάς. Η δημιουργία εκτεταμένου και αυστηρά αστυνομευόμενου δικτύου λεωφορειολωρίδων θεωρείται από την επιτροπή πραγματογνωμόνων πρωταρχικής σημασίας για την πληρότητα του συστήματος δημοσίων συγκοινωνιών.
4. Χώροι στάθμευσης
Η επιτροπή πραγματογνωμόνων προτείνει την κατά προτεραιότητα προώθηση των εξής χώρων στάθμευσης: Υπόγειος χώρος της οδού Ανθέων, 2. Περιοχή στρατοπέδου Καρατάσου - νοσοκομείου Παπαγεωργίου, σε συνδυασμό με τον τερματικό σταθμό γραμμής μετρό και λεωφορείων, 3. Χώρος στρατοπέδου Παύλου Μελά, 4. Χώρος περιοχής Λαχανόκηπων μεταξύ οδού Γιαννιτσών και οδού 26ης Οκτωβρίου, 5. Πλατεία Χημείου ΑΠΘ, 6. Περιοχή Μ. Ψελλού, στη Νέα Ελβετία, κοντά στο σταθμό του μετρό, 7. Θέατρο Γης, σε συνδυασμό με επέκταση γραμμών ΟΑΣΘ ή ειδικά λεωφορεία, 8. Περιοχή Μίκρας. “Απαραίτητο συμπλήρωμα των υποδομών στάθμευσης είναι η άμεση ολοκλήρωση υλοποίηση ενός ενιαίου σχεδίου στάθμευσης για όλο τον δήμο Θεσσαλονίκης ή τουλάχιστον την κεντρική του περιοχή και η δημιουργία ενός σύγχρονου και αποδοτικού συστήματος παρακολούθησης και επιβολής απαγορεύσεων στάθμευσης στο πλευρό του δρόμου”, ανέφερε ο καθηγητής Νίκος Γιαννόπουλος.
ΝΔ: Πλούσια τα λόγια, φτωχά τα έργα
“Στην πιο ‘μελετημένη’ πόλη της Ελλάδας, τη Θεσσαλονίκη, και λίγες μέρες πριν από την έλευση του πρωθυπουργού στη ΔΕΘ, το ΠΑΣΟΚ επιλέγει την παλιά καλή συνταγή: εξαγγελίες, σχεδιασμοί επί χάρτου και γενικολογίες ώστε να καλυφθεί η αδυναμία παραγωγής απτών έργων”, δήλωσε ο τομεάρχης μεταφορών της ΝΔ Σταύρος Καλαφάτης, βουλευτής Α’ Θεσσαλονίκης, σχετικά με την παρουσίαση του σχεδίου του υπουργείου Υποδομών. Σε ανακοίνωσή του ο κ. Καλαφάτης υπογραμμίζει ότι “τα όσα ειπώθηκαν από την ηγεσία του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων για στρατηγικό σχέδιο, για μελλοντική υλοποίηση νέου συναινετικού σχεδίου αναφοράς έργων, για ένα ενιαίο προκαταρκτικό στρατηγικό σχέδιο, για τη σύνδεση με τη μελέτη στρατηγικού σχεδιασμού το 2000, γεμίζουν απογοήτευση τους Θεσσαλονικείς. Τους Θεσσαλονικείς που αυτό το οποίο περίμεναν ήταν: Α. Συγκεκριμένη ενημέρωση για ολοκλήρωση έργων που είχαν δρομολογηθεί ή είχαν ξεκινήσει και πάγωσαν τον Οκτώβριο του 2009. Β. Ξεκάθαρες δεσμεύσεις για έργα και όχι ανακοινώσεις σχεδιασμών και μελετών. Γ. Στην έννοια της συναίνεσης στην οποία γίνεται έντονη αναφορά να περιλαμβάνονται οι εκπρόσωποι των τοπικών κοινωνιών (π.χ. δήμοι) και όχι μόνο οι οργανισμοί που υπάγονται στα συναρμόδια υπουργεία Δ. Εκτός από προτάσεις και παρουσιάσεις το υπουργείο να συμπεριλαμβάνει και έναν απολογισμό των έργων για τον χρόνο που πέρασε. Ε. Επαρκείς εξηγήσεις για τις καθυστερήσεις στο μετρό, το αεροδρόμιο και το εμπορευματικό κέντρο, κάτι που δεν συνέβη. Το ΠΑΣΟΚ δυστυχώς για τη Θεσσαλονίκη επαναλαμβάνει τον ‘παλιό καλό’ του εαυτό. ‘Πλούσια τα λόγια, φτωχά τα έργα’”.









Χιλιάδες πολίτες στους δρόμους, με αφορμή τα εγκαίνια της 75ης ΔΕΘ

Σε κλοιό διαδηλωτών το Σάββατο η Θεσσαλονίκη
Πορείες και διαδηλώσεις εργαζομένων, φορέων και συνδικάτων θα πραγματοποιηθούν το ερχόμενο Σάββατο στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, με αφορμή τα εγκαίνια της 75ης ΔΕΘ. Την ίδια στιγμή, περισσότεροι από 3.500 αστυνομικοί θα περιφρουρούν το κέντρο της Θεσσαλονίκης, παρότι ακόμη δεν υπάρχει σαφές πλάνο για την τοποθέτηση των δυνάμεων της ΕΛΑΣ Το ραντεβού της ΓΣΕΕ έχει προγραμματιστεί στις 6 το απόγευμα στο άγαλμα του Βενιζέλου. Σε ανακοίνωση που εκδόθηκε, αναφέρεται ότι «Η μείωση των εισοδημάτων από 20% έως 30% στον Δημόσιο τομέα και η αύξηση του ποσοστού των απολύσεων από 2% σε 5% στις επιχειρήσεις που απασχολούν περισσότερους από 150 εργαζόμενους, η μείωση του ποσού της αποζημίωσης και η σταδιακή καταβολή του σε διάστημα έξι μηνών...αποτελούν επώδυνα, σκληρά και μονομερή μέτρα σε βάρος των εισοδηματικών και εργασιακών δικαιωμάτων του κόσμου της μισθωτής εργασίας». Επίσης στις 6 το απόγευμα, τα μέλη του ΠΑΜΕ θα συναντηθούν στην πλατεία Αριστοτέλους, όπου θα δώσουν το παρόν και συνδικάτα αγροτών, ΕΔΕΕ και άλλων συνδικαλιστικών φορέων.
Φεστιβάλ Αμεσης Δημοκρατίας στο ΑΠΘ
Το πρώτο διεθνές «Φεστιβάλ της Αμεσης Δημοκρατίας» διοργανώνουν μέλη αντιεξουσιαστικών οργανώσεων στις 8, 9 και 10 Σεπτεμβρίου, στον χώρο της Θεολογικής και Φιλοσοφικής Σχολής στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Οι εκδηλώσεις θα κορυφωθούν στις 11 Σεπτεμβρίου στις 6 το απόγευμα, με συγκέντρωση των συμμετεχόντων στο φεστιβάλ στην πλατεία Συντριβανίου για να συγκροτήσουν το μπλοκ της «άμεσης δημοκρατίας» που θα διαδηλώσει στους δρόμους της πόλης, στο πλαίσιο των εγκαινίων της 75ης ΔΕΘ. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η παρουσία και εισήγηση στο πάνελ του Ισπανού Juan Manuel Sanchez Gordillo, δημάρχου της Marinaleda. Πρόκειται για ένα χωριό στην Ανδαλουσία που έχει χαρακτηριστεί από πολλούς ως «το χωριό της άμεσης δημοκρατίας», λόγω των δομών οριζόντιας κοινωνικής οργάνωσης που το διέπει.
Συναυλίες και δράσεις
Ακόμη, θα πραγματοποιηθούν συναυλίες στον υπαίθριο χώρο του ΑΠΘ έξω από τις σχολές της Νομικής, Θεολογικής, Φιλοσοφικής Σχολής. Μεταξύ άλλων, θα συμμετέχουν οι Θανάσης Παπακωνσταντίνου, Δημήτρης Πουλικάκος, ο Σπύρος Γραμμένος, τα συγκροτήματα Blues Wire, Motel Selenik, Μαύρη Μαγιονέζα, Cabaret Balkan, Soul Fire, Ψευδοπροφήτες, Ond Drop, Irene Sinou Quartet. Επίσης, θα πραγματοποιηθούν άλλες πολιτικές και πολιτιστικές δραστηριότητες με τη συμμετοχή των παρευρισκόμενων και θα λειτουργεί παιδότοπος.
Επί ποδός η ΕΛΑΣ
Με περιπολίες και εντατικούς ελέγχους άρχισαν να εφαρμόζονται από χθες τα μέτρα τάξης, που εντάσσονται στο επιχειρησιακό σχέδιο της ΕΛ.ΑΣ. για την αποφυγή επεισοδίων από διαδηλωτές, κατά τη διάρκεια των εγκαινίων της 75ης Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης (ΔΕΘ). Τα μέτρα τάξης θα αρχίσουν να εντείνονται από αύριο και θα κορυφωθούν το βράδυ του Σαββάτου, με τον αποκλεισμό - και φέτος - από ισχυρές αστυνομικές δυνάμεις του Βελλίδειου Συνεδριακού Κέντρου, την ώρα που ο πρωθυπουργός Γιώργος Παπανδρέου, θα εγκαινιάζει τη φετινή διεθνή έκθεση. Στο επιχειρησιακό σχέδιο της ΕΛ.ΑΣ. θα πάρουν μέρος περισσότεροι από 3.500 αστυνομικοί από τη Θεσσαλονίκη, την Αθήνα, καθώς και από νομούς της βόρειας Ελλάδας, οι οποίοι θα αρχίσουν να καταφθάνουν στην πόλη από το πρωί της Παρασκευής. Oι αστυνομικές αρχές καλούνται να αντιμετωπίσουν φέτος ένα επιπλέον πρόβλημα: το βράδυ των εγκαινίων της 75ης ΔΕΘ θα πραγματοποιηθεί συναυλία στους χώρους του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου και για το λόγο αυτό δε θα μπορέσουν να αποκλείσουν με λεωφορεία και διμοιρίες τις εισόδους στο χώρο του εκπαιδευτικού ιδρύματος.
«Αγγελιοφόρος»

Ελεύθεροι τρεις κατηγορούμενοι για συνέργια στο φόνο του Αριστοτέλη Γκούμα

Την άρση προσωρινής κράτησης για τρεις από τους κατηγορούμενους για το φόνο του ομογενή Αριστοτέλη Γκούμα αποφάσισε αργά το απόγευμα του Σαββάτου το πρωτοβάθμιο δικαστήριο Αυλώνας. Πρόκειται για τρεις φοιτητές που κατηγορούνται ότι βοήθησαν τον φερόμενο ως φυσικό αυτουργό του εγκλήματος και έμειναν στη φυλακή για 20 ημέρες. Στο διάστημα που μεσολάβησε δεν ήρθαν στο φως νέα επιβαρυντικά στοιχεία εις βάρος τους. Ο εισαγγελέας να εισηγηθεί την απελευθέρωσή τους, υπό την προϋπόθεση ότι θα εμφανίζονται ενώπιον των αρχών όποτε τους ζητηθεί.Στη λήψη της απόφασης για την απελευθέρωσή τους, το δικαστήριο έλαβε υπόψη ότι οι νεαροί δε συνιστούν κίνδυνο για τη δημόσια ασφάλεια, είναι φοιτητές και θα εμφανίζονται όποτε τούς ζητηθεί.Στη φυλακή, για τη δολοφονία του Αριστοτέλη Γκούμα, παραμένουν, με το μέτρο της επ' αόριστον προφυλάκισης, ο δράστης Ιλίρ Μούκα και ο Εντρίτ Σαλάτι, ο οποίος κατηγορείται ότι βοήθησε τον Μούκα να απομακρυνθεί από τον τόπο του εγκλήματος.Όλοι οι υπόλοιποι νεαροί από την πόλη της Αυλώνας, που είχαν συλληφθεί για την υπόθεση Γκούμα, έχουν αφεθεί ελεύθεροι.
epirusgate



Μεταμορφώσεις

Του Νίκου Κοτζιά
Οι μεταμορφώσεις, θετικές και αρνητικές, είναι στοιχείο της ζωής. Μερικές φορές είναι σύντομες και περιορισμένες. Αλλες, πάλι, γρήγορες και πιο ουσιαστικές. Οι πρόσφατες μεταμορφώσεις της ηγεσίας του ΠΑΣΟΚ είναι, όμως, το κάτι άλλο. Επιταχυνόμενες.Η ηγετική ομάδα του ΠΑΣΟΚ που κυβερνά σήμερα, διακήρυττε πριν ένα χρόνο τη μάχη ενάντια στην διαπλοκή και τα μεγάλα συμφέροντα. Σήμερα έγινε η κυβέρνηση των ξένων δανειστών και των Ελλήνων τραπεζιτών. Πριν ένα χρόνο ανακοίνωνε πρόγραμμα αλλαγών, ορισμένες, μάλιστα, ριζοσπαστικές. Όταν ανέλαβε την κυβερνητική εξουσία διαβεβαίωνε ότι θα τις υλοποιούσε. Λίγες ημέρες αργότερα ανακάλυψε τα μεγάλα ελλείμματα και χρέη του ελληνικού δημοσίου. Να σημειώσω ότι σε αντίθεση με άλλες χώρες της ΕΕ τα ιδιωτικά χρέη είναι πολύ μικρά. Δείγμα ότι οι Έλληνες μισθωτοί και τα μεσαία στρώματα κάθε άλλο παρά είναι σπάταλοι. Στο όνομα αυτών των χρεών παραδόθηκε το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης με τα χέρια κατεβασμένα, αλλά πάντα με ύφος αλαζονικό, στην τριανδρία των ξένων τοποπαρατηρητών. Κατασκεύασε, μάλιστα, και τη θεωρία ότι όταν χρωστάς δεν διαπραγματεύεσαι, απλά υπακούς.Στην πορεία των μηνών, πρωτοκλασάτα στελέχη του ΠΑΣΟΚ και της κυβέρνησης, αλλά και εσωκομματικά έντυπα, πραγματοποίησαν τη μέγιστη δυνατή μετακίνηση. Τα μέτρα λιτότητας της κυβέρνησης έπαψαν να τα εμφανίζουν ως αναγκαστικά μέτρα. Τα προβάλλουν, πλέον, ως μέτρα που αντιστοιχούν «στις απαιτήσεις των Ελλήνων για αλλαγές και μεταρρυθμίσεις», για την «αναμόρφωση της χώρας». Η μεταμόρφωση αυτή έχει ένα διττό χαρακτήρα. Αφενός, ως προς το περιεχόμενό της, βρίσκεται στον ίδιο παρανομαστή και κινείται στην ίδια κατεύθυνση με τις θεωρίες για «αναγκαίες μεταρρυθμίσεις» του Κώστα Καραμανλή πριν από πέντε χρόνια. Αφετέρου, ως προς τα κομματικά, δείχνει να θεσμοποιεί την μετακίνηση του ΠΑΣΟΚ στην «αναγκαιότητα» του νεοφιλελευθερισμού. Επιπρόσθετα εισάγεται στη σκέψη των πάνω αυτού του μεγάλου λαϊκού κινήματος η θεωρία της κολοβής αλεπούς. Με το μνημόνιο, η τρόικα της έκοψε την ουρά και τώρα μας λέει ότι το κόψιμο ήταν δική της επιλογή και μάλιστα μοδάτη.Τους πρώτους μήνες διακυβέρνησης του τόπου από το ΠΑΣΟΚ, η κυβερνητική προπαγάνδα είχε εστιαστεί στο επιχείρημα ότι όλα όσα κάνει τα κάνει από ανάγκη να σώσει τη χώρα. Ότι τα κάνει εξ’ ανάγκης εξαιτίας της κακής οικονομικής κατάστασης που κληρονόμησε από την ΝΔ. Ότι αυτά είναι εκτός προγράμματος και αρχικής βούλησης του ΠΑΣΟΚ. Ότι αναγκάζεται ακόμα και να εκχωρήσει εθνική κυριαρχία στην τρόικα. Ότι εκεί μας κατάντησε η ΝΔ. Και να τώρα, η ηγεσία του ΠΑΣΟΚ αλλάζει βιολί. Διατείνεται ότι ό,τι κάνει σήμερα, αποτελεί την Μεγάλη Αλλαγή. Τα μέτρα που έπρεπε να είχαν παρθεί από παλιά. Ξαφνικά τα εξ’ ανάγκης μέτρα έγιναν τα ηθελημένα μέτρα. Ακόμα και η εθνοσωτήρια πολιτική.Οπως σημείωσα ήδη από τον Νοέμβριο του 2009 σε δημόσια κείμενά, μεγάλο τμήμα της ηγεσίας του ΠΑΣΟΚ πίστευε στις νεοφιλελεύθερες συνταγές και δεν προωθούσε τα μέτρα του Συμφώνου Σταθερότητας και αργότερα του μνημονίου από ανάγκη, αλλά επ’ ευκαιρίας. Παρόλα αυτά, τα όσα υποστηρίζονται σήμερα από τα ηγετικά κλιμάκια του ΠΑΣΟΚ, είναι δείγμα μεγάλης μεταλλαγής: Οι κρυφές απόψεις στο Οικονομικό Επιτελείο του ΠΑΣΟΚ, έγιναν οι δημόσιες δηλώσεις του κεντρικού μηχανισμού του ΠΑΣΟΚ. Αυτή η μεταμόρφωση συνιστά μια ήττα του προοδευτικού κινήματος, τους τόκους της οποίας πληρώνουν σήμερα τα μεσαία στρώματα και οι μισθωτοί. Θα τους πληρώσουν, όμως, αύριο, και οι δανειζόμενοι σήμερα νεοφιλελεύθερα επιχειρήματα όταν η κυβέρνηση θα βρίσκεται σε κάθοδο και θα χάνει την ασπίδα των εργαλείων της εξουσίας.
epirusgate





Το κυβερνητικό σχήμα όπως προέκυψε από τον ανασχηματισμό, έχει ως εξής:

-- Το υπουργείο Εσωτερικών αναλαμβάνει τον συντονισμό μεταξύ όλων των άλλων υπουργείων. Υπουργός παραμένει ο Γ. Ραγκούσης με υφυπουργούς τη Θ. Τζάκρη και τον Γ. Ντόλιο.
-- Δημιουργείται υπουργείο Επενδύσεων, με υπουργό τον Χ. Παμπούκη που παραμένει και υπουργός Επικρατείας.
-- Δημιουργείται υπουργείο Θαλάσσιων Υποθέσεων, Νήσων και Ναυτιλίας με υπουργό τον Γ. Διαμαντίδη και υφυπουργό την Ε. Τσουρή.
-- Στο υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, υπουργός ορίστηκε η Λ. Κατσέλη, με αναπληρωτή υπουργό τον Γ. Κουτρουμάνη και υφυπουργούς τους Α. Νταλάρα και Β. Κεγκέρογλου.
-- Στο υπουργείο Οικονομικών παραμένει υπουργός ο Γ. Παπακωνσταντίνου, με υφυπουργούς τους Γ. Σαχινίδη και Δ. Κουσελά
-- Στο υπουργείο Οικονομίας Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας που θα μετονομαστεί σε υπουργείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, νέος υπουργός είναι ο Μ. Χρυσοχοϊδης, με αναπληρωτή υπουργό Μακεδονίας Θράκης τον Σ. Ξυνίδη, και υφυπουργούς τους Π. Ρήγα και Ντ. Ρόβλια. Το νέο υπουργείο είναι απαίτηση όλων των επιχειρηματικών ενώσεων. Θα διαχειριστεί το ζεστό χρήμα του ΕΣΠΑ, μέσω του νέου «αναπτυξιακού νόμου».
-- Στο υπουργείο Υγείας, Κοινωνικής Αλληλεγγύης Αθλητισμού και Διατροφής αναλαμβάνει υπουργός ο Αν. Λοβέρδος, με υφυπουργούς τον Χρ. Αηδόνη και Μ. Τιμοσίδη.
-- Το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη αναλαμβάνει ο Χρ. Παπουτσής και τη θέση του γραμματέα της ΚΟ του ΠΑΣΟΚ παίρνει ο Μ. Παπαϊωάννου. Υφυπουργός αναλαμβάνει ο Μ. Οθωνας.
-- Στο υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων παραμένει υπουργός ο Δ. Ρέππας, με υφυπουργούς τους Γ. Μαγκριώτη και Σπ. Βούγια.
-- Στο υπουργείο Παιδείας Δια βίου Εκπαίδευσης και Θρησκευμάτων υπουργός παραμένει η Αν. Διαμαντοπούλου. Δημιουργείται θέση αναπληρωτή υπουργού, με τη Φ. Γεννηματά, ενώ υφυπουργοί παραμένουν η Ε. Χριστοφιλοπούλου και ο Γ. Πανάρετος.
-- Στο υπουργείο Εξωτερικών, θέση υπουργού αναλαμβάνει ο Δ. Δρούτσας, αναπληρωτή υπουργού η Μ. Ξενογιαννακοπούλου και υφυπουργούς τους Δ. Δόλλη και Σ. Κουβέλη.
-- Στο υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής παραμένει η Τ. Μπιρμπίλη με αναπληρωτή υπουργό τον Ν. Σηφουνάκη και υφυπουργούς τον Γ. Μανιάτη και Θ. Μωραϊτή.
-- Στο υπουργείο Εθνικής Αμυνας παραμένει ο Ευαγ. Βενιζέλος και αναπληρωτής υπουργός ο Π. Μπεγλίτης.
-- Στο υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων υπουργός αναλαμβάνει ο Κ. Σκανδαλίδης στη θέση της Κ. Μπατζελή και υφυπουργοί οι Μ. Αποστολάκη και Γ. Κουτσούκος.
-- Στο υπουργείο Πολιτισμού υπουργός παραμένει ο Π. Γερουλάνος, ενώ αναπληρωτής υπουργός υπεύθυνος για ΜΜΕ διορίζεται ο Τ. Χυτήρης. υφυπουργός παραμένει ο Γ. Νικητιάδης.
-- Στο υπουργείο Δικαιοσύνης Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων υπουργός παραμένει ο Χ. Καστανίδης.
-- Στη θέση του υφυπουργού παρά τω πρωθυπουργώ και κυβερνητικός εκπρόσωπος παραμένει ο Γ. Πεταλωτής.
-- Τη θέση του αντιπροέδρου διατηρεί ο Θ. Πάγκαλος.